IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Toyota сменя електромобилната си стратегия, за да се конкурира по-успешно с Tesla

Концернът предвижда да разработи наследник на своята настояща електромобилна технология, известна като e-TNGA

15:44 | 24.10.22 г.
Президентът на Toyota Motor Corp. Акио Тойода. Снимка: Bloomberg L.P.
Президентът на Toyota Motor Corp. Акио Тойода. Снимка: Bloomberg L.P.

Toyota Motor Corp. обмисля рестартиране на своята стратегия за електрически автомобили, за да се конкурира по-успешно на процъфтяващ пазар, на който навлиза бавно, спирайки част от работата по съществуващите проекти, съобщава Ройтерс, цитирайки източници, запознати с темата.

Ако бъдат приети разглежданите предложения, ще доведат до драматична промяна за Toyota и ще пренапишат плана ѝ за електрификация на стойност 38 млрд. долара, който японският автомобилен производител обяви миналата година, за да се конкурира с пазарните лидери начело с Tesla.

Работна група в Toyota е натоварена да очертае планове до началото на следващата година за подобрения на съществуващата електрическа платформа или за нова архитектура, изтъкват източниците.

Междувременно Toyota е спряла работата по някои от 30-те електромобила, обявени през декември.

Компанията заяви, че се ангажира да постигне въглероден неутралитет, но не посочва хоризонт за изпълнение на тази цел.

„За да постигнем въглероден неутралитет, собствената технология на Toyota – както и работата, която вършим с редица партньори и доставчици – ще бъде от съществено значение“, посочва компанията в отговор на въпрос на Ройтерс.

Планираното обновяване на стратегията може да забави внедряването на електрически модели на компанията, които в момента се разработват. Въпреки това промените дават шанс на Toyota да се конкурира по-ефективно чрез подобрен производствен процес.

В допълнение, компанията ще отговори на критиките от страна на екологичните групи и някои инвеститори, които твърдят, че Toyota, някога любимец на защитниците на околната среда, действа твърде мудно по отношение на електрификацията.

Като част от промените Toyota обмисля да разработи наследник на своята настояща електромобилна технология, известна като e-TNGA и представена през 2019 г. Това ще позволи на компанията да намали разходите, добавят източниците.

Първият електромобил, базиран на e-TNGA – кросоувърът bZ4X – се появи на пазара по-рано тази година, въпреки че дебютът му беше помрачен от сервизна акция, която принуди Toyota да спре производството на модела от юни до началото на октомври.

Tesla като еталон

Промените в стратегията са предизвикани отчасти от осъзнаването на някои инженери и ръководители на Toyota, че компанията губи войната при производствените разходи с Tesla, изтъкват източниците.

Според стария план на японския концерн търсенето на електромобили не се очаква да нарасне съществено през следващите няколко десетилетия.

Toyota проектира e-TNGA, така че електромобилите да могат да се произвеждат на същата линия, на която се сглобяват нейните конвенционални и хибридни модели. В това има логика, ако се следва предположението на концерна, че той ще продава около 3,5 млн. електромобила годишно до 2030 г., за да остане конкурентоспособен.

Но продажбите на пазара растат значително по-бързо. Автоконцерните в световен мащаб сега прогнозират чрез своите планове електромобилите да представляват поне 50% от техните общи продажби до 2030 г. – част от мащабните кумулативни инвестиции в размер на 1,2 трлн. долара.

Лицето, което отговаря за прегледа на стратегията в Toyota, е главният оперативен директор Шигеки Тераши.

Екипът на Тераши е определен като BR, или група "Бизнес революция", в рамките на Toyota - термин, използван за големи промени, включително обновяване на процесите на развитие и производство преди две десетилетия.

Тераши обмисля вариант за удължаване на употребата на e-TNGA чрез свързването на архитектурата с нови технологии, изтъкват трима от източниците.

Групата на Тераши може да предложи и по-бърза замяна на e-TNGA с друга платформа. Разработването на ново решение обаче може да отнеме около пет години.

„Няма много време за губене“, изтъква един от източниците.

Toyota работи с доставчици и обмисля да приложи иновации във фабриките си, за да намали разходите, както направи Tesla чрез технологията Giga Press - масивна машина за отливане на големи компоненти, която рационализира производствените процеси в гигафабриките.

Една област, в която ще има корекции, е по-общ подход към термичното управление на електромобилните съоръжения и компоненти в Toyota – комбиниране, например, на климатик и температурен контрол по подобие на Tesla.

Това може да позволи на Toyota да намали размера и теглото на батерията и да свие разходите с хиляди долари на превозно средство, което ще бъде "основен приоритет" за доставчиците на концерна Denso и Aisin, изтъква друг източник, запознат с въпроса.

Фактът, че най-големият производител на автомобили в света признава постиженията на Tesla, представлява своеобразен индустриален обрат.

Преди десетилетие, когато Toyota придоби дял в Tesla и двете компании си сътрудничиха за производството на електрическа версия на RAV4, много инженери на Toyota вярваха, че технологията на Tesla не представлява заплаха, споделят други източници.

„Тогава те заключиха, че няма много какво да научат“, добавят източниците.

Toyota прекрати производството на електрически RAV4 през 2014 г. и продаде дела си в Tesla през 2017 г.

До 2018 г., когато Toyota най-накрая създаде специално подразделение за коли с нулеви емисии и започна изграждането на електрическа платформа, Tesla вече разполагаше с три модела на пазара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:44 | 24.10.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още