Японският парламент узакони обещанието на премиера Йошихиде Суга да превърне страната във въглеродно неутрална до 2050 г., поставяйки началото на технологично състезание, което ще определи икономическата картина в Япония в поствъглеродния свят, пише Nikkei Asia Review.
В основата на това състезание стоят твърдотелните батерии, технология, която се счита за по-безопасна алтернатива на литиево-йонните батерии, които в момента се използват при електрическите превозни средства. С Toyota, Panasonic и Idemitsu Kosan, едни от водещите компании в глобален мащаб по издадени патенти, островната страна има реален шанс да играе водеща роля в тази област.
Тъй като Япония, САЩ, Европейският съюз (ЕС) и Китай се ангажират да постигнат въглероден неутралитет през следващите десетилетия, общите инвестиции в това начинание се очаква да достигнат 78 трлн. долара до средата на века. Третата по големина икономика в света ще се стреми да запази своето технологично предимство по отношение на твърдотелните батерии и водорода, докато се опитва да догони конкурентите си при развитието на методите за улавяне и съхранение на въглерод.
Промените в закона за насърчаване на мерките срещу изменението на климата бяха приети след одобрението на Горната камара и предстои да влязат в сила през април 2022 г.
Що се отнася до литиево-йонните батерии за електрическите превозни средства, пазарът е доминиран от китайския концерн Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) и южнокорейската LG Chem. Но твърдотелните батерии предоставят възможност за по-голям пробег с едно зареждане, което ги прави по-дълготраен източник на енергия от следващо поколение. Най-големият автомобилен концерн в света по пазарен дял Toyota планира да пусне електрическо превозно средство, снабдено с батерии до 2025 година, след като години наред залагаше на хибридните технологии.
Възобновяемата енергия представлява друг ключ към декарбонизацията. В началото на века японски компании като Sharp и Sanyo Electric владеят световния пазар на соларни панели. Но в момента китайските им конкуренти съставляват близо 80% от глобалния пазар.
Сега Toshiba и Ricoh разработват соларни панели на базата на перовскит и силиций, лека алтернатива, подобна на филм, която може да помогне за завръщането на Япония на върха в индустрията.
Междувременно водородът се очертава като обещаващ енергиен източник за тежките въглеродни индустрии като стоманодобивът. Големите японски производители на стомана изследват съвместно използването на водорода. Експериментална доменна пещ, която използва редукционен процес с водород, е построена във фабриката на Nippon Steel в Кимицу в префектура Чиба. Целта е да се комерсиализира технологията до 2030 г. Чрез използването на водород вместо кокс и чрез комбиниране с технологията за улавяне на въглерод, процесът ще намали въглеродните емисии с 30% в индустрията.
По отношение на свързаните с водорода заявления за патент, подадени извън страната, Япония е водеща в световен мащаб от 2001 г. насам, според базираната в Токио консултантска компания Astamuse. Япония изпреварва своите конкуренти с над 800 заявления, подадени през 2019 г., последвана от Германия, Южна Корея и САЩ.
Улавянето и съхранението на въглерод е друг коз за Япония за намаляването на емисиите на парникови газове. Технологията извлича въглеродния диоксид от атмосферата и съхранява страничния продукт в подземни хранилища.
САЩ са водещи в тази област с 37 съоръжения за улавяне на въглерод, които са или вече изградени, или в етапи на планиране. Въпреки че Япония изостава значително в това отношение, J-Power и Toshiba разработват технологията за термоелектрически централи.
А автомобилната индустрия японските концерни остават пионери при хибридните превозни средства. Но чистите електромобили продължават да набират популярност на пазари като Европа и Китай. Пренасочването на фокуса на японските производители от хибриди към електромобили ще бъде от съществено значение за поддържане на предимството пред конкуренцията.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ