Японският автомобилен концерн Toyota Motor Corp. предупреди, че оперативната печалба за тази година може да спадне с една пета "поради безпрецедентно увеличение на разходите за суровини и логистика" на фона на 33-процентния спад на печалбата за четвъртото фискално тримесечие, който изтри над 5% от стойността на акциите на компанията в края на редовната търговия в Токио, съобщава Ройтерс.
Toyota заяви, че очаква разходите за суровини да нараснат двойно до 1,45 трлн. йени (11,1 млрд. долара) през фискалната година, която започна в началото на април.
Най-големият автомобилен производител в света по обем на продажби, който се представи добре през първите месеци от кризата с глобалния недостиг на чипове, сега се присъединява към своите конкуренти в ограничаването на производството заради продължителния дефицит на полупроводници и новите коронавирусни ограничения в Китай.
За текущата фискална година прогнозираната от Toyota оперативна печалба се свива до 2,4 трлн. йени от почти 3 трлн. йени през предходната година, което е и доста под очакваните от анализатори 3,36 трлн. йени, според анкета на Refinitiv.
През тримесечието януари-март печалбата на автопроизводителя е спаднала с една трета на годишна база до 463,8 млрд. йени, изоставайки от медианната оценка на пазарните експерти за 521,1 млрд. йени.
Рязкото обезценяване на йената до най-ниските ѝ стойности от две десетилетия насам работи в полза на японската автомобилна индустрия, ориентирана към износ. Но нарастващите разходи за суровини и прекъсванията на глобалната верига на доставки, изострени от строгите коронавирусни мерки в Китай, оказват натиск върху рентабилността.
Очаква се местните конкуренти на Toyota Nissan Motor Co. и Honda Motor Co. да обявят своите финансови резултати съответно в четвъртък (12.05) и петък (13.05).
Във вторник Toyota намали целта си за глобалното производство за май с около 50 хил. превозни средства до около 700 хил. броя, тъй като планира да спре работата на 14 производствени линии в осем японски фабрики за до шест дни този месец поради ограниченията в Китай.
Предвидените ограничения следват няколко съкращения в производствения план на Toyota между април и юни.
В края на април компанията успя да надмине целта си за продажбите за фискалната 2021 г., отбелязвайки 9,51 млн. броя продадени превозни средства. Toyota беше подкрепена от силните обеми през март – 903 031 автомобила, последния месец на фискалната ѝ година.
Jefferies Financial Group Inc. понижи рейтинга на Toyota, позовавайки се на „твърде високите“ очаквания по отношение на печалбите на автомобилната индустрия за фискалната година. Въпреки че Toyota като цяло „запазва основната си сила и привлекателност“, влошаването на разходите покрай инфлацията, дължаща се на кризата в Украйна, и потенциалното забавяне на глобалния икономически растеж вероятно ще причинят "значителни щети" на автомобилния сектор като цяло, пише анализаторът на Jefferies Такаки Наканиши в бележка до клиенти.


Времето във Варна на 6 декември 2025
Никулден е! Вижте какви са традиции за днес
Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Зеленски в действие: Андрий Ермак се прости и с още постове
Украински дрон удари сграда в Грозни, Кадиров обеща суров отговор
Меган Маркъл се свързала с баща си след ампутирането на крака му
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи