Картодържателите в България са много чувствителни към цените, когато става въпрос за избора на банката-издател – клиентите се ориентират най-вече по ниските лихвени проценти и ниската комисионна (64%). Това показва проучване за възприятията на българите към разплащателните методи, банковите услуги, както и честотата на използването на банкови карти, отразено в годишния доклад на Mastercard - Masterindex.
От него става ясно, че почти всеки българин в страната притежава дебитна карта (98%), докато процентът на притежаващи кредитна е 40, констатира анкета, проведена сред хиляда български граждани в 28 града.
Притежателите на дебитни карти в България са повече в сравнение с тези в съседните ни Македония и Сърбия, където са съответно 94% и 79%.
Близо половината от запитаните проявяват интерес към незабавните трансфери и P2P разплащанията, съответно 51% и 44%, като основна причина за това са бързината и удобството, които те им осигуряват.
Други важни причини за избор на банка са допълнителните функции на картата, както и това дали се приема от всички банкомати (около 30% посочват тези два фактора). Като основен стимул за увеличаване честотата на използване на разплащателна карта, потребителите посочват възможността за възстановяване на суми и схеми за лоялни клиенти (съответно 44% и 46%).
Безопасност на разплащанията
Биометрията, като метод за компютърна сигурност (автентикация) на плащанията, е предпочитан метод сред потребителите, които плащат с телефона си – 43% предпочитат да въвеждат биометрични данни.
За най-ценена характеристика при избора на карта потребителите посочват безопасността, която гарантира при плащания (посочена от 44% от запитаните), последвана от улесненото използване и удобството при разплащанията (28%).
Двата вида карти (кредитна и дебитна) носят разнообразни ползи за финансовата стабилност на картодържателите. В България процентът на хората, които се възползват от предимствата и на двете, е 38, а в Македония и Сърбия съответно 22% и 21%.
Честота на използване
Картодържателите откриват удобство от използването на дебитна карта за разплащане в хранителни магазини (65%), онлайн пазаруване и резервации (43%) и за плащане на сметки и пазаруване на дрехи (33%).
Кредитните карти са предпочитани на първо място, когато става въпрос за онлайн пазаруване и правене на резервации (за 50% от проучените), последвани от пазаруване на храна и дрехи, съответно с 47% и 42%.
Що се отнася до честота на използване, в България дебитните карти се използват най-често – 39% плащат с тях ежедневно, докато 32% използват кредитни карти до два пъти в месеца.
Изборът на конкретна марка разплащателна карта се определя от потребителите най-вече на база добрата репутация на банката-издател (40% посочват този показател като водещ).
Повече безконтактни плащания
Относно безконтактните плащания, от проучването се разбира, че 58% от потребителите се чувстват комфортно, когато плащат безконтактно без въвеждане на ПИН код за суми до 50 лева – вследствие на което Mastercard увеличи лимита за безконтактни плащания без ПИН код от 25 на 50 лв. през април тази година. Тогава компанията заяви, че новият лимит е по-добре адаптиран към финансовите нужди на потребителите и допълнително показва зрелостта на българския пазар за тази стъпка.
Основният мотив за използване на безконтактни карти вместо кеш е удобството им (65% от запитаните го посочват като определящо). За разплащания над 50 лв. 29% от запитаните посочват, че предпочитат да вкарат картата си в ПОС терминал.
„Ставаме свидетели на непрекъснатото разрастване на безконтактната мрежа в страната. България продължава да бъде сред лидерите в Централна и Източна Европа в имплементирането на най-новите технологии, като показателни за тази тенденция са данните от проучването Masterindex 2019, коментира Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово. – Доверието в мобилните разплащания се повишава, а това позволява да развиваме и нови технологии, като плащане чрез биометрични данни, които осигуряват и по-голямо удобство и бързина за потребителите. Всичко това говори за една зрелост, която постига пазара през последните години.“


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна
Евродепутат: Управляващите използват работещите българи като "дойна крава"