IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Лоби: Забраната на ЕС за продажба на коли с двигател с вътрешно горене не е осъществима

Постигането на целите за въглеродните емисии в днешната реалност „вече не е осъществимо“, изтъкват представители на автомобилната индустрия

10:34 | 27.08.25 г. 22
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Европейските производители на автомобили заявиха, че планираната от Европейския съюз (ЕК) забрана за продажба на коли с двигатели с вътрешно горене вече не е реалистична, предупреждавайки, че климатичните регламенти рискуват да отслабят автомобилната индустрия в региона и нейната мрежа от доставчици.

В писмо лидерите на основните лобистки групи в индустрията призовават председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен да преразгледа плановете за постепенно премахване на превозните средства, задвижвани с изкопаеми горива, до средата на следващото десетилетие, твърдейки, че доминиращата позиция на Китай във веригата на доставки на електрически превозни средства и новите търговски бариери на САЩ създават допълнителни пречки, съобщава Bloomberg.

„Европейският план за трансформация на автомобилната индустрия трябва да загърби идеализма и да признае настоящите индустриални и геополитически реалности“, заявяват в писмото президентът на Европейската асоциация на производителите на автомобили (АСЕА) Ола Калениус и президентът на Европейската асоциация на автомобилните доставчици Матиас Цинк.

По думите им постигането на целите за въглеродните емисии за 2030 г. и 2035 г. в днешната реалност „вече не е осъществимо“.

Калениус ръководи германския производител на премиум автомобили Mercedes-Benz Group AG, а Цинк е начело на доставчика Schaeffler AG.

Намесата на лобистките групи подчертава нарастващата пропаст между климатичните амбиции на Европа и икономическата реалност в най-големия регионален производствен сектор. Автомобилните производители са пуснали на пазара десетки електрически модели, които обаче все още съставляват само около 15% от продажбите, с неравномерно приемане в Европейския съюз (ЕС).

Концерните продължават да генерират по-голямата част от приходите си от модели с двигатели с вътрешно горене, особено от големи SUV-ове и премиум автомобили, което подчертава предизвикателството пред бързата промяна. Доставчиците също са подложени на натиск, подчертан от компании като Continental AG, които съкращават работни места, и Valeo SE, която понижи очакванията си за рентабилността, тъй като търсенето на електромобили се охлажда, а разходите за финансиране се покачват. Това е натиск, който анализаторите очакват да стимулира по-нататъшно преструктуриране по цялата верига на доставки.

Досега политиците в ЕС защитаваха целта за 2035 г., определяйки я като съществена за постигане на климатичните цели на блока. Екологичните групи твърдят, че предупрежденията на индустрията са преувеличени, посочвайки стабилния растеж на продажбите на електрически превозни средства и вълната от нови европейски проекти за производство на батерии.

Забраната за продажба на коли с двигатели с вътрешно горене беше одобрена с мнозинство в Брюксел след години на дебати, като някои страни, включително Франция и Нидерландия, вече приведоха националните си политики в съответствие с нея.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:26 | 27.08.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

10
rate up comment 24 rate down comment 2
cyclop
преди 3 месеца
До: zelka007turbo не бе, пупи, целта е да прецакат всички и да въведат тоталитарен неофеодализъм със свръхконтрол над всяко потребление и с огромни ограничения. Но ти това го знаеш, интересно защо ти се струва приемливо - сигурно си мислиш, че като функционер ще си в по-добро положение. Но едва ли ще бъде така
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 4 rate down comment 18
zelka007turbo
преди 3 месеца
До: cyclop ... целта е да ви прецакат , истинските последни останали бели хетеросекссулани мъже ... :))) ... не го ли разбра ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 2 rate down comment 17
zelka007turbo
преди 3 месеца
До: Aлexaндpo ... тоше , много сърцераздирателно , клетата Европа ... :))) ... провери ли колко бензиностанции са затворени в ЕС от началото на годината ?! Мхмм ... ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 22 rate down comment 3
cyclop
преди 3 месеца
До: zelka007turbo ...Па като върви толкова хубаво... Кво има да забраняваш?? Все едно... Не върви толкова хубаво и все едно масово хората видяха каква непригодна подигравка са играчките на батерии... И без субсидии и без принуда няма да мръдне повече измамата
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 23 rate down comment 3
Aлexaндpo
преди 3 месеца
Да, електромобилите са бъдещето. Само че това бъдеще изглежда като опашка пред зарядна станция, батерии, които се разпадат след 5 години, и цени, които карат средностатистическия европеец да се чуди дали да си купи кола или да си плати тока. Производството на батерии е екологичен кошмар, а добивът на литий и кобалт е всичко друго, но не и зелен.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 15 rate down comment 2
Aлexaндpo
преди 3 месеца
Автомобилните производители са принудени да се преструктурират със скоростта на светлината, докато хиляди работници губят работата си. Малките фирми? Те просто ще изчезнат. Европа рискува да се превърне в музей на автомобилната история, докато Китай доминира пазара с евтини електромобили и контрол върху суровините.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 19 rate down comment 3
Aлexaндpo
преди 3 месеца
Не всеки живее в центъра на Берлин с зарядна станция пред блока. В селските райони, в по-бедните държави, в места с нестабилна електрическа мрежа електромобилът е просто непрактичен. Но, разбира се, еврократите не карат коли. Те се возят в служебни лимузини и пишат регулации от климатизирани офиси.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 17 rate down comment 3
Aлexaндpo
преди 3 месеца
Европейският съюз винаги с поглед в бъдещето, особено когато то е напълно откъснато от реалността. Забраната за коли с двигатели с вътрешно горене? Гениално! Най-накрая ще можем да се наслаждаваме на тишината на електромобилите... докато чакаме 40 минути на зарядната станция, ако изобщо я намерим.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 22
zelka007turbo
преди 3 месеца
Мъка . Много мъка броди по таз земя ... В Норвегия 92% от продажбите на нови коли са електрички , в Исландия над 70% , в Швеция над 60% , в Дания над 50% , в Северна Европа е около 35% , в Южна Европа е около 10% , в Източна Европа е около 5% ... В Поднебесната тази година ще прехвърлят 50% ... Аве светът си върви , лобистите си лаят ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 25 rate down comment 2
cyclop
преди 3 месеца
Това не е "лоби", това е реалността? Като си сложат повече климатици в западна Европа, ел. системата изнемогва - как ще стане, ако заменим дори само 50% от колите с играчки на батерии? Няма да стане, ето как!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още