Руските банки отбелязват през 2017 г. рекорден ръст в продажбите на продукти на застрахователни компании. По данни на руската Централна банка, комисионите на финансовите институции са формирали средно 35,5% от пазара при 20% през миналата година, съобщава „Известия“.
Става дума за застраховките, които най-често се продават на клиенти при оформяне на ипотеки или други скъпи кредити, когато лихвата при заем без застраховка може съществено да се увеличи.
При всички случаи банките печелят при продажбата на тези продукти, защото получават комисиона и се освобождават от риска за неизплащане на кредита, като го прехвърлят на застрахователя.
Въпросът за обвързването на кредитите със застраховките се обсъжда отдавна. През 2014 г. регулаторът заяви на банките, че са задължени при кредитиране да предлагат на клиентите заеми както със застраховка, така и без. Кредитната институция е задължена да информира потребителя за този избор. Банката освен това няма право да отказва кредит за същата сума и срок, ако клиентът не желае застраховка. На практика потребителите получават кредити с относително по-ниски лихви, само ако направят застраховка живот.
„Обикновено банките, които предлагат кредити с относително ниски лихви, например 12% годишно, заедно със заема предлагат и застраховка живот. Ако потребителят не желае да се застрахова, то стойността на кредита ще бъде значително по-висока“, пояснява представителят на компанията „Алфастрахование“ Юрий Нехайчук.
По данни на Централната банка комисионите на банките може да достигнат от една четвърт до 83% от стойността на застраховката. Регулаторът по закон не може да влияе на тарифите при такъв вид доброволно застраховане. От Централната банка поясняват, че могат да влияят единствено на задължителните застраховки като гражданска отговорност.
По данни на регулатора за първото полугодие на 2017 г. банките са получили от застрахователни комисиони 44 млрд. рубли (1,27 млрд. лв.).
Клиентите са принудени да доплащат за високите комисиони, коментира президентът на Асоциацията на животозастрахователите Александър Зарецкий. Той определя високия размер на комисионите като „ненормална ситуация“, която не може да бъде променена с регулаторни мерки. Дори регулаторът да успее да ограничи комисионите, банките пак ще намерят начин да натоварят клиентите със застраховките, смята той.
Според експерта 90% от застраховките живот се продават чрез банките като продукт, свързан с кредитите. Според него може да има подобрение на ситуацията, ако периодът, в който клиентът може да огледа и обмисли финансовия продукт, се удължи от пет на 14 дни.
При ръст на информираността на клиентите за стойността на застраховките броят на отказите от покупка ще нарасне. Застрахователите са недоволни от сегашната ситуация, но, според представители на пазара, те не са готови за промяна – за много от тях банките са основен канал за продажби.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Панета: Ще се изискват големи усилия от Конгреса по случая от 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Любимата TikTok звезда на Италия: 84-годишна баба призовава инфлуенсърите да работят
Вдовецът на Тина Търнър си има нова приятелка, влюбен е в 60-годишна американка
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега