IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Автопроизводители се опасяват, че възстановяването в Европа може да отнеме години

През февруари регистрациите на нови автомобили в Германия са намалели с 10%, във Франция, - с 12%, а в Италия са се сринали със 17%

17:58 | 05.03.13 г. 4
<p>
	Главният изпълнителен директор на Ford за Европа Стивън Оудил при представянето на модела Tourneo Courier на автомобилното изложение в Женева. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Главният изпълнителен директор на Ford за Европа Стивън Оудил при представянето на модела Tourneo Courier на автомобилното изложение в Женева. Снимка: Ройтерс

Перспективите пред боледуващия европейски пазар на автомобили са се влошили през последните месеци и търсенето вероятно ще остане нестабилно през следващите най-малко 5 години, тъй като правителствата осъществяват мерки на строги икономии, за да понижат нивата на националните дългове, коментираха лидери от бранша, цитирани от Ройтерс.

В изявления на автомобилното изявление в Женева мениджъри от Ford и Fiat до Daimler и PSA Peugeot Citroen оплакаха пазара, на който в някои държави продажбите на нови автомобили са по-слаби, отколкото през който и да било период от 70-те години на миналия век насам.

Те обаче оцениха възстановяването на търсенето в САЩ, както и силния ръст в Азия, и горяха от желание да покажат нови модели с по-високи маржове на печалба – като например двуместният спортен модел Alfa Romeo 4C на Fiat и миниджипа EcoSport на Ford, за които се надяват, че ще се радват на силно търсене в световен мащаб при колите в най-горния пазарен сегмент.

„Европейският пазар не е в състоянието, което очаквахме преди 3 месеца“, коментира Дитер Цетче, главен изпълнителен директор на германския автопроизводител Daimler, изразявайки типична за присъстващите позиция.

Продажбите на нови автомобили в Европейския съюз се понижиха през 2012 г. с 8,2% до 17-годишно дъно заради понижението на доходите на потребителите, притиснати от повишаващите се цени, слабото заплащане и мерките на строги икономии, като надеждите за възстановяване през тази година се очертават като непостижими. Регистрациите на нови автомобили в Германия, доскоро крепост на стабилността, се се понижили през февруари с над 10%, а във Франция и Италия са се сринали съответно с 12% и 17%.

Стивън Оудил, главен изпълнителен директор на подразделението на Ford за Европа, предвижда, че през първата половина на годината европейският автомобилен пазар ще продължи „да се движи близо до дъното“ на прогнозата на американския автопроизводител, а увереността му в бързото възстановяване е слаба. „Едва ли някой знае какво ще се случи през втората половина на годината“, отбеляза Оудил, добавяйки, че може да са нужни 4 или 5 години, за да могат европейските продажби да стигнат диапазона между 17 млн. и 18 млн. годишно, колкото бяха през 2007 г., точно преди световната финансова криза.

От германския автопроизводител BMW пък просто предупредиха за продължителен период на възстановяване. „Смятаме, че основният проблем в Европа, който е свързан до голяма степен с националните дългове, ще се запази в продължение на най-малко още 5 години“, заяви главният изпълнителен директор на компанията Норберт Райтхофер.

Днес анализатори на американската банка Morgan Stanley понижиха прогнозите си за търсенето на автомобили в ЕС през тази година до спад от 6% при досега предвиждан спад от 4%, предупреждавайки, че слабостта на южноевропейски пазари ще се разпространи и на север. Дънкан Олдрид, ръководител на продажбите за бранда Opel на General Motors, прогнозира в понеделник, че продажбите на автомобили в Европа биха могли да намалеят и с до 10% през 2013 г.

Други мениджъри обаче не са склонни все още да орязват прогнозите си на толкова ранен етап от годината. Например от френския автопроизводител PSA Peugeot Citroen обявиха, че се придържат към досегашното си виждане, че европейският пазар ще се свие с между 3% и 5% през годината.

От Fiat също изтъкнаха, че ще запазят предвижданията си, макар че главният изпълнителен директор Серджо Маркионе звучеше песимистично. „Не виждам и лъч на надежда през тази година“, каза Маркионе.

Както повечето си основни конкуренти Fiat възлага надеждите си на най-горния пазарен сегмент, който отчита силен ръст в световен мащаб. От италианския автопроизводител обявиха, че ще започнат продажбите на двуместния модел Alfa Romeo 4C в Европа в края на септември при цена от 60 000 евро в опита да привлекат интереса към позиционирания в най-горния пазарен сегмент бранд. Началото на продажбите в САЩ ще бъде непосредствено след това, добавиха оттам.

От Ford не уточниха кога в рамките на годината ще започнат продажбите на миниджипа EcoSport.

От  BMW обаче остават оптимисти, че търсенето на луксозни автомобили от САЩ и особено от Китай ще продължи да компенсира слабостта в Европа. „Ние сме предпазливи оптимисти за настоящата година“, каза Райтхофер, прогнозирайки ръст от 2% на американския пазар и от 8,5% в Китай при спад от 2% в Европа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:01 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Финанси виж още