Водата, смятана за разредител убиец на доброто вино, бе превърната от двама италиански производители в естествена среда за отлежаване на благородната напитка с хилядолетна история, пише Христо Петров за БТА.
Пръв експериментира с идеята Пиеро Лугано, който е собственик на малката, но елитна винарска изба "Бисон" в Киавари, близо до Генуа, в областта Лигурия.
"Оглеждайки се наоколо, се сетих за потъналите галеони - старите платноходни кораби, датиращи още от 14-и век, в които често пъти са открити храни и вина с отлично запазени вкусови качества. Съчетах моите две страсти - виното и морето - и реших, че именно морското дъно може да се окаже идеална среда на дълбочина 60 метра, постоянна температура от плюс 15 градуса, полумрак, налягане и още редица фактори за отлежаване на шампанизирано вино с изключителни качества", споделя винопроизводителят.
През 2009 година той пуска първите контейнери с 6500 бутилки в залива Портофино. Марката се нарича с подобаващото име Abissi-Riserva Marina di Portofino (Дълбини, морска резерва от Портофино). Шампанизираното вино отлежава една година при нормалните за винарска изба условия и 18 месеца на дъното на морето. Продава се на необявена цена само по поръчка, като сега производителят приема заявки за реколтата 2012 година.
Идеята допада и на Алесандро Белингери, също собственик на винарска изба в Италия, който обаче признава, че я взаимствал не само от колегата си в Киавари, но и от съседна Хърватия.
"Бях чел, че в края на 90-те години на миналия век хърватите са правили първите експерименти. После разбрах, че винарската изба "Бисон" в Лигурия е пробвала да шампанизира вино под вода в Портофино. Попитах се: Защо да не го направя и аз?", разказва 35-годишният производител на 15 000 бутилки годишно.
Проблемът е, че неговата изба е в малката община Артоне, в подножието на Алпите в областта Ломбардия, и е твърде отдалечена от моретата, които обграждат Италия. Това не го обезкуражава и той се насочва към близкото планинско езеро Изео.
Нещата обаче се оказват сложни. Необходими са над 20 разрешителни от местни управи и асоциации. В дълбините на езерото може да се спуска само специалният робот на Гражданска защита, а контейнерите с бутилките трябва да отговарят на определени изисквания.
След двегодишни бюрократични борби Белингери пуска в езерото първите 1500 бутилки през юли 2011 година. Виното се нарича "Наутилус" и е шампанизирано по италианския метод, който за разлика от френския не допуска добавяне на захар. Престоява една година под вода на дълбочина 40 метра при температура плюс 4 градуса и постоянно налягане 4 бара. Пред да бъде пуснато в езерото, както и след изваждането му, прекарва два периода по 6 месеца в избата.
Френски производител превърна технологията в грандиозен научен експеримент, който ще трае 50 години. Повод за това е откриването през 2010 година на потънал кораб в акваторията на Оландския архипелаг - група от 60 обитаеми и 6 хиляди необитаеми острова в Балтийско море между Швеция и Финландия. Корабът е претърпял крушение през 1880 година.
Сред останките са намерени 168 бутилки с надпис VCP, който е емблема на прочутата френска фирма за производство на шампанско "Вьов Клико Понсарден" (Veuve Clicquot Ponsardin), основана през 1772 година. Тя е била главен доставчик на руския императорски двор, известен с обилната си консумация на френско шампанско.
Фирмата е получила 10 от намерените в морето бутилки и е започнала серия от анализи. Две години по-късно една бутилка е отворена за дегустация със зашеметяващи резултати. Следите от характерния перлаж (въздушните балончета във верижна форма) са едва забележими, но виното е съвършено запазено. Очевидно за това е допринесла фирмената производствена традиция, качеството на бутилките, на тапите и на печатите.
Каква обаче е ролята на специфичните за морското дъно условия, които включват липса на светлина, постоянна температура и неподвижност? Ще могат ли тези условия да се използват в бъдеще за индустриално отлежаване на шампанско?
В търсене на отговор на тези въпроси френските специалисти са разработили специален контейнер, в който са поставени вина с прочутите жълти етикети на "Вьов Клико Понсарден". Преди два месеца контейнерът е пуснат на 40 метра дълбочина в близост до останките от потъналия кораб. Започва период на дълго и скъпоструващо постоянно наблюдение, което ще продължи половин век.


41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Делян Добрев: Предишният вариант не беше бюджетът на ГЕРБ
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям