IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Облекчаването на бюрокрацията – необходимост по пътя към електрическата мобилност

Това, което става, не е породено от факта, че някой в ЕК е решил да създаде нови регулации, а е естествено развитие на пазара, посочи еврокомисарят Адина Вълян

16:05 | 08.02.22 г.
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Jasper Juinen/Bloomberg</em></p>

Снимка: Jasper Juinen/Bloomberg

Подробни статистически данни по темата за електрическата мобилност предостави Серж Кол от EY, който подчерта впечатляващите постижения на електромобилите на европейския пазар през 2021 г.

„През миналата година бяха продадени 6,3 млн. електрически автомобила в световен план, като броят на тези превозни средства по пътищата вече надхвърля 16 млн.“, изтъкна Кол.

Общо 11 автомобилни концерна обявиха планове за прекратяване на производството и продажбите на конвенционални автомобили през 2021 г.

През януари General Motors заяви, че премахне емисиите от своя автопарк до 2035 г. Ford последва това през февруари, която представи план за пълна електрификация на своето портфолио в Европа до 2026 г. Месец след това BMW обяви, че ще декарбонизира своята марка Mini до края на десетилетието. По същото време Volkswagen представи стратегия за мащабно разгръщане на производството на електромобили, батерии и зарядни станции.

През юни марките Fiat и Renault също се ангажираха с електрификацията. Първият обяви, че ще премахне двигателя с вътрешно горене до 2030 г., докато Renault заяви, че планира да увеличи дела на електромобилите до 90% за същия период. През юли Daimler AG представи инвестиция от 47 млрд. евро за електрифициране на марката Mercedes-Benz до 2030 г.

През ноември Ford увеличи целта за производство на електромобили на 600 000 броя до 2023 г., за да се конкурира по-успешно с Tesla. Месец след това Volkswagen обяви инвестиция от 89 млрд. евро в електрическата мобилност и дигитализацията. В началото на тази година Renault повиши целта си от предходната година и излезе с ангажимент за 100% електрификация до 2030 г.

Според Кол е необходимо да бъде разположена по една бърза зарядна станция с мощност от 3500 киловата на всеки 60 км в Европа, за да може инфраструктурата да отговори на нарастващия електрически автопарк.

В Европа има около 374 000 зарядни станции, но проблемът е, че те са концентрирани в пет страни. За да се ускори изграждането на такива устройства, са нужни облекчения в издаването на разрешителни за инсталация.

„Процесът по издаване на разрешително може да продължи от две седмици до година“, подчерта Кол.

Друг проблем според него е осигуряването на достатъчно голяма стабилност на електрическата мрежа. Само за десетилетие търсенето на електроенергия за зареждане от електромобилите ще нарасне със 120%, изтъкна Кол.

02 02

По темата за зарядната инфраструктура споделиха мнение още Аса Петерсон, изпълнителен директор на Swedenenergy, и Мигел де Андраде, ръководител на Energias de Portugal (EDP).

Според Петерсон електрическата мобилност се развива с изключително бързи темпове в скандинавските страни, което поражда нуждата от осигуряване на стабилни доставки на електроенергия.

„Само през декември продажбите на електромобили в Швеция се увеличиха с 60%“, изтъкна тя. „От енергийните компании се очаква да се ангажират с изграждането на зарядна инфраструктура. Освен това тя трябва да бъде интелигентна. И тук ни трябват дигитални решения“, добави Петерсон.

Тя също засегна темата с бавния процес по осигуряването на разрешителни за изграждане на зарядни станции. „Това е проблем, който трябва да се реши скоро“, каза ръководителят на Swedenenergy.

От своя страна Мигел де Андраде заяви, че въпросът за „яйцето и кокошката“ не може да бъде решен, тъй като еднакво важни са както електромобилите, така и зарядната инфраструктура. Според него значим фактор за развитието на зарядната мрежа са и партньорствата между енергийни и автомобилни компании.

„Трябва да има ясни регулации и инициативи за изграждане на инфраструктура, които да подкрепят по-бързия преход“, заяви Де Андраде.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:23 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още