IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как ще се отрази дипломатическата криза в Близкия изток върху Катар

Сериозни влияния ще има върху самолетните компании, строителния бизнес, инфлацията и още много други сектори

14:18 | 05.06.17 г. 3
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Саудитска Арабия, Египет, Бахрейн, Обединените арабски емирства, Либия и Йемен обявиха днес, че прекъсват дипломатическите си отношения с Катар. Какво обаче може да означава това за икономиката на страната и хората, които правят бизнес с нея, пита ВВС.

Авиоиндустрия

Etihad Airways на Абу Даби и Emirates на Дубай отменят всичките си полети до и от Доха от вторник сутринта. И двата превозвача имат по 4 двупосочни полета до Доха.

Нискотарифните компании FlyDubai и Air Arabia също отменят маршрутите до Доха, като се очаква същото да направят и бахрейнската Gulf Air и Egyptair.

Освен това Саудитска Арабия, ОАЕ, Бахрейн и Египет заявиха, че ще спрат полетите от и до Катар и ще затворят въздушното си пространство за авиолинията на страната – Qatar Airways.

Именно водещият превозвач на страната рискува да бъде най-големият губещ. От една страна полетите му до редица места, като Дубай и Кайро, ще бъдат прекъснати. По-важното е, че липсата на достъп до голяма част от въздушното пространство в региона ще бъде голям проблем, карайки компанията да промени летателните си планове, увеличавайки времето на някои полети. Сметките за гориво също ще се вдигнат, а това ще се отрази върху цените на билетите.

Растежът на Qatar Airways позиционира компанията като водеща връзка между Азия и Европа през Доха.

„Ако полет до Европа, който е бил шест часа, сега е 8 или дори 9 заради промяна на маршрутите, това може да изглежда по-малко привлекателно и пътниците ще търсят други компании“, казва Ганем Нусейбе, директор на консултантската компания Cornerstone Global.

Храни

По принцип държавите в региона изпитват трудности с храните. А хранителната сигурност е особено важен въпрос за Катар, тъй като единствената му сухоземна граница е със Саудитска Арабия.

Всеки ден стотици камиони преминават границата, а храните са една от основните доставки. Около 40% от храните в Катар идват по този маршрут.

Саудитска Арабия заяви, че ще затвори тази граница, а когато камионите спрат, Катар ще зависи изцяло от въздушния и морския транспорт.

„Това веднага ще доведе до инфлация и ще засегне пряко обикновените хора на Катар“, казва Нусейбе.

„Ако нещата започнат да струват значително повече, тогава ще видим как катарският народ налага все повече политически натиск върху управляващата фамилия или за промяна в лидерството, или за промяна на посоката“.

Строителство

Нова пристанище, медицинска зона, проект за метро и осем стадиона за Световна купа по футбол през 2022 г. са само част от основните строителни проекти, които се реализират в момента в Катар.

Ключови материали, включително бетон и стомана, може да бъдат доставени чрез кораби, но и чрез сухоземен транспорт от Саудитска Арабия.

Затварянето на границата може, както при храните, да повиши цените и да доведе до закъснения.

Недостиг на материали вече е заплаха, която виси над строителната индустрия в Катар, а сегашната ситуация рискува да влоши нещата още повече.

Гражданите

Ходът за прекратяване на дипломатическите отношения забранява на граждани на Саудитска Арабия, ОАЕ и Бахрейн да пътуват до Катар, да живеят там или да преминават, посочват саудитското правителство. Засегнатите лица имат 14 дни да напуснат страната.

В същото време катарците ще имат същото време да напуснат трите страни.

Положението ще се влоши, ако Египет наложи подобна забрана. По последни данни около 180 хил. египтяни живеят в Катар, като много от тях работят като инженери, медици и юристи, както и строители.

Загуба на тази работна сила ще представлява проблем както за местните, така и за международните компании в страната.

Търговия и бизнесмени

Бизнес активността се очаква да се влоши. Много страни от Персийския залив имат присъствие в Катар, включително в търговията на дребно. Тези магазини вероятно ще затворят, поне временно, смята Нусейбе.

А големият саудитски футболен отбор вече Al-Ahli отмени спонсорската си сделка с Qatar Airwaus.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:18 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 0
michaelis21
преди 6 години
Катар е в кюпа така или иначе, поне ще намалят спонсорирането на терористи
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 1
Jorkata
преди 6 години
Катар е просто изкупителна жертва. Не че и те не са замесени де...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още