IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Д. Костадинов: Държавата да инвестира в инфраструктура за EV, вместо директно да субсидира

С развитието на технологиите и намаляването на производствените разходи цените на електромобилите ще се доближат до тези на колите с конвенционални двигатели, посочи експертът

15:38 | 26.06.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

В България има идеи за субсидиране на покупката на електромобили, но програми така и не са реализирани. По-ефективна мярка е държавата да инвестира в изграждането на инфраструктура, вместо в директно субсидиране. Това мнение изрази Димитър Костадинов, основател и управител на BG Charge Systems, в предаването "Чиста енергия" на Bloomberg TV Bulgaria.

Според него развитието на електрическата мобилност в България напредва с добри темпове, а страната вече е сред лидерите в региона по брой обществени зарядни станции спрямо регистрираните електромобили.

Костадинов посочи, че въпреки добрите позиции не трябва да се забавя развитието на мрежата, особено извън големите градове. По думите му, липсата на развита пътна инфраструктура, особено в Северна България, възпрепятства инвестициите в зарядни станции. За пример той посочи Румъния, чиято магистрална мрежа се е увеличила със 140 км само през 2024 г.

По отношение на потребителския интерес, Костадинов е категоричен – българите проявяват засилен интерес към електромобилите, но високите цени и ограничената инфраструктура извън големите градове остават бариера. Той очаква, че с развитието на технологиите и намаляването на производствените разходи цените ще се доближат до тези на автомобилите с вътрешно горене.

„Разговаряли сме с много наши клиенти, партньори, хора, които от една ли друга форма са имали досег с електрически автомобили. Всеки един от тях е въодушевен. Усещането е различно, интересът към новите технологии, към самия тип шофиране е по-различен. Като един от минусите са високите цени на електромобилите. Съпоставено със стандартните автомобили с конвенционални двигатели с вътрешно горене, цената е висока“, отбеляза мениджърът на компанията, която предоставя решения за зареждане на EV (electric vehicles) на българския пазар.

Костадинов подчерта важната роля на софтуера при управлението на бързозарядните станции, както и нуждата от регулярна поддръжка. Той напомни, че има българска компания, която е една от водещите в световен мащаб за координация и управление на зарядната мрежа на електромобили.

По думите му, домашните зарядни също изискват експертно планиране, за да бъдат съвместими с бъдещите нужди на собствениците. Според него е необходими наблюдение и поддръжка, както и регулярни проверки.

Мениджърът съобщи, че BG Charge Systems планира да разшири дейността си извън България и вече води разговори с партньори в съседни страни, включително Румъния и Гърция. За финансиране на експанзията се водят преговори с инвестиционни фондове и банкова институция.

Що се отнася до бъдещето, Димитър Костадинов смята, че електромобилите ще продължат да набират популярност, а автономната мобилност тепърва ще се развива, макар в България пътната инфраструктура да не е напълно готова за тази трансформация. Той прогнозира, че броят на хибридните и електрическите автомобили ще доближи този на колите със стандартни двигатели.

Каква нужда от поддръжка имат зарядните станции? Как се променя отношението и влиза ли в проектите на обществените паркинги, бизнес сградите и моловете изграждането на зарядни станции?

Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:38 | 26.06.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още