IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Четирима бивши мениджъри на VW бяха осъдени в Германия заради "Дизелгейт"

Присъдите бяха произнесени почти десетилетие след избухването на скандала

16:00 | 26.05.25 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Четирима бивши мениджъри на Volkswagen (VW) бяха осъдени от германски съд за ролята си в скандала „Дизелгейт“, който накърни имиджа на автомобилния производител и му струваше милиарди евро, предаде Bloomberg.

След четиригодишен съдебен процес в понеделник областният съд в Брауншвайг наложи на бившия изпълнителен директор Хайнц-Якоб Нойзер условна присъда от 1 година и 3 месеца затвор за ролята му в аферата, предизвикана от откритието, че автомобилите на марката са били оборудвани със специален софтуер, чрез който да се заобикалят правилата за емисиите.

Друг мениджър ще трябва да изтърпи наказание от 4 години и половина месеца за участие в манипулирането на повече от 2 млн. автомобила. Останалите двама бивши мениджъри получиха присъди от 2 години и 7 месеца и условна такава от 1 година и 10 месеца.

И четиримата отхвърлиха обвиненията.

Присъдите бяха произнесени почти десетилетие след избухването на скандала „Дизелгейт“. През 2019 г. ръководителите на VW бяха обвинени за оборудването на автомобили със софтуер за манипулиране на емисиите по дело, което засягаше 9 млн. превозни средства, продадени в Европа и САЩ. По време на процеса съдът стесни обхвата на делото до по-малко от 4 млн. автомобила.

Основната част от обвиненията се състои в това, че автомобилите са били оборудвани с устройства, които са довели до два различни набора от емисии, в зависимост от това дали автомобилите са били тествани в лаборатория или на улицата. На улицата, в условията на „реално шофиране“, емисиите на токсични азотни оксиди са били много по-високи, отколкото по време на тестовете в лаборатория, посочиха днес магистратите.

Аферата предизвика глобални критики и доведе до напускането на бившия главен изпълнителен директор на VW Мартин Винтеркорн от компанията през септември 2015 г., само няколко дни след като американските власти оповестиха разследването си.

Скандалът с дизеловите емисии досега е струвал на автомобилния производител повече от 33 млрд. евро, включително големи санкции, които бяха част от споразумението с американските власти. Компанията все още е изправена пред граждански съдебни дела в родината си, включително колективен иск на инвеститори на стойност 9 млрд. евро.

Докато САЩ бързо повдигнаха обвинения и осъдиха няколко мениджъри на VW, Германия изостана в процеса. Руперт Щадлер, бившият главен изпълнителен директор на подразделението на VW Audi, получи условна присъда през 2023 г., но тя все още се обжалва.

Винтеркорн първоначално беше обвинен заедно с четиримата бивши мениджъри, но процесът срещу него беше отложен поради здравословни причини. Той започна миналата година, след което беше отложен отново по здравословни причини. Винтеркорн отрича да е извършил каквото и да било нарушение.

Процесът в Брауншвайг започна през 2021 г. след две отлагания заради пандемията от Covid-19. То отне 175 дни за изслушвания.

Десетки проверки срещу други служители бяха прекратени или им беше позволено да се споразумеят със съда, а някои от тях по-късно дадоха показания по време на процеса, което предизвика критики от страна на настоящите обвиняеми, които твърдят, че са били превърнати в изкупителни жертви.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:26 | 26.05.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още