IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Бирената индустрия и илюзията за избор

За поредна година обемът на пазара на бира в България е намалял и през 2021 г., консумацията е паднала до 74,8 литра на глава от населението

13:07 | 05.08.22 г. 1
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: unsplash.com</em></p>

Снимка: unsplash.com

За първи път празнуван през 2008 г., Международният ден на бирата се отбелязва всяка година в първия петък от август. Според организаторите това е „световно отпразнуване на бирата, случващо се в бирарии, пивоварни и задни дворове в цял свят. Това е ден, в който любителите на бирата навсякъде по света вдигат чаша за наздравица с пивовари и бармани и празнуват величието на бирата!“.

Кехлибарената напитка е любима и в България. Със задържането на пандемията през 2021 г. обаче обемът на пазара на бира в страната е продължил да намалява – с 1,1% до 715 млн. литра, тенденция, която се наблюдава през последните няколко години. Този спад обаче все пак е значително по-слаб в сравнение с 2020 г., когато пазарът се сви с 6,4% до 523,1 млн. хектолитра, сочат данни на Euromonitor International, предоставени на Investor.bg.

Личното потребление също намалява - през 2021 г. то е достигнало до 74,8 литра на глава от населението годишно, докато само година по-рано е било 75,2 литра, а през 2019 г. - почти 80 литра. Това е доста под страните в топ 3 в Източна Европа по потребление - на първо място по този показател е Чехия със 144 литра, следвана от Румъния с 96 литра и Хърватия с 92 литра.

През 2021 г. България отпразнува 140 години пивоварство в България. Основните компании, които контролират пазара остават три – „Карлсберг България“ АД, „Загорка“ АД и „Каменица“ АД. И трите са местни дружества с чуждестранна собственост, предлагащи предимно местни марки лагер, като пловдивската „Каменица“ е собственост на Molson Coors Brewing Co, а базираната в Стара Загора „Загорка“ е собственост на Heineken NV.

 

 

Водещата пазарна позиция от гледна точка на обема на „Карслберг България“ може да се отдаде на силното навлизане, което компанията постига с местните марки „Пиринско“, „Шуменско“ и „Пиринско Радлер“, както и на стабилното представяне на вносните лагер бири Tuborg, Carlsberg и Budweiser Budvar. Освен това силният фокус върху иновациите остава основен актив на компанията.

На второ място по обем е „Каменица“, която е изправена пред все по-силна конкуренция на основните си регионални пазари в Южна и Източна България от по-малките пивоварни, което съответства на силното изместване на интереса на потребителите към крафт бири и вносни марки. От местните брандове „Каменица“ предлага „Каменица светло“, „Астика“, „Бургаско“ и др., както и безалкохолната „Каменица 0%“. Тя предлага и вносни марки, включително Stella Artois, Beck’s, Hoegaarden, Leffe и Corona Extra, като всички те се разпространяват по лиценз.

„Загорка“ е изправена пред подобен натиск от конкуренцията, макар че тя продължава да печели от популярността на разнообразното си портфолио на местни и вносни марки, пише Euromonitor. Компанията предлага големите местни брандове „Ариана“, „Загорка“, „Ариана Радлер“, „Столично“, а сред вносните са Amstel, Heineken и Starobrno.

Интересното е, че от гледна точка на приходите ситуацията при лидерите на пазара изглежда малко по-различно. Макар че според публикуваните в Търговски регистър финансови отчети за 2020 г. (за 2021 г. все още не са публикувани) „Карлсберг България“ остава лидер на пазара със 189 млн. лв. приходи, то на второ място се нарежда „Загорка“ със 115,6 млн. лв., а на трето излиза „Каменица“ с 99,9 млн. лв.

По-малките пивоварни са двигател на иновациите

Премиум крафт бирите продължават да печелят стойностен дял, а независимите малки пивоварни са най-динамични от гледна точка на представянето на нови продукти, като обикновено те имат социално отговорно позициониране, особено от гледна точка на околната среда. През 2021 г. първата българска органична бира бе представена на пазара под името „На инат“. Hills Heart Beet IPA пък включва органичен сок от цвекло. През годината на пазара бе пусната и лимитирана серия на Cohones - Oak Aged Imperial Milk Stout, с четири вкусови опции на уиски, бърбън, ракия и ром, а бутилките са запечатани с восък. Иновативно пиво бе пуснато и от „Хармоника“, наречено „От нищо – нещо“, което се прави от стар хляб в опит да се намалят хранителните отпадъци.

 

 

 

Какво се случва на световно ниво?

И докато любителите на бира по света се радват на уж безкрайното разнообразие от любимата си напитка, Statista решава да покаже колко от световното производство на пивото всъщност се контролира от само няколко конгломерата. През последните 2 десетилетия компании като Anheuser Busch InBev, Heineken или Carlsberg са консолидирали стотици брандове бира, създавайки илюзията за избор сред потребителите по света.

Четири от петте най-ценни марка бира в света, по данни на Brand Finance, например принадлежат на AB InBev, която притежава световно известни марки като Budweiser, Beck’s, Stella Artois, Leffe, Modelo и Corona. И макар че компанията бе принудена да продаде американския си бизнес за последните два бранда на Constellation Brands заради антиконкурентни опасения, свързани с придобиването на Grupo Modelo, това все пак показва колко много от международните марки притежава най-голямата пивоварна в света.

Човек може лесно да отиде на бар, да опита пет различни бири от пет различни страни, дори континенти, без да осъзнават, че AB InBev е предоставил всички тях. И макар че виждаме бум на независимите пивоварни на крафт бира през последните няколко години, производството им все още е твърде незначително пред вече споменатите световни играчи. Според Brewers Association 9118-те работещи американски пивоварни на крафт бира са произвели 24,8 млн. барела (около 30 млн. хектолитра) бира през 2021 г. Само AB InBev е произвела близо 20 пъти повече, показват официални данни на компанията, следени от BarthHaas. Общо шестте най-големи пивоварни в света формират около 65% от глобалното световно производство на бира през миналата година спрямо 60% през 2020 г. В същото време 40-те най-големи групи за бира в света формират 91,4% от световното производство от кехлибарената напитка през 2021 г., което показва колко малко е влиянието на независимите пивоварни в световен мащаб.

Infographic: The Beer Industry and the Illusion of Choice | Statista You will find more infographics at Statista

Последна актуализация: 13:32 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Zoom виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 0
khao
преди 1 месец
това окрупняване дето се случва непрекъснато е изключително лошо и вредно за потребителите и икономиката на една държава!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още