IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Електромобилният рицар Tesla се размина със Свещения Граал през 2022 г.

Вместо да се затвърди като шампион при електромобилите, компанията понесе множество удари от инвеститори, конкуренти и дори от самия Илон Мъск

17:48 | 26.12.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

През септември съоръжението беше сполетяно и от пожар, потушен от местната противопожарна служба. Това обаче не сломи духа на Мъск. В началото на декември Tesla си осигури разрешение за планираното разширение на своята гигафабрика от общинския съвет на Грюнхайде, който одобри проекта след гласуване. Това позволи на концерна да застрои още 100 хектара, прибавяйки ги към съществуващия комплекс. Според властите в Грюнхайде американската компания иска да изгради на новия терен логистична зона, център за обслужване на клиенти, както и собствено товарно депо. В същото време Tesla се стреми да прехвърли колкото се може повече от транспортната дейност на готовите електромобили от автомобилен към железопътен превоз.

Междувременно Model 3 оглави продажбите на електромобили в Германия за ноември, побеждавайки местни любимци като Fiat 500e и ID.3 на Volkswagen. Електрическият седан на Tesla отчете 6811 продажби през миналия месец от общо 10 819 регистрации за Tesla на най-големия европейски автомобилен пазар.

Есенни неволи

На 20 октомври акциите на Tesla се сринаха с 9% и достигнаха най-ниското си ниво от 16 месеца насам - 202 долара за брой. От историческия връх през ноември миналата година цената на акциите е спаднала повече от два пъти. Това ценово понижение беше предизвикано от разочароващите данни на компанията за последното трето тримесечие. Според информация от финансовата услуга Refinitiv поне шестима анализатори вече са намалили целевите си цени.

Wedbush Securities - всъщност известна с оптимистичните си прогнози за Tesla - предприе особено радикален подход. Анализаторската компания понижи целевата си цена с 60 долара до 300 долара. Анализаторът на Wedbush Даниел Айвс казва: „Бичият наратив за Tesla очевидно навлиза в трудна фаза. Сега Tesla трябва да докаже на фондовия пазар, че редица логистични проблеми, а не забавянето на търсенето, пречат на стабилния ѝ растеж“.

През третото тримесечие Tesla увеличи продажбите си до 21,5 млрд. долара, но анализаторите очакваха средно увеличение до 22 млрд. долара. Освен това брутният марж спадна, a и компанията вече очаква да не постигне целта си за доставките през тази година. Tesla обаче се противопостави на опасенията за по-слабо търсене, като посочи производствени проблеми.

Анализаторите на JP Morgan също са скептично настроени: „Продължаваме да виждаме рискове за прогнозата за поне 50-процентен годишен ръст на обема с течение на времето, като се имат предвид по-високите цени, по-високите лихвени проценти, потребители с ограничени парични възможности и липсата на нови модели, наред с други фактори“.

В края на годината

Прогнозата на Илон Мъск, че Tesla Inc. ще отбележи „епичен“ финал на годината, изглежда все по-неоснователна с всеки изминал ден. Смелата перспектива, предложена от главния изпълнителен директор на американския електромобилен концерн по време на последния тримесечен отчет, отстъпва място на ценовите понижения и съкращенията в производството в Китай, където Tesla смени тона след серията от регулаторни разследвания и оплаквания от потребителите.

В САЩ концернът предлага на потребителите нещо немислимо досега: стимул в размер на 3750 долара при покупка на електромобил в зависимост от графика на доставката.

Първият знак за проблеми за Tesla през това тримесечие дойде, когато компанията съобщи, че нейното производство е надвишило доставките с повече от 22 000 автомобила през предходните три месеца. Финансовият директор Закари Къркхорн предупреди по време на представянето на финансовия отчет на 19 октомври, че инвеститорите трябва да са готови за нова „пропаст“ в края на годината.

Скоро след това Tesla понижи цените на своята гама в Китай. През ноември компанията предложи застрахователни субсидии, възстанови програма за препоръки и дори пусна телевизионна реклама, загърбвайки дългогодишния бойкот на Мъск по отношение на традиционния маркетинг.

В САЩ клиентите, които очакват този месец доставка на вече поръчан нов Model 3 или Model Y, ще получат „корекция на цената“ в размер на 3750 долара, за да бъдат компенсирани, тъй като няма да успеят да се класират за новите данъчни облекчения в страната.

Последва новината за плановете на Tesla да намали производството в своя завод в Шанхай с около 20% спрямо предходния месец. Компанията започна да предлага допълнителни стимули, като продажбите в Китай спаднаха в цялата индустрия поради частичните блокировки в страната срещу коронавируса.

Само преди два месеца Илон Мъск спекулира, че пазарната капитализация на Tesla Inc. в крайна сметка ще бъде два пъти по-голяма от тази на Saudi Arabian Oil Co., известна още като Saudi Aramco, която сега държи първото място по оценка в света в размер на 2,1 трлн. долара.

Но вероятно сега е по-удачно Tesla да се сравнява с някоя малко по-скромна петролна компания, като Exxon Mobil Corp., чиято оценка в началото на годината беше 4,5 пъти по-ниска от тази на електромобилния концерн, а към средата на декември изоставаше само с 16%.

Около 740 млрд. долара от пазарната капитализация на Tesla са се изпарили в течение на малко повече от година. Главният ѝ изпълнителен директор, въпреки репутацията си на гениален предприемач и технократ, извърши множество на пръв поглед маневри в битката за и против Twitter, като в цялата суматоха той продаде много от своите акции в Tesla, като остава опцията да прибегне отново до продажба, за да рефинансира дълга на оператора на социалната платформа.

Той също така рискува да натовари марката на Tesla с привидно патологичното си желание да провокира в платформата. Мъск често казваше, че Tesla никога не плаща за реклама, а напоследък се хвърля дълбоко в традиционния маркетинг, за да възстанови търсенето. Това е особено безполезно в момент, когато Tesla изведнъж трябва да направи това, което традиционните автопроизводители винаги са правили: да намали производството и да предложи стимули, за да се справи с по-слабото търсене. В същото време конкурентите, които години наред изоставаха от Tesla, вече пускат на пазара свои електрически модели, които се радват на висока оценка.

Един скорошен спад в цената на акциите на компанията, с около 6% на 20 декември, за пореден път отрази разклатеното доверие в марката, олицетворение на целия възход на Мъск през последните повече от десет години.

Брокерската фирма Evercore ISI понижи своя ценова цел за акциите на Tesla до 200 долара от 300 долара по-рано, посочвайки, че инвеститорите се страхуват от нови щети за марката. В същото време Daiwa Capital Markets сви целта си за книжата на концерна до 177 долара от 240 долара преди това, позовавайки се на „по-високия рисков профил“ заради разсейването на Мъск покрай Twitter.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:17 | 26.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още