Германия може да създаде опасен прецедент, като оспори споразумението на Европейския съюз (ЕС) за постепенно премахване на новите автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., предупреди испанският вицепремиер Тереза Рибера, цитирана от Bloomberg.
Промяната в предложеното законодателство в последния момент може да наруши начина, по който блокът изработва ключови политики в бъдеще и да изпрати объркващи сигнали до инвеститорите и индустриите, планиращи преминаване към чиста енергия, посочи Рибера.
Германия, където производството на автомобили представлява крайъгълен камък за икономиката, поиска от Европейската комисия (ЕК) – изпълнителният орган на ЕС - да освободи от забраната всички автомобили, задвижвани със синтетични горива. По този начин Берлин поставя под въпрос вече договорен план за намаляване на въглеродните емисии.
Впоследствие Италия се присъедини към Берлин в заплахата да наложи вето върху предложения закон, като правителството на премиера Джорджия Мелони твърди, че няма смисъл и излага на риск хиляди работни места.
„Това е разочароващо“, каза Рибера, която е и министър на околната среда на Испания и настоява за по-бързо намаляване на емисиите на въглероден диоксид. „Ами ако други правителства решат да направят нещо подобно по какъвто и да е въпрос? Процедурните правила са за всички”, категорична е тя.
Германската автомобилна индустрия осигурява работа на около 800 хил. души и генерира приходи от около 411 милиарда евро.
Испания се нарежда на второ място сред страните в Европа, които изграждат автомобили, като нейната индустрия стои зад 11% от годишния ѝ брутен вътрешен продукт (БВП). Премиерът Педро Санчес обеща да осигури повече от 4 млрд. евро, за да трансформира автомобилната индустрията и да превърне страната в център за електрически превозни средства.
Според Ривера ЕК не трябва да отлага окончателното си решение относно предложената забрана за продажба на конвенционални коли от 2035 г. Спорът може да бъде решен, например, чрез преговори за стандарта за емисиите Евро-7, за да се предотврати разцеплението при настоящото предложение и започването на дискусии от нулата, посочва още вицепремиерът.
Рибера отдава възраженията на Германия по въпроса с колите с двигатели с вътрешно горене на раздори в управляващата коалиция на канцлера Олаф Шолц.
„Те може да се сблъскват с вътрешнополитически трудности, но сега са изнесли вътрешнополитическите си затруднения в целия ЕС“, категорична е Рибера, добавяйки, че блокът все още трябва да оцени въздействието на синтетичните горива върху целите за намаляване на въглеродните емисии.
Окончателното гласуване на забраната, договорена миналата година, беше насрочено за 7 март, но след възражението на Германия, то се отлага за неопределено време. Представители на страната и ЕС преговарят за намиране на компромис.


Тийнейджърка скочи от блок в Пловдив
Танкерът "Кайрос" остава блокиран край Ахтопол трети ден
Отбелязваме 116 години от рождението на Никола Вапцаров
Букурещ избира кмет
Курортите вече са пълни за 8 декември
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Военните завзеха властта в Бенин
Келлог: Мирното споразумение за Украйна е много близо
Наталия Киселова: Улицата не може да замени парламентарната трибуна
Сръбският премиер: Няма да има недостиг, енергийната ситуация в Сърбия е под контрол
Тревожен сигнал: хранителната сигурност в България не е обезпечена