Последното поколение Subaru Forester не е сред пазарните лидери в Европа. Причина затова не са качествата на модела. Просто доскоро Forester не предлагаше онова, което избират повечето клиенти в този сегмент - дизелов двигател и автоматична трансмисия.
Първият дизелов мотор на Subaru, разбира се боксер, се появи още през 2008 година, но заради високия си въртящ момент бе наличен само с ръчна кутия. Вече съществува опция и за автоматична трансмисия, като екипът ни имаше възможност да изпробва тази комбинация по уникални и доста сурови терени.
Предлаганата за Forester автоматична кутия е CVT, т.е. вариаторна трансмисия с електронно програмирани предавки, в този случай 7. Трансмисията на японската марка дори си има име - Lineartronic, което трябва да подскаже, че става въпрос за нещо усъвършенствано и различно.
А Lineartronic е именно такава. Тя се държи като умен автоматик, а познатото от подобни кутии усещане за "буксуване" е напълно изчистено. Представянето на трансмисията е толкова различно от неособено обичаните от нас вариатори, че може лесно да заблуди дори специалист.
Forester не е тежък джип, но определено е подготвен за тежки терени
Lineartronic разполага с два режима на работа, които са автоматични. Когато шофьорът подава умерено газ, трансмисията работи плавно и сменя предавките при оптимални за пестене на гориво обороти. Когато обаче педалът на газта бъде натиснат на повече от 65%, трансмисията започва да напомня на секвенциална - предавките се сменят ударно, като се поддържат максимални обороти. Това решение на японските инженери позволява на автомобила да бъде максимално икономичен в ежедневието, но динамичен когато това се налага.
Сред добрите черти на всички CVT кутии са по-ниската маса и по-малките размери, което в случая със Subaru е от особена важност. Японците използват двигатели боксер именно заради по-ниския център на тежестта - цилиндрите са разположени срещуположно и хоризонтално, което позволява моторът да бъде поставен по-ниско в купето. Решението предоставя също така по-балансирана работа на двигателя и почти нулеви вибрации.
Със същия маниер - педантична симетрия и нисък център на тежестта - са разработени трансмисията и симетричното задвижване към четирите колела, чиито възможности се демонстрират по пътищата на света 1972 г. насам.
Възможностите на новия Forester Diesel Lineartronic японската компания демонстрира на писта за мотокрос в покрайнините на Болоня, Италия. На суровия терен екипът ни имаше възможността да изкачи с новото Subaru наклони от над 35 градуса, както и да спусне чакълест баир с наклон от внушителните 45 градуса.

Просветът от 22 см. има решаващо значение в такива ситуации
Прави чест на организаторите на събитието, че не представиха колата на специално изграден полигон, съобразен с възможностите й. Да, обичайните рампи присъстваха, но те имат за цел да покажат по-скоро способностите на задвижването 4х4 и твърдостта на конструкцията. Проходимостта обаче е съвсем друго нещо.
Именно с цел по-добра проходимост, освен популярното 4х4 задвижване Symmetrical AWD, Forester Diesel Lineartronic разполага и със система X-Mode. Тази технология включва в себе си системата за контрол при спускане на хълмове (Hill Descent Control), като поема контрола над двигателя, трансмисията и задвижването към четирите колела, спирачките и други компоненти. Казано иначе, ако теренът ви се струва прекалено стръмен или хлъзгав, просто натискате бутона X-Mode, разположен на централната конзола, и системата поема управлението на тези функции вместо вас.

Така например, при спускане на стръмен наклон, X-Mode сама подава активно спирачно усилие и поддържа скоростта. Ако шофьорът иска да намали, просто подава повече спирачно усилие и системата следва зададената от него скорост. Същото упражнение се прави и в обратния случай, но с подаване на газ. Системата се изключва автоматично при скорост по-висока от 40 км/час.
X-Mode е добро решение също така при движение по пресечен терен или изкачване на стръмни и хлъзгави наклони, тъй като ограничава приплъзването на гумите и контролира активно разпределението на въртящия момент към всяко от колелата. Работата на системата може да се проследи в реално време на дисплея, разположен на централната конзола.
От Subaru сравниха работата на системата X-Mode с тази на диригент. Тя дирижира всички компоненти - двигател, трансмисия, AWD задвижване и електронни системи, като ги синхронизира и оптимизира работата им за максимално представяне при труден терен, поясниха от японската компания.
Има ситуации, в които спирачките не бива да бъдат натискани силно, въпреки че инстинктът ви го подсказа. X-Mode е създадена именно за такива случаи. Водачът дори не трябва да докосва педалите
Новият Forester определено впечатлява с възможностите си извън пътя. Но още по-голяма изненада се оказа поведението му на асфалта. Обикновено машините с висока проходимост са доста неудобни за ежедневно шофиране, тъй като возят твърдо или имат доста сериозен крен при завои. Моделът Subaru обаче е успял да намери златната среда, представяйки се еднакво добре на всички терени.
Японските инженери не са използвали скъпо въздушно окачване, но въпреки това са подсигурили на Forester изненадващо приятна возия. Моделът остава стабилен при магистрална скорост, а тесните и бързи завои почти не накланят каросерията. Кабината остава комфорта дори при движение по черен път. Вероятно заслуга затова има и ниският център на тежестта, с който се слави всеки модел на марката.
Дизеловият двигател на Forester (148 к.с. при 3600 об/мин и 350 Нм при 1600 - 2400 об/мин) също е щателно подновен с приблизително 70% нови компоненти, като вече покрива нормите на Евро 6. И е доста икономичен. Средният разход на гориво при нашия тест бе малко над 6 л/100 км. А шофирахме колата по тежки офроуд терени, магистрала, междуградски и натоварени градски пътища.
Подобрения са правени и по отношение на системите за безопасност, сред които вече присъстват адаптивен автопилот, технология за следене лентата на движение и др.
Да, Forester Diesel Lineartronic може да бъде отличен спътник за почти всяко пътуване. Но най-силната черта на модела е, че не изисква специални умения от шофьора. Ако теренът стане прекалено тежък, просто оставете нещата в "ръцете" на колата. Тя знае какво да прави.
Колкото до цените, те остават по-високи от тези на конкурентите. В България Forester, чието производство се осъществява изключително в Япония, започва от малко над 54 000 лева с ДДС. Добре оборудван дизелов модел с трансмисия Lineartronic приближава сумата от 74 000 лева с ДДС.
Още снимки вижте в Automedia.bg
Subaru Forester получи дизел и автоматична кутия
Тази версия разполага със система X-Mode, превръщаща преминаването по труден терен в детска игра
13:32 | 03.05.15 г.
Просветът от 22 см. има решаващо значение в такива ситуации. Снимка: Automedia.bg
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
SpaceX се насочва към оценка за 800 млрд. долара преди потенциално IPO през 2026 г.
-
Украйна: Русия използва мирните преговори "като прикритие" за военните си действия
-
Повече от 500 соларни проекта в САЩ са застрашени от политиката на Тръмп
-
Новият проектобюджет за 2026 г. залага на по-нисък дефицит, но двоен ръст на държавните заплати
-
Кадър на деня за 5 декември
-
S&P 500 отчита четвърти пореден ден на ръст и се повишава с 0,4% за седмицата
-
Поведението на златото може да сигнализира не балон, а промяна в парадигмата
-
Шест страни от ЕС, сред които и България, искат смекчаване на правилата за автомобилите с ДВГ
-
Цената на биткойна е с 30% надолу от рекордния си връх и това е напълно нормално
-
Финансовият директор на "Фантастико": Най-голямото предизвикателство ще е преходният период към еврото
-
Световна франчайз мрежа за недвижими имоти навлиза в България
-
Без увеличаване на данък дивидент и на осигурителните вноски - правителството внася проектобюджета в понеделник
Най-четени новини
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
През следващите години кафето от Бразилия може да има по-различен вкус
-
Кристоф Де Мил: Влизането на България в еврозоната ще укрепи стабилността на единния валутен съюз
-
В Турция вече смятат втечнения газ от САЩ за по-изгоден от тръбния газ от Русия и Иран
-
Нова опасност за Мерц: бизнесът предупреждава, че Германия е в състояние на свободно падане
-
Правителството ще преразгледа заплатите в публичния сектор, осигуровките и данък дивидент
-
Дълги години Швейцария привлича богаташите, сега иска да плащат данък върху наследството си*
-
Връщането на минималните осигурителни прагове е „червена линия“ за АИКБ
-
ЕЦБ отказа гаранции за репарационен заем за Украйна и хвърля страната във финансова криза
-
Прогноза: Цените на жилищата в България догодина ще растат с темпа на инфлацията
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Американски и руски изтребители влязоха в сблъсък за парите за отбрана на Близкия изток
-
До шест месеца България ще е в топ 5 на Европа по капацитет за съхранение на енергия
-
Западните санкции принуждават руснаците да се обърнат към местните вина
-
Украйна удари най-голямото руско пристанище в Черно море, Русия отговаря с ракети по Киев*
-
Родителите на деца до 12 години ще могат да работят дистанционно през лятната ваканция
-
Как сградата на Халите в София е пример за търговски обект и витрина на устойчиви практики
-
През следващите години кафето от Бразилия може да има по-различен вкус
Коментари
Финанси виж още
-
Новият проектобюджет за 2026 г. залага на по-нисък дефицит, но двоен ръст на държавните заплати
2 -
S&P 500 отчита четвърти пореден ден на ръст и се повишава с 0,4% за седмицата
-
Hydrogenera ще внедри водородна система в завода на Volkswagen Poznań
-
Дори Фед да намали лихвите отново, подкрепата за икономиката ще бъде ограничена
-
SOFIX отчете близо 2% седмичен ръст до нов 17-годишен връх
-
Акционерите на „Софарма“ са гласували междинен дивидент от 8,8 ст. на акция
2


Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.