Нещата изглеждат по-оптимистични, когато е налице някакъв регулаторен напредък по отношение на борбата с изменението на климата, както е отразено в законопроекта, представен миналата седмица от сенатора Джо Манчин и лидера на мнозинството в Сената Чък Шумър. Но в някои отношения предложението им не е достатъчно. По-специално, субсидиите за закупуване на електрически превозни средства може да не са най-добрият начин за справяне с глобалното покачване на температурите, пише Тайлър Коен в коментар за Bloomberg.
Законопроектът определя максимално данъчно облекчение от 7500 долара при покупка на ново електрическо превозно средство, както и 4000 долара за закупуване на употребяван електромобил.
Първият проблем трябва да е очевиден на фона на скорошния опит за стимулиране на покупките на електромобили и произтичащите от това по-високи нива на инфлация: когато давате пари на потребителите, това понякога води до по-високи цени. Рискът е тези субсидии да доведат до по-скъпи електрически превозни средства, а не до повече електрически превозни средства.
В момента пазарът на електрически коли се сблъсква с някои ограничения от страна на предлагането. Ако поръчате автомобил Tesla точно сега, например, може да се наложи да чакате с месеци преди да ви бъде доставен. Ford и General Motors произвеждат електрически коли, но едва ли това е основният акцент в производството им. На макро ниво светът няма достатъчно капацитет за производство на батерии, за да реализира успешно своята електрическа трансформация, като проблемът се очаква да се задълбочи към края на десетилетието.
Алтернативен подход може да се съсредоточи върху предлагането, а не върху търсенето. Ако политиката можеше да направи батериите за електрически превозни средства по-евтини, по-ефективни и по-достъпни, цените на електрическите превозни средства ще паднат и потребителите ще купуват повече от тях. Освен това ефектите ще резонират в световен мащаб, а няма да са ограничени до САЩ.
Разбира се, възможно е нарастващото търсене на електромобили да помогне за намаляване на цените на батериите и разширяване на предлагането. Но по-простият и може би по-вероятен резултат е, че в краткосрочен план както цените, така и разходите за електрически превозни средства ще се покачат. Американските потребители ще наддават за оскъдния внос на електромобили от останалия свят. Нужни са няколко години за изграждане на нови обекти за добив и обработка на литий и обявената субсидия за покупка на електромобили, която няма да продължи вечно (според законопроекта, тя ще изтече през 2032 г.) може да не е достатъчна, за да осигури необходимия тласък в сектора. Подкрепата за нови технологии за снабдяване с литий може би представлява по-добра стратегия.
Друга мотивация за електрическата мобилност е стимулирането на търсенето, насърчаването на производството и подкрепата на автомобилните компании да намерят начини за намаляване на разходите. Това може да се случи, но имайте предвид, че държава с бързо свиващи се разходи за единица продукция в определен сектор е страна с малък брой доминиращи доставчици, може би само един или двама. (Компанията, която произвежда най-много, в крайна сметка ще има най-ниски разходи и ще заеме силна пазарна позиция.) Ако пазарът на електрически превозни средства е донякъде монополизиран, по-голяма част от ползата от субсидиите ще отиде за бизнеса, отколкото за клиентите.
Това не е начинът, по който подобна политика трябва да се популяризира. И ако бизнесът извлече по-голямата част от ползите под формата на по-големи печалби, електрическите превозни средства може да не оправдаят очакванията.
Законопроектът на Джо Манчин и Чък Шумър има и меркантилни елементи, които не са добри от климатична гледна точка. Субсидиите се прилагат само за северноамериканските превозни средства, като производството на компонентите на батериите също трябва постепенно да се измести изцяло в Северна Америка, като няма да се допускат китайски продукти.
Това едва ли е изненадваща черта на американското законодателство. Все пак американските производители може да не са в най-добрата позиция да решат проблема с наличието на достъпни електрически превозни средства. Добър ход ли е да се обвърже жизненоважния растеж при производството на електрически превозни средства с пазар с относително високи заплати?
Някои анализатори предполагат, че южнокорейските автомобилни производители Hyundai и Kia ще бъдат лидери в производството на електрически превозни средства. Но те вероятно ще отчетат голяма част от печалбата си в иновациите и производителността извън Северна Америка, вероятно в Европа или Индия, изтъква Коен.
Имайте предвид, че изменението на климата е глобален проблем; намаляването на емисиите в САЩ ще помогне за борбата срещу затоплянето. Това законодателство обаче може да окаже негативен ефект върху останалата част от света, като по този начин намали своята ефективност.
Не е кой знае каква загадка защо американското законодателство предлага разпоредби, които субсидират само американските потребители и фирми. Но политическата целесъобразност е обяснение, а не извинение. Изменението на климата е глобален проблем, който изисква глобални решения, заключва Коен.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа