Радио и телевизионните такси представляват най-голям дял от разходите на българските домакинства за култура. Това сочи изследването „София – град на творческата икономика“, извършено от Обсерваторията по икономика на културата съвместно със Столична община. То беше представено в рамките на семинара „Стимулиране развитието на културните и творческите индустрии в България“.
„Все още говорим за голямо потребление на култура „от фотьойл“, заяви директорът на Обсерватория по икономика на културата Диана Андреева, подчертавайки, че българите не са достатъчно активни в участието и посещението на културни събития.
Среден разход на домакинствата за култура
Проучването показва, че в периода 2008 – 2012 г. домакинствата в страната са увеличили средствата, които плащат за радио и телевизия. Ако през 2008 г. тази сума е била 73 лева на домакинство, през 2010 г. е била 90 лева, а през 2012 г. достига 92 лева.
Същата тенденция се забелязва и на територията на Столична община, където отделяната сума е и по-висока от средната за страната – 107 лева през 2012 г.
Средният паричен разход на домакинство в България за култура през 2012 г. е бил 357 лева. Данните разкриват значително увеличение на тази сума спрямо 2008 г., когато тя е била 269 лева. В София домакинствата показват и много по-голяма готовност да отделят от бюджета си за културни дейности. През 2012 г. те са давали по 670 лева на домакинство, като спрямо 2008 г. се забелязва ръст на тези средства със 120 лева.
По думите на Диана Андреева българските граждани обръщат все по-голямо внимание на културата, макар тя да не е припозната в екзистенц-минимума, поради което се забелязва свиване на потреблението по време на криза. В петгодишния период между 2008 и 2012 г. обаче културата се оказва все по-силно притегателна сила за домакинствата, което се отразява и в частта от бюджета, която отделят за нея.
Кино, театър и концерти
Благодарение на тези процеси в същия период на национално ниво се забелязва увеличение на средствата, отделени от домакинство за посещения на кино, театри и концерти. През 2009 г. всяко средностатистическо българско домакинство е отделяло едва по 3 лева годишно за подобни дейности, докато през 2012 г. сумата нараства двойно. В рамките на Столична община тези разходи през 2012 г. достигат 13 лева на домакинство.
Една от причините за тази разлика между София и останалата част от страната е концентрирането на филмовата индустрия преди всичко на територията на столицата. Освен това голяма част от кино екраните се намират именно в София, а в редица по-малки населени места населението дори няма достъп до кино.
Книги
В рамките на изследването е установено още, че средствата, които домакинствата харчат за купуването на книги, също са се увеличили – от 14 лева през 2008 г. до 17 лева през 2012 г. В София се забелязва известен спад в периода 2009 - 2011 г., но през 2012 г. разходите се връщат на нивото си от 2008 г. – 26 лева на домакинство.
Същевременно стана ясно, че от Обсерваторията по икономика на културата настояват за въвеждането на диференцирана ставка по ДДС за книгите.
„България е една от петте страни в Европейския съюз, в която няма такава ставка“, припомни Диана Андреева. По думите ѝ по този начин крайният потребител няма да бъде толкова финансово натоварен, а този ход би стимулирал без съмнение увеличването на продажбите на книги у нас.


Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?
Назрява ли бунтът: Винената индустрия във Франция е пред колапс
Мондиал 2026: Мексико и ЮАР откриват шампионата