Доклад на Международния валутен фонд (МВФ), публикуван днес, дава ясен отговор на страните, които са впримчени в дискусии как да се спазят целите на Парижкото споразумение за климата, предаде Франс прес. Решението е въглероден данък от 75 долара за тон емисии на въглероден диоксид до 2030 г.
Икономисти от МВФ изчислиха в доклад, че данък от 75 долара за въглерод, изпуснат в атмосферата, наложен във всички страни от Г-20, би позволил да се намалят значително емисиите, за да се ограничи затоплянето на планетата до 2 градуса по Целзий до 2100 година. Това е горната граница, определена от Парижкото споразумение. Светът е прибавил 1 градус спрямо температурното равнище в края на 19 век и върви към увеличение от 3 градуса по Целзий.
Ако амбициозно се обложат с данък енергийните сектори, които отделят най-много емисии, то страните биха ускорили промяната в поведението на потребителите. Те ще бъдат насърчени да потребяват по-малко енергия, да купуват електрически автомобили и по-енергоспестяващи домакински уреди.
Сума от 75 долара, което се равнява на 68 евро по текущия курс, е значително по-високо равнище от сегашната средна цена на тон въглерод в света - около 2 долара.
В доклада се посочва, че Швеция налага данък, който се равнява на 127 долара и е най-високият в света. В ЕС тон въглерод се облага с 22 евро (25 долара).
Данъкът ще повиши най-вече цената на въглищата, тъй като именно тази енергия съдържа средно най-много въглерод. Цената ще се увеличи тройно в страните от Г-20. Природният газ също се струва по-скъпо, както и бензинът - с 14 процента средно по-висока цена.
Цените на електричеството ще се увеличат различно в отделните страни. Във Франция, където по-голямата част от електроенергията идва от атомни централи, влиянието ще е минимално, от порядъка на 2 процента. В Китай, Австралия и Индия, които в момента зависят силно от въглищата, увеличението ще е над 60 процента.
Експертите на МВФ пресмятат, че въглероден данък от поне 50 долара през 2030 година за развитите страни и 25 долара за развиващите се страни, би намалил двойно вредните емисии спрямо сегашните ангажименти на страните.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ


преди 6 години и като вземат този "данък", за какво ще го използват?Ще го дават на зелени НПО-та ли?То ако е така утре всеки ще стане зелен "бизнес" еко активист и ще почне да брои гларусите по Черноморието и как влияе затоплянето на климата върху жизненият им цикъл ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години А за данък кислород колко е справедливата цена? За един приятел питам... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Няма как да има икономика базирана на консуматорството и ниски въглеродни емисии, в световен мащаб. Цялата работа е вятър на устата, докато не накарат хората да купуват "по-необходими" неща, Азия да спре да произвежда всякакви глупости и САЩ да не карат коли, които харчат по галон на 100км. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Да ама и минималната заплата в Швеция е над 3000лв а в България е 560лева тай че танто за кукуригу. Много ме изкефи един индийски политик какво каза на всички еколози. Индия ще спазва споразумението за климата като достигне стандарта на държавите които го налагат иначе няма как да стане.Единствения начин да се намали потреблението на енергия е да намалеят хората по един или друг начин.А за електромобилите батериите им са много еко нали като се запали една тесла и може да гори 24 часа пожарникарите няма как да я угасят и да питам ако масово колите минат на ток от къде ще се произвежда тоя ток.Живеем в пазарна икономика редно е ако еко талибаните имат някаква алтернативна идея да я предложат и ако е по - евтина въглеводородите веднага изчезват няма конспиративни теории тук ама проблема е че нямат и затова едни наши хора ще прибират едни пари с цел "екология". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Как го пресмятат ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар