IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Съживяването на икономиката на САЩ не влияе върху азиатския износ

Противно на очакванията износът от Азия към ЕС и САЩ все още е в застой

15:54 | 05.08.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Съживяването на икономиката на САЩ не влияе върху азиатския износ

Може и да има индикации за възстановяването на американската икономика, но износът от Азия все още е в застой, пише CNBC. Износът на седемте най-големи страни износителки от Източна Азия – Япония, Китай, Южна Корея, Тайван, Тайланд, Хонконг и Сингапур – е в застой през второто тримесечие на годината. Износът към Европейския съюз пък спада с 9% в сравнение с година по-рано.

Ръстът в търговията между Китай и неговите съседи не успя да компенсира острия спад в търсенето от Европа и Япония. По-притеснително обаче е, че забавянето разсея очакванията, че възстановяването на икономиката на САЩ ще повиши търсенето на азиатски стоки.

Износът представлява почти 35% от общия брутен вътрешен продукт на региона. Възстановяването на щатската икономика доведе до ръст на инвестициите в жилища и добив на шистов газ, но не и до ново търсене на стоки от Азия.

Това може да затрудни азиатските икономики, които трябва да намерят начини да устоят на покачващите се лихвени проценти по света и изместването на дейността на международните инвестиционни фондове на Запад. Докато все още за чуждестранните инвеститори акциите на японските компании са атрактивни, по данни на Nomura Holdings те вече са продали близо 12,5 млрд. долара акции на компании от други азиатски страни.

Данните за търговията са наистина интересни. Обезценяващата се японска йена спомогна за увеличаване на приходите от износ в националната валута на страната. Търсенето обаче остава слабо и износът, изразен в долари, спадна с 14%.

Въпреки поскъпналата национална валута, износът на Южна Корея се покачи с 1%. Износът към Китай нарасна с 13% главно заради продажби на машини, авточасти, смартфони, телевизори и хладилници.

Всичко това може да е добър знак за забавящата се китайска икономика, което предполага, че фирмите ще се подготвят за нови поръчки. Това означава, че усилията на Китай за преминаване от растеж на икономиката, предизвикан от инвестициите и износа, към икономически ръст, дължащ се на повишено вътрешно търсене, само подхранва апетита на потребителите към бялата техника от висок клас на корейските Samsung Electronics, LG Electronics и Hyundai Motors. Според анализатори усилията на китайското правителство спрямо вътрешното потребление се отразява добре на износа на Южна Корея. Икономистите и инвеститорите виждат в добрите данни за Южна Корея надежда и за останалата част на Азия.

Маркъс Розген, стратег в поделението на Citigroup в Хонконг, обяснява оптимизма с положителните данни относно производствената активност в еврозоната - индексът на Markit, който отразява нагласите на мениджърите в производствения сектор.

Майкъл Спенсър, главен икономист за поделението на Deutsche Bank в Азия, дава за пример и американския индекс на Института за мениджмънт на доставките (Institute of Supply Management – ISM). Индексът на ISM за производствения сектор е водещ индикатор и измерва активността на мениджърите по покупките за месеца. През юли той отбеляза двугодишен връх, достигайки 55,4 пункта. Стойността му бе над очакваните от икономистите 53 пункта и над представянето му от 50,9 пункта през юни. Стойности над 50 са индикативни за растеж на сектора, а такива под 50 - за свиване.

Но този оптимизъм по никакъв начин не се отрази на износа към Европа и САЩ през второто тримесечие на годината. Износът от Китай към ЕС се сви с 8%, а този от Япония спадна с 20%, като регистрира седмо поредно тримесечие на спад. Износът към САЩ се понижи с 2,4%, предизвикан от спад в износа от Хонконг с 21% и на износа от Япония със 7%.

Докато данните от проучванията на Запад може и да са положителни, те не са достатъчни, за да повдигнат настроението на мениджърите в Азия. Изследванията на Markit за активността на мениджърите по покупките ни показва, че има спад в поръчките в Китай, Южна Корея и Тайван, а ръстът в поръчките в Япония се забавя.

Търсенето на стоки за износ от Китай е било най-слабо от страна на Япония, която иначе се възстановява най-силно икономически. Благодарение на безпрецедентните усилия от страна на централната банка да стимулира търсенето чрез закупуване на активи, японската йена изгуби повече от една пета от стойността си спрямо американския долар през изминалата година. Това, в комбинация с ръст от 7% в износа на Япония за последното тримесечие, спомогна на Toyota Motors почти да удвои нетната си печалба за тримесечието до рекордните 562,19 млрд. йени (5,690 млрд. долара). Повече от една трета от размера на оперативната си печалба пък Toyota дължи на обезценяването на йената.

Въпреки влиянието на силната йена за износа на Япония, страната е изнесла 6% по-малко стоки за второто тримесечие спрямо същия период на миналата година. Изчислен в долари, спадът в износа се равнява на 13,8%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:24 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Азия виж още

Коментари

Финанси виж още