Украйна може да загуби десетки милиони тонове зърно заради руската блокада на нейните черноморски пристанища, а това ще предизвика продоволствена криза, която ще засегне Европа, Азия и Африка, заяви президентът Володимир Зеленски, цитиран от Ройтерс.
„Русия не пуска кораби да влизат и излизат, тя контролира Черно море“, коментира Зеленски пред австралийската новинарска програма 60 Minutes. „Русия иска напълно да блокира икономиката на страната ни“.
Украйна е основен износител на зърно и други хранителни продукти, както и на метали.
Атаките на Русия срещу зърнената инфраструктура на страната изглеждат като опит за намаляване на конкуренцията на руските експортни пазари, твърди германският министър на земеделието Джем Йоздемир.
„Редовно получаваме информация за целенасочени руски атаки срещу силози за зърно, складове за торове, земеделски площи и инфраструктура“, коментира Йоздемир пред Redaktionsnetzwerk Deutschland.
Русия отрича да атакува цивилни райони.
Според министъра нарастват подозренията, че руският президент Владимир Путин иска „в дългосрочен план да премахне Украйна като конкурент“.
Русия и Украйна обичайно са големи конкуренти на глобалния пазар на зърно. Световните цени на пшеницата се повишиха с около 40% от началото на руската инвазия в Украйна на 24 февруари, която прекъсна доставките до други пазари през Черно море.
По данни на Международния съвет по зърното Украйна е била четвъртият по големина износител на зърно в света през сезон 2020/21, продавайки 44,7 млн. тона в чужбина. Обемът на износа е намалял рязко след руската инвазия.
„Предвид нарастващия глад в света, Русия се стреми да засили натиска“, твърди Йоздемир. „В същото време огромното увеличение на пазарните цени е полезно за Русия, защото това носи нови пари в страната“.
Йоздемир заяви, че ще повдигне въпроса как Украйна може да бъде подкрепена, за да засили износа си на зърно, по време на срещата на министрите на земеделието на страните от Г-7 в средата на май.
„Трябва да търсим алтернативни методи за транспорт“, казва той. „Железопътният транспорт може да е метод за износа на повече зърно, макар че ще изисква повече усилия и ще обхваща ограничен капацитет“.
Германия ще се опита да помогне, допълва министърът.
Украйна постепенно разширява износа на зърно, използвайки сухопътен транспорт до Европейския съюз. Но различната широчина на железопътните линии в Украйна и ЕС означават, че украинските влакове не могат автоматично да оперират в европейската железопътна мрежа.


Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента