IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Китай изпреварва Япония като най-голям износител на коли в света през 2023 г.

Страната е изнесла рекордните 5,26 милиона превозни средства, което е с 56% повече спрямо обемите за 2022 г.

20:30 | 10.01.24 г. 2
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Китай със сигурност изпреварва Япония като най-голям износител на автомобили в света през 2023 г., воден от силното търсене в Русия и нарастващия глобален апетит за електрически превозни средства, прогнозира голяма индустриална група, цитирана от CNN.

Китайската асоциация за леки автомобили (CPCA) заяви във вторник, че страната вероятно е изнесла рекордните 5,26 милиона превозни средства - включително леки автомобили, автобуси и камиони - миналата година, което е с 56% повече от обемите през 2022 г., на обща стойност от 102 млрд. долара.

Япония, досегашният лидер на пазара, се очаква да е доставил 4,3 млн. автомобила за същия период, изоставайки с близо един милион, сочат изчисления.

„Сигурно е, че Китай вече е най-големият износител в света“, изтъква CPCA.

Асоциацията заяви, че бързото издигане на Китай до върха може да се дължи на неговата водеща в света електромобилна индустрия, подобреното качество на произведените в Китай автомобили и желанието на местните производители да търсят по-добра рентабилност в чужбина и да компенсират натиска върху разходите у дома.

Митническите данни от миналия месец показват, че износът на автомобили от Китай възлиза на 4,76 млн. броя за първите 11 месеца на 2023 г. През същия период износът на автомобили от Япония достига 3,99 млн. броя, показват изчисления на Японската асоциация на автомобилните производители.

Промяната на върха ще бъде потвърдена, след като бъдат публикувани официалните годишни данни за Китай и Япония. Това трябва да стане през следващите няколко седмици.

Нарастващи продажби в Русия

През първите 11 месеца на миналата година доставките на превозни средства от Китай за Русия скочиха с 545% до 840 000 единици в сравнение с година по-рано, което го прави най-бързо развиващият се пазар, според най-новите китайски митнически данни.

Китайските производители на автомобили се възползваха от липсата на глобални конкуренти в Русия, която нахлу в Украйна през февруари 2022 г., което накара стотици световни марки да напуснат.

2023-та беше знаменателна година за китайските електромобили, които са по-евтини от моделите, произведени от западните компании. Китайските марки вече навлизат в Европа, Австралия и Югоизточна Азия.

През 2023 г. износът на леки автомобили е нараснал с 62% спрямо 2022 г. според CPCA. Повече от една четвърт от обемите са електрически, добавя асоциацията.

Само през декември лидерът на пазара на електромобили BYD е изпратил 36 095 автомобила отвъд граница, следван от SAIC с 19 427 броя и Tesla с 18 334 електромобила.

Износът на китайски автомобили започва да се увеличава през 2021 г. благодарение на нарастващите доставки на електромобили в страната. През същата година Tesla започна да изнася произведени в Шанхай електромобили, като фабриката се превърна в най-голямата за концерна в световен мащаб с капацитет от 1,1 млн. превозни средства годишно.

През същата година доставките на автомобили в Китай скочиха със 103% до 2,2 млн. броя, надминавайки износа на Южна Корея и страната стана третият по големина износител в света. През 2022 г. Китай изпревари Германия и стана вторият по големина износител на автомобили в света след Япония.

Китайските производители на автомобили все повече се разширяват в чужбина, особено след като местната икономика загуби инерция миналата година. През януари 2023 г. Tesla намали цените на моделите си в страната, за да привлече клиенти и да спре забавящия се растеж.

Този ход предизвика ценова война сред производителите на електромобили. Десетки компании последваха примера, за да останат конкурентоспособни. Ценовата война увеличи продажбите, но застраши рентабилността в цялата индустрия.

Ето защо международните пазари са толкова важни. BYD изпрати голяма делегация на автомобилното изложение в Германия миналия септември. Говорител на компанията каза по това време, че BYD се стреми да удвои броя на търговските си представителства в Европа през 2023 г. и цели продажби в чужбина от 250 000 автомобила спрямо около 56 000 броя през 2022 г.

Миналия месец BYD обяви, че ще построи фабрика за електромобили в Унгария, първият ѝ завод за леки автомобили в Европа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:58 | 10.01.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 12
khao
преди 3 месеца
До: mr. Yoda ...руснаците карат скапани коли... довърши си изречението, тъъъп!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 4
mr. Yoda
преди 3 месеца
Китай изпреварва Япония като най-голям износител на коли в света през 2023 г., благодарение на западните санкции срещу Русия.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още