Въздействието на глобалния недостиг на полупроводници върху автомобилната индустрия нараства – проблемът вече се очаква да изтрие 210 млрд. долара от годишните приходи от продажби на концерните, съобщава Bloomberg, цитирайки новата прогноза на консултантската компания AlixPartners.
Според изчисленията на AlixPartners проблемът с доставките ще изтрие за тази година общо 7,7 млн. превозни средства от глобалното автомобилно производство. Това е почти двойно повече (90%) спрямо предходната прогноза от 3,9 млн. автомобилни изгубено производство, направена от компанията.
Въпреки усилията на концерните за заздравяване на веригите на доставка, достъпът до полупроводници става още по-труден, тъй като запасите на автомобилните производители и представителите на другите индустрии се изчерпват.
„Складовете са празни“, изтъква Дан Хърш, управляващ директор на AlixPartners. „Продажбите ще започнат да понасят удари. Досега това беше избегнато заради запасите, но те се изчерпани. Вече ги няма“, добавя той.
Автомобилните концерни предупреждават, че проблемите с чиповете се разпространяват бързо сред веригите на доставка и ще засегнат финансовите им резултати за третото тримесечие, като звеното на Volkswagen AG за тежкотоварни превозни средства Traton SE е поредната компания, която алармира за негативното влияние на дефицита.
Операциите на ключови доставчици от Югоизточна Азия бяха засегнати от новите огнища на коронавируса, които ги принудиха да преустановят временно производството. Забавянето при изпълнението на новите поръчки за доставка на полупроводници вече достига рекордните 21 седмици, като от автомобилната индустрия посочват, че дефицитът може да продължи с години.
дефицит
„Със сигурност това се разглежда като най-продължителния недостиг на компоненти, с който индустрията се е сблъсквала“, изтъква Хърш. „И със сигурност е най-мащабният. Засяга всяко място, всички", добавя той.
Недостигът тласка нагоре и цените на превозните средства. Тъй като запасите от автомобили в шоурумите се топят, цените на колите, предлагани от дилърите, достигат рекордно високи стойности, което обаче не спира търсенето. В САЩ средната цена на нов автомобил вече е 43 355 долара, изчислява Cox Automotive. Предлагането е толкова ограничено, че някои дилъри прибягват до наемане на автомобили, за да има какво да изложат в шоурумите, изтъква Хърш.
Недостигът на чипове удари индустрията в края на миналата година, когато автомобилните производители подцениха възстановяващото се търсене, докато пандемичните ограничения биваха разхлабвани. Кризата ограничи опита на автомобилния сектор да стъпи отново на крака, като допълнително негативно влияние оказаха пожарът в завода на доставчика Renesas, рязкото застудяване в Тексас и задръстването на Суецкия канал.
Първата прогноза за щетите от дефицита на чипове на AlixPartners беше за 61 млрд. долара, която впоследствие се повиши до 110 млрд. долара през май.
Според Хърш не може да се гарантира, че няма да има по-нататъшни корекции в посока нагоре в оценката предвид множеството неизвестни, пред които е изправена автомобилната индустрия.
„Честно казано, просто не става по-добре“, признава Хърш. "Хората се приспособяват към факта, че това ще отнеме много повече време, отколкото всички предполагахме“, добавя той.


Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Турската лира остава стабилна, а икономисти очакват ново понижение на лихвите
Юанът става все по-използван при паричните преводи
Noventiq ускорява AI трансформацията в бизнеса с Microsoft Copilot и нова експертна специализация
Еврозоната бележи по-силен ръст от очакваното благодарение на вътрешното търсене
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Audi готви още една изненада
Политик предложи премахване на червения светофар и знаците на пътя
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски
преди 4 години На тия AlixPartners изобщо не може да се вярва, нали те писаха одита на КТБ. А за чиповете проблема е измислен, не може някой да иска да купи електроника и да няма кой да му я произведе, в кой век живеем. Ми да слагат лампи вместо полупроводници, като толкова много им се искат тия комютри в колите. Русия не е засегната от проблема, там в колите не се слагат чипове от съображения за надежност. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Реално за проблема са отговорни не само производителите на чипове, но и останалите по веригата. Ако осигуряваш части за телефона/пералнята/колата и тн, за поне 10г напред, няма да има нужда да ги сменяш толкова често. А не като едни, които ги съдиха, че нарочно започват да бавят по-старите телефони, че да си купиш нов. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години глууупости, това щеше да е вярно ако тези 7.7 млн автомобили бъдат продадени. Да се чете... заради липса на чипове, 7.7 млн автомобили по малко ще висят по стари летища непродадени! Щото ако дефицита на чипсове се отразява в дефицит на коли... дали нямаше да им се качи сената на колите, а ? отговор Сигнализирай за неуместен коментар