В България има идеи за субсидиране на покупката на електромобили, но програми така и не са реализирани. По-ефективна мярка е държавата да инвестира в изграждането на инфраструктура, вместо в директно субсидиране. Това мнение изрази Димитър Костадинов, основател и управител на BG Charge Systems, в предаването "Чиста енергия" на Bloomberg TV Bulgaria.
Според него развитието на електрическата мобилност в България напредва с добри темпове, а страната вече е сред лидерите в региона по брой обществени зарядни станции спрямо регистрираните електромобили.
Костадинов посочи, че въпреки добрите позиции не трябва да се забавя развитието на мрежата, особено извън големите градове. По думите му, липсата на развита пътна инфраструктура, особено в Северна България, възпрепятства инвестициите в зарядни станции. За пример той посочи Румъния, чиято магистрална мрежа се е увеличила със 140 км само през 2024 г.
По отношение на потребителския интерес, Костадинов е категоричен – българите проявяват засилен интерес към електромобилите, но високите цени и ограничената инфраструктура извън големите градове остават бариера. Той очаква, че с развитието на технологиите и намаляването на производствените разходи цените ще се доближат до тези на автомобилите с вътрешно горене.
„Разговаряли сме с много наши клиенти, партньори, хора, които от една ли друга форма са имали досег с електрически автомобили. Всеки един от тях е въодушевен. Усещането е различно, интересът към новите технологии, към самия тип шофиране е по-различен. Като един от минусите са високите цени на електромобилите. Съпоставено със стандартните автомобили с конвенционални двигатели с вътрешно горене, цената е висока“, отбеляза мениджърът на компанията, която предоставя решения за зареждане на EV (electric vehicles) на българския пазар.
Костадинов подчерта важната роля на софтуера при управлението на бързозарядните станции, както и нуждата от регулярна поддръжка. Той напомни, че има българска компания, която е една от водещите в световен мащаб за координация и управление на зарядната мрежа на електромобили.
По думите му, домашните зарядни също изискват експертно планиране, за да бъдат съвместими с бъдещите нужди на собствениците. Според него е необходими наблюдение и поддръжка, както и регулярни проверки.
Мениджърът съобщи, че BG Charge Systems планира да разшири дейността си извън България и вече води разговори с партньори в съседни страни, включително Румъния и Гърция. За финансиране на експанзията се водят преговори с инвестиционни фондове и банкова институция.
Що се отнася до бъдещето, Димитър Костадинов смята, че електромобилите ще продължат да набират популярност, а автономната мобилност тепърва ще се развива, макар в България пътната инфраструктура да не е напълно готова за тази трансформация. Той прогнозира, че броят на хибридните и електрическите автомобили ще доближи този на колите със стандартни двигатели.
Каква нужда от поддръжка имат зарядните станции? Как се променя отношението и влиза ли в проектите на обществените паркинги, бизнес сградите и моловете изграждането на зарядни станции?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа