Данните за растежа в Китай може и да бяха приветствани с въздишка на облекчение от пазарите, но едва ли са успокоили европейската сила Германия, която вече понася бърз спад на износа за втората по големина икономика в света, се посочва в анализ на CNBC.
Около 6% от германския износ заминава за Китай, който е петият ѝ търговски партньор през 2012 г. по отношение на износа. През 2012 г. германските компании са изнесли стоки на стойност 67 млрд. евро за Китай при износ за 104 млрд. евро за Франция и 87 млрд. евро за САЩ.
Но ръстът на брутния вътрешен продукт на Китай се забави до 7,5% през второто тримесечие на годишна база от 7,7% през периода януари-март.
Резултатът бе обявен след разочароващите данни за китайския внос за юни от сряда, които останаха доста под очакванията на анализаторите, понижавайки се с 0,7% на годишна база при прогноза за ръст от 8%.
„Забавянето в Китай действително би се оказало причина за притеснения за германската икономика“, заяви Карстен Бжески, главен икономист в брюкселския филиал на ING. Бжески добави, че то се превръща в продължително пресъхване на инвестициите и би означавало доста повече от обикновен временен спад в продажбите на автомобили на германските компании.
Слабата поредица от данни се появява в момент, когато новото държавно ръководство в Китай прокарва регулации в опит да озапти прегрелия кредитен пазар и осъществява преход от износно ориентирана икономика към потребителска. Засега правителството показва, че позицията му по отношение на монетарната политика ще остане затегната, за да сдържа финансовите рискове, но се очаква тази последна поредица от данни да тества допълнително решимостта му по отношение на степента на забавяне на ръста, която би допуснало.
„Големият въпрос е неспособността за финансиране на инвестиционния бум и фактът, че той се срутва под собствената си тежест – именно това наистина ускоряваше растежа в Китай до момента“, заяви в петък Патрик Хованец, управляващ директор и главен стратег в Silvercrest Asset Management.
Забавянето в Китай вече засегна някои германски компании, които публикуваха по-слаби данни за износа си към азиатската държава. Bentley, която е собственост на автопроизводителя Volkswagen, обяви в сряда, че през май е доставила само 817 автомобила за Китай, което представлява спад от 23% на годишна база.
От Siemens също посочиха, че започват да усещат напрежението. В последния си тримесечен отчет от компанията отбелязаха, че потребителите са възприели предпазлив подход към чезнещия ръст на развиващите се пазари. Оттам очакват забавянето на растежа да продължи и през финансовата 2013 г., особено в периферията на еврозоната и Китай.
Износът от Германия се сви с 2,4% през май след сезонна корекция, като това е най-резкият му спад от декември 2009 г., сочат данни от миналата седмица на германската Федерална статистическа служба. Износът за страните извън Европа обаче отчита спад от само 1,6%.
„Германската икономика не е толкова силна, колкото си мислят хората. Тя реализира голям външнотърговски излишък, но това не е равнозначно на разширяваща се икономика“, заяви Матю Лин, основател на Strategy Economics. „Износът се забавя, вътрешното търсене е слабо, банките разполагат с експозиции към периферията на еврозоната, населението намалява, а правителството е натрупало прекалено голям дълг, за да довършва чуждата работа“, добави той.
Ако германският износ за Китай продължи да забавя ръста си, това би било лоша новина за еврозоната като цяло, тъй като Германия е най-голямата икономика в региона.
Чарлз Дъмас, икономист в Lombard Street Research, заяви, че Китай може да унищожи и без това слабите шансове за възстановяване в Европа през втората половина на годината.
„Европа може да достигне по-ниска степен на рецесия, може би дори временно оживление благодарение на цикъла на запасите, но зависимостта ѝ от износа на германски средства за производство за Китай и други развиващи се пазари е фундаментална слабост, която скоро може да върне рецесията“, пише Дъмас в своя бележка от сряда.


Курортите вече са пълни за 8 декември
Свличане на скали затвори прохода "Троян-Кърнаре"
Аксаково загуби и последния си мач за 2025 година
Олимпик Варна с рекордна победа в третото ниво на българския футбол този сезон
Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Трафикът на кокаин в Европа се увеличава
Вулканът Килауеа изригна с фонтан от лава с височина около 370 метра ВИДЕО
Красиви идеи за празнична украса с малък бюджет
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
Облачно, но без валежи в планините: подходящи условия за зимен туризъм