С увеличаването на производството на батерии, цените на единичната продукция намаляват, което позволява на производителите да предлагат по-ниски цени. Това каза Владислав Панев, икономист, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
„Основните фактори за спада в цената на батериите за електромобили през последните години са икономиите от мащаба и спадът в цените на компонентите, но от решаващо значение са и конкуренцията и иновациите, а не на последно място и ценовата война“, посочи той.
Според Панев намаляването на цените на ключови суровини като литий, който е основен компонент в литиево-йонните батерии, също допринася за намаляване на разходите. Той обясни, че появата на нови технологии и конкуренция в индустрията, като например нови типове батерии, увеличава натиска за намаляване на цените и подобряване на ефективността. „Възможността за бързо зареждане става важен фактор за конкурентоспособността и привлекателността на електромобилите“, коментира икономистът.
Панев отбеляза, че спадът в цената на батериите отчасти е свързан с ценова война, подобно на тази, наблюдавана в отраслите на слънчевите панели и електромобилите, което води до агресивно ценообразуване. „Тези фактори съвместно допринасят за значителния спад в цените на батериите, което позволява електромобилите да станат по-конкурентоспособни с традиционните автомобили“, добави той.
Икономистът смята, че европейските производители изостават от китайските и корейските компании, които вече имат установени производствени мощности и значителен пазарен дял. „Например, китайски производители вече инвестират в заводи в Европа, докато европейските компании нямат същото ниво на производство. Въпреки усилията, Европейският съюз не може да се похвали със значителни успехи в индустрията на батериите, като пазарният дял на европейските компании остава малък. Това се дължи на грешки в политиката и недостатъчно иновации в технологии разширяват пропастта спрямо основните световни производители“, е мнението на Владислав Панев.
Той прогнозира, че с възможностите пред ЕС за развитие в сектора и потенциала за развитие на нови технологии, като натриеви батерии, които постепенно започват да набират популярност, може да се очакват успехите в тази област, които да предизвикат значителни промени на пазара.
„Увеличаващото се търсене на електромобили предлага шанс на европейските производители да разширят своето производство и иновации в батерии. Намаляването на цените на батериите под 100 долара на киловатчас също е позитивен фактор“, заяви Панев.
Той напомни, че съществуват програми за подкрепа на индустрията на батериите в Европейския съюз, чиято цел е да увеличат устойчивостта и конкурентоспособността на производителите. „Локализация на производствения процес и иновации в сферата могат да получат допълнителни финансирания. Тези фактори подчертават комплексността на пазара за батерии и необходимостта от стратегическо планиране, иновации и адаптиране на производствени модели“, коментира икономистът.
По думите му решенията за съхранение на енергия са от значение за стабилността на електроенергийната мрежа в България и Европа. „Те помагат за балансиране на търсенето и предлагането на електрическа енергия, особено в контекста на нарастващото използване на възстановяеми източници, като слънчева и вятърна енергия“, подчерта Панев.
С какво са по-добри водните батерии за съхранение на енергия? Избра ли най-подходящия момент да излезе на пазара в Хонконг с IPO китайският производител на батерии CATL? Кой ще оспори китайската доминация при батериите? Какви са иновациите при батериите? Има ли отстъпление от зелени цели на ЕС за съхранение на батериите?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos
преди 5 месеца Един и същи субект слага минусите но, не казва, ьащо не съм пра или поне, какво го натъква. А трагедията продължава... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 месеца "Поевтиняването на батериите ще промени ли пазара за съхранение на енергия?" Възможно е но, не е достатъчно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар