Компанията-майка на British Airways и на испанската авиокомпания Iberia, International Airlines Group, придобива Air Europa за 1 млрд. евро на фона на усилията си за отваряне на южноамериканския трансатлантически пазар и превръщането на Мадрид в следващия летищен хъб в Европа, съобщава Financial Times.
Сделката беше незабавно критикувана от главния изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри, който заяви: „Мисля, че това е добра сделка за IAG, за (нейния главен изпълнителен директор) Уили Уолш. Но смятам, че това е лоша сделка от гледна точка на конкуренцията“.
IAG съобщи в комюнике, че е сключила кешова сделка за испанската авиокомпания, която предлага местни и международни полети до 69 дестинации с флотилията си от 66 самолета, включително маршрути на дълги разстояния до Северна и Южна Америка.
Базираната в Лондон компания смята, че сделката ще утвърди Мадрид като едно от водещите летища в Европа, което може да се конкурира с Амстердам, Франкфурт, „Хийтроу“ в Лондон и Париж. Тя също така ще прибави нови маршрути до Латинска Америка и карибския пазар и ще предостави на IAG дял от 26% от пазара на полети между Европа и Латинска Америка спрямо сегашния от 19 на сто.
Сделката се случва след осуетяването тази година на предишен опит на IAG да разпери крилата си в Южна Америка, когато Чилийският върховен съд не разреши предложеното съвместно дружество с American Airlines и авиокомпанията Latam, чиято централа се намира в Чили.
„IAG се нуждаеше от път за засилване на присъствието си в Латинска Америка, след като съвместното дружество с Latam се натъкна на проблеми“, отбелязват анализатори от компанията Bernstein.
Уолш съобщи, че моментът на сключване на сделката с Air Europa - малко повече от месец след като американската авиокомпания Delta плати 1,9 млрд. долара за 20-процентен дял от Latam - е съвпадение. „Това са напълно независими решения, които случайно са взети почти по едно и също време“, заяви той.
Книжата на листнатата в Лондон компания поскъпнаха с близо 2% и достигнаха шестмесечен връх в началото на търговията в Европа.
Air Europa ще се присъедини към нарастващия брой авиокомпании, притежавани от IAG, сред които са ирландската Aer Lingus и нискотарифните Vueling и Level. Миналата седмица авиокомпанията обяви спад на печалбата си и посочи като причини за слабите резултати първата стачка на пилотите в историята си и растящите разходи за гориво.
„Продължаваме да вярваме, че има възможност за още по-голяма консолидация в Европа и това е следващата стъпка“, заяви Уолш.
Първоначално брандът Air Europa ще бъде запазен и ще се управлява като отделна част от Iberia. С течение на времето обаче се очаква IAG да намали броя на брандовете, опериращи в Испания, каза Уолш.
Сделката, която е финансирана с външен дълг, трябва да бъде финализирана през второто полугодие на 2020 г., ако бъде одобрена от регулаторите.


Времето във Варна на 6 декември 2025
Никулден е! Вижте какви са традиции за днес
Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Зеленски в действие: Андрий Ермак се прости и с още постове
Украински дрон удари сграда в Грозни, Кадиров обеща суров отговор
Меган Маркъл се свързала с баща си след ампутирането на крака му
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи