IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Електромобилният рицар Tesla се размина със Свещения Граал през 2022 г.

Вместо да се затвърди като шампион при електромобилите, компанията понесе множество удари от инвеститори, конкуренти и дори от самия Илон Мъск

17:48 | 26.12.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Изпращаме 2022 година - още една година, белязана от войни, икономически, политически и обществени промени. Сега, когато и последните 12 месеца са почти история, Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от политическия и икономически живот в България и по света през последната година в специалната секция „Икономиката през 2022".

През 2022  г. се случи нещо интересно на фондовите борси. Любимците на пандемичните 2020 и 2021 г. изпаднаха от пиедестала. Това важи и за Tesla, въпреки че при производителя на електромобили ситуацията беше малко по-различна и свиването на пазарната му капитализация беше задвижено от фактори, различни от отшумелия оптимизъм около технологичните акции през предходните две години.

Януари започна ударно за главния изпълнителен директор Илон Мъск и за самата Tesla, след като акционери призоваха съдията по делото срещу милиардера в щата Делауеър да постанови, че предприемачът е принудил през 2016 г. борда на концерна да сключи сделка за придобиването на разработчика на технологии за соларна енергия SolarCity и поискаха присъда в размер на 13 млрд. долара.

В края на месеца стана ясно, че Tesla е преустановила работа по разработването на обявения още през 2020 г. малък електрически модел, който трябваше да бъде фокусиран върху потребителите в Европа. „В момента не работим върху кола на цена от 25 хил. долара“, изтъкна Мъск по време на представянето на тримесечния отчет на компанията, добавяйки: „В някакъв момент ще го направим. Но имаме достатъчно модели в кошницата – твърде много честно казано".

Не се забави и първата за годината сервизна акция на концерна, свързана с Autopilot. Проверката засегна 53 хил. превозни средства Model S и Model X, произведени съответно през 2016-2022 г. и 2017-2022 г., както и електромобили Model 3 и Model Y, произведени съответно през 2017-2022 г. и 2020-2022 г.

Проблемите за Tesla обаче не приключват дотук. Агенцията за справедлива заетост и жилища (DFEH) на Калифорния заведе дело срещу Tesla заради твърдения на някои цветнокожи работници в концерна, че ръководството толерира расова дискриминация в местния монтажен завод, подкрепяйки подобни твърдения на ищци в други дела.

В началото на март стана ясно, че Model Y е най-продаваният електромобил в света за януари с 32 700 регистрации, изпреварвайки с около 6000 броя втория Wuling HongGuang Mini EV, чиито продажби достигат 26 682 броя.

Някъде по това време Tesla притисна потребителите в Китай и САЩ, увеличавайки цените на Model 3 и Model Y на фона на силното търсене и тежащия недостиг на компоненти. Компанията повиши цените на най-достъпните версии на своите два модела вече няколко пъти през миналата година в САЩ. В Китай, където Tesla среща значително по-голяма конкуренция сред местните компании, тя предпочита значително по-рядко да променя цените, опитвайки се привлече повече клиенти.

Това обаче беше последвано от ново повишение в рамките на дни, което отново важи за двата най-големи пазара. Мъск сигнализира, че Tesla се опитва да компенсира ускоряващата се инфлация при суровините и логистиката.

И ако борбата с инфлацията тепърва набираше скорост, битката с коронавируса в Китай вече навлизаше в пиков момент. Tesla беше принудена още през март да спре производството в гигафабриката си край Шанхай поради затягането на коронавирусните ограничителни мерки в Китай, където избухнаха най-големите огнища на заразата от 2020 г.

Въпреки епизодичните рестартирания на дейността фабриката продължи да се сблъсква с прекъсвания до април на фона на решението на властите в Шанхай да започнат масови тестове за коронавирус.

През април, по време на церемонията по откриването на новата гигафабрика на Tesla в Остин, Тексас, Илон Мъск заяви, че фабриката ще разшири годишния си капацитет до 500 хил. превозни средства, преди да бъде стартирано търговското изграждане на Cybertruck. Милиардерът добави, че Tesla работи върху други продукти, които обаче остават в тайна. Той изтъкна и по-широкото внедряване на бета версията на софтуер за напълно автономно шофиране. Само ограничен брой клиенти на компанията имат възможност да тестват софтуера.

През май Model Y оглави сегмента на средните SUV автомобили по продажби в Европа, изпреварвайки Mercedes-Benz GLC и Volvo XC60. В същото време Model 3 поведе при средноразмерните премиум коли, изпреварвайки втория в подреждането BMW 3 Series и Mercedes-Benz C-Class, който е трети.

Средата на юни предостави още проблеми за концерна. Акциите на Tesla, които загубиха почти половината от стойността си след пика през ноември, поевтиняха с близо 6%, тъй като инвеститорите продължиха да разпродават своите технологични активи. Междувременно Китай забрани достъпа на електромобилите на компанията до Бейдайхе, крайбрежен район източно от Пекин, където се провежда годишната секретна среща на висшите представители на Китайската комунистическа партия (ККП). Това не е първото подобно ограничение. През 2021 г. Китай забрани на коли Tesla да паркират във военни или правителствени комплекси поради опасения, че определени камери и сензорни технологии могат да бъдат използвани за събиране на „чувствителна информация“.

На фона на регулаторните проблеми на Tesla в Китай, политическиятю натиск върху компанията и загубеното производство нейният пряк конкурент на този пазар, BYD Co., успя да измести американския концерн от първото място при продажбите през първото полугодие. Разбира се, при условие че тук се включат и плъгин хибридите. В периода януари-юни BYD успя да достави 641 400 превозни средства, използващи нов вид енергия (NEV), което представлява ръст на продажбите му от 315% на годишна база. В същото време Tesla продаде 564 хил. електромобила в глобален план – ръст от 46% в сравнение с 386 200 автомобила година по-рано.

Последна актуализация: 16:17 | 26.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още