„Няма напрежение, даже напротив – има няколко български компаниии, които и тази година навлизат на македонския пазар. Те са свързани най-вече с ИТ индустрията и с търговията. В частния сектор не усещаме затруднения и негативни реакции от страна на бизнес партньорите ни“, посочи мениджърът и потвърди, че работи в Скопие повече от две години в сферата на недвижимите имоти, а компанията е единствената с международен лиценз в сектора.
Симона Първанова информира, че няколко български компании са добре позиционирани на македонския пазар.
„Компаниите, които вече оперират тук са Musala Soft и Melon. Освен това през 2019 г. ScaleFocus подписа петгодишен договор с македонското правителство за преференции. В рамките на това време компанията заедно с македонската държава ще инвестира около 45 млн. евро, като от тях над 30 млн. евро ще бъдат вложени в заплати за служителите на компанията, които ще са около 300 души“, поясни тя и съобщи, че на македонския пазар навлиза и веригата оптики Grand Optics, а желание да го направят имат и аптеките Subra.
По думите на мениджъра в Cushman&Wakefield/FORTONMKA най-голямото притеснение за българските компании да направят крачката към македонския пазар е свързано с митата и акцизите.
„Има спогодба с Европейския съюз, но все още митата са сравнително високи в сравнение с тези в рамките на ЕС, като освен това режимът за разрешителни за търговия е малко по-бавен и е възможно това също да спира някои бизнеси“, посочи проблеми, чието решение ще помогне за по-добрия стокообмен Първанова.
Тя обаче изрази оптимизъм, че след започване на преговорите за присъединяване към ЕС на югозападната ни съседка все повече български и гръцки компании, а и хърватски, ще започнат агресивно да навлизат на пазара.
Според нея в Северна Македония липсват български модни брандове и бизнесите, които служат за забавление, като посочи за пример Playground и Walltopia.
Какви са перспективите български фирми да се включат в търговските зони в Северна Македония? Към кои сектори е най-добре да се ориентират българските компании и какво да знаят за икономическото развитие на югозападната ни съседка?
Целия разговор гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" гледайте тук.


Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан
Мощни слънчеви изригвания следващите три дни
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
преди 4 години Бизнесмени в сферата на недвижимите имоти са алабализми. Ако са свързани с индустрията, строителството (не продажби и препродажби), тогава да. Има бизнес отношения. отговор Сигнализирай за неуместен коментар