Модерното автомобилно производство е осеяно с куп изисквания, които варират спрямо определените пазари. Чудили ли сте се защо например в Китай моделите на Jaguar все още се продават с емблематичната скулптура на едноименния хищник на предния капак, докато в Европа това е немислимо и британците залагат на двуизмерно стандартно лого? Колкото и абсурдно да звучи на пръв поглед, проблемът е в пешеходците. Европейските регулатори отделят много повече време и енергия, за да гарантират безопасността на хората, разхождащи се спокойно по улиците. С най-прости думи, ако те удари Jaguar със стърчаща скулптура на предния капак, вероятността да пострадаш сериозно е много по-голяма.
Използваме този дребен пример, за да обрисуваме цялостната картина на автомобилостроенето в наши дни. Някой трябва да гарантира безопасността на шофьорите, пътниците, останалите участници в движението, както и на случайните минувачи, които може никога да не са се качвали на автомобил.
Чували ли сте за българската фирма ТЕХНОТЕСТ? Вероятно в разговор с приятел или просто познат е ставало въпрос, че трябва да “мине технотест”, за да може да регистрира новия си автомобил, ремарке, платформа или каквото и да е друго превозно средство. Голяма е вероятността обаче да не сте си давали сметка, че това е дружество, сформирано преди повече от 50 години. Всъщност, точната година е 1963 г. Оттогава фирмата, започнала развитието си като държавен научно-изследователски институт, отговаря за одобрението на всички превозни средства, които се продават у нас. Най-общо казано, фирми като ТЕХНОТЕСТ, защото тя вече не е единствена на пазара, играят ролята на експертна страна в целия процес по вноса и регистрацията на автомобили, които не разполагат с типово одобрение за използване в България.
Преминаването от държавни в частни ръце се случва през 1998 г., когато дружеството е приватизирано и 60% от неговия капитал са продадени на частната компания ТЕХНОТЕСТ 2001 - РМД.
Сега, след почти двугодишна пауза заради бюрократични пречки, свързани с акредитацията, която се издава от държавните институции, компанията отново работи на пълни обороти, което означава, че може да изпълнява пълния обхват от дейности. ТЕХНОТЕСТ извършва многобройни операции, но като цяло те могат да бъдат сведени до две основни. Специалистите в лабораторията имат правомощията да извършват проверки и изпитания на нови и регистрирани автомобили и техните ремаркета, както и да одобряват изменения в конструкцията на същите.
Кой се нуждае от подобна услуга? На практика всички собственици на превозни средства, които не разполагат с одобрение за използване в рамките на Европейския съюз.
Преди да бъде издаден протокол, че съответното возило отговаря на изискванията за сигурност и безопасност, за да може да бъде регистрирано и съответно използвано у нас и в Европа, возилото преминава през технически преглед по 22 правила на ЕС, подобен на този, какъвто всеки собственик на автомобил е длъжен да преминава всяка година. Тук обаче колата влиза в специализирана лаборатория, като експерти се ангажират да изследват всичко – от структурния интегритет на купето, през работните режими, до параметрите на двигателя, огледала, фарове, мигачи и т.н. т.н. Идеята е резултатите да се съотнесат към европейските стандарти. Ако те бъдат покрити от въпросното превозно средство, то продължава към следващата стъпка – ИА Автомобилна администрация и в последствие – регистрация в КАТ. Ако пък не, то не получава одобрение и няма да излезе по българските пътища.
Изпълнителният директор на компанията – инженер Драгомир Мицов, заяви за Investor.bg, че ТЕХНОТЕСТ и техният партньор TUV SUD имат капацитета в бъдеще да поемат самата регистрация на пътни превозни средства в България, като по този начин облекчат МВР от “несвойствената работа”.
Другата основна дейност на ТЕХНОТЕСТ е одобрението на изменения на конструкцията на автомобилите и ремаркета. В това перо влизат всички онези превозни средства, които по някакъв начин са били преустройвани – от пътнически в товарни (или обратното), от десен към ляв волан (ако колата е купена от Великобритания, Япония или друга страна с дясна дирекция), или пък е променен броя на местата в интериора, автомобилът трябва да премине през изпитателния център на ТЕХНОТЕСТ, който да гарантира безопасността на автомобила след извършеното преустройство. В този случай компанията играе ролята на инженера, който трябва да ти разреши да бутнеш стената, която така те дразни в новия ти апартамент.
Истината е, че доста хора не обръщат никакво внимание на автомобилите си. Отидете на първия пазар за зеленчуци и почти сигурно ще видите Москвич, преустроен в пикап, който превозва дини. Но дали, когато собственикът му е махнал две трети от покрива, който между другото стабилизира цялата конструкция, се е сетил да усили шасито? Познайте какво ще се случи, ако същият този Москвич катастрофира. Кой ще е виновен тогава? Скоростта, пътните условия, липсата на дисциплина в хората или комбинация от всичко това?
Защо е важно да има такъв регулаторен орган? “Ще се опитам да Ви отговоря така – един лекар не е нужно да разбира от автомобили, както и един инженер не е нужно да е специалист Уши, Нос, Гърло,” завършва инж. Мицов.
Кой одобрява колите в България?
Независимо дали новата ви кола е внесена извън ЕС, или пък й предстои смяна на дирекцията на волана, трябва да знаете за компанията Технотест
08:42 | 16.07.14 г.
Снимка: Технотест
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Цената на петрола се стабилизира сред двудневния ръст*
-
Икономическата тежест на едно заболяване
-
Warner Bros. Discovery и Netflix започват ексклузивни преговори за сделка
-
Акциите на "китайската Nvidia" поскъпнаха с над 400% след IPO-то ѝ за 1,1 млрд. долара
-
Русия изглежда пак създава фалшиви надежди, че е готова да спре войната
-
Планът на Тръмп за изкуствения интелект е застрашен от омразата му към зелената енергия
-
В Турция вече смятат втечнения газ от САЩ за по-изгоден от тръбния газ от Русия и Иран
-
Нова опасност за Мерц: бизнесът предупреждава, че Германия е в състояние на свободно падане
-
Връщането на минималните осигурителни прагове е „червена линия“ за АИКБ
-
За една година 91 души са станали милиардери чрез наследство
-
Гърция е най-добрата страна в света за пенсиониране
-
ЕК преразглежда митата върху вноса на изградени в Китай електромобили на Volkswagen
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
През следващите години кафето от Бразилия може да има по-различен вкус
-
Кристоф Де Мил: Влизането на България в еврозоната ще укрепи стабилността на единния валутен съюз
-
Половината от всички наети у нас работят в областите София, Пловдив и Варна
-
Доставките на бензин и дизел у нас нарастват рязко през септември
-
В Турция вече смятат втечнения газ от САЩ за по-изгоден от тръбния газ от Русия и Иран
-
Нова опасност за Мерц: бизнесът предупреждава, че Германия е в състояние на свободно падане
-
Външният дълг на България е нараснал с над 12% до близо 55 млрд. евро към септември
-
Правителството ще преразгледа заплатите в публичния сектор, осигуровките и данък дивидент
-
Прогноза: Цените на жилищата в България догодина ще растат с темпа на инфлацията
-
Европа е напът да се откаже от съпротивата си срещу проучвания за петрол и газ
-
Американски и руски изтребители влязоха в сблъсък за парите за отбрана на Близкия изток
-
До шест месеца България ще е в топ 5 на Европа по капацитет за съхранение на енергия
-
Западните санкции принуждават руснаците да се обърнат към местните вина
-
Украйна удари най-голямото руско пристанище в Черно море, Русия отговаря с ракети по Киев*
-
Родителите на деца до 12 години ще могат да работят дистанционно през лятната ваканция
-
Как сградата на Халите в София е пример за търговски обект и витрина на устойчиви практики
-
През следващите години кафето от Бразилия може да има по-различен вкус
Още от Анализи виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Цената на петрола се стабилизира сред двудневния ръст*
-
S&P 500 и Nasdaq записаха трета поредна печеливша сесия
-
Промишлените и автомобилните компании изведоха европейските пазари до ръст в четвъртък
-
SOFIX надвиши 1090 пункта за първи път от 10 юли 2008 г.
-
Отчетът на Salesforce и надеждите за по-ниски лихви окриляват индексите на Wall Street*
-
Как се представиха българските технологични компании на капиталовия пазар тази година?


Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
Хороскоп за 6 декември 2025
Един район във Варна остава без вода днес
Без ток във Варна на 5 декември 2025
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Главчев сезира Прокуратурата за редица нарушения в Министерство на културата
Премиер, вицепремиер и министър на блицконтрол в НС
Борисов за протеста пред дома му: Ще дойде време да ходят пред техните къщи
Внукът на Мохамед Али ще подгрява Кобрата в Дубай
Червен код в Гърция, бурята "Байрон" настъпва здраво