IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Електромобилният рицар Tesla се размина със Свещения Граал през 2022 г.

Вместо да се затвърди като шампион при електромобилите, компанията понесе множество удари от инвеститори, конкуренти и дори от самия Илон Мъск

17:48 | 26.12.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

В Китай Tesla подобри предишния си рекорд за месечни продажби, доставяйки през ноември 100 291 произведени в страната електрически превозни средства. Данните бележат 40-процентно увеличение на доставките спрямо предходния месец и 89,7-процетнен ръст спрямо ноември 2021 г.

За да направи устойчив този месечен ръст, Tesla въведе през декември специална отстъпка при покупка на неин електромобил в размер на 6000 юана (860 долара). Новата оферта допълва редица съществуващи стимули, които компанията обяви наскоро на фона на засилващата се конкуренция в Китай в лицето на местните производители и охлаждащото се търсене.

Малко след това Tesla дебютира на пазара в Тайланд - едва втората страна в Югоизточна Азия, в която навлиза концернът. Навлизането му в страната се случва в момент, когато започва сезонът на засилени продажби на автомобили. Продаваните в Тайланд автомобили са произвеждани в Китай и не подлежат на мита поради двустранното търговско споразумение между Банкок и Пекин.

Една одисея в Германия през 2022 г.

Преди две години американският електромобилен концерн Tesla започна изграждането на своя завод в Грюнхайде, Германия. Сега фабриката работи с пълна пара и дори увеличава дневния производствен темп, за да навакса със забавянията на други места през годината.

В началото на годината Tesla още се бореше да стартира производство, очаквайки нужните за това разрешителни от местните регулатори. Това беше поредното отлагане на въвеждането в експлоатация, което първоначално беше планирано от Мъск за 2021 г.

Гигафабриката край Берлин костваше около 5 млрд. евро на Tesla. Въпреки това компанията се надява чрез това съоръжение да засили своето присъствие в Европа, където трябва да се конкурира с традиционни гиганти като Volkswagen, BMW, Mercedes и Stellantis.

Изборът на терен за изграждане на фабриката от страна на Мъск предизвика еуфория сред обществеността в Бранденбург през 2019 г. Нова индустрия, нови работни места, до 500 хил. електромобила годишно производство – комплексът на Tesla е една от „най-големите инвестиции в историята на нашата провинция“, заяви премиерът на Бранденбург Дитмар Войдке в тези непродуктивни месеци.

Отзивът от страна на синдикатите също изглеждаше положителен. „Доволни сме, че толкова огромна инвестиция беше направена с такава невероятна скорост“, сподели тогава Гундолф Шюлке от IHK Ostbrandenburg.

Едва през март Tesla получи зелена светлина за своята фабрика край Берлин, осигурявайки си пространство за разширение на конкурентния европейски електромобилен пазар. Решението беше обявено на 4 март от местните власти след месеци на забавяне поради мудната бюрокрация.

Премиерът на Бранденбург Дитмар Войдке обяви това гръмко, изпълнен с оптимизъм. „Това е нова глава в нашето индустриално развитие“, изтъкна той през март.

През май Илон Мъск взе участие в официалното откриване на новата гигафабрика на американския електромобилен концерн в Грюнхайде. На откриването присъстваха германският канцлер Олаф Шолц, министърът на икономиката на Бранденбург Роберт Хабек, както и премиерът на провинцията Дитмар Войдке.

„Това е страхотен ден за завода“, изтъкна най-богатият по това време човек на планетата, описвайки съоръжението като „поредната стъпка в посоката към устойчиво бъдеще“.

Въпреки еуфорията не всичко вървеше по план. Редица екологични организации, включително Gruene Liga и NABU, смятат че фабриката на Tesla ще предизвика водна криза в района. Експерти твърдят, че някои от опасенията на природозащитниците са основателни. Водните запаси на Бранденбург спадат през последните три десетилетия. Трайните суши през последните четири години доведоха до горски пожари и загуба на селскостопанска реколта. Метеоролозите прогнозират по-чести горещини, което допълнително отслабва способността на местната почва да съхранява водата от валежите.

Междувременно JPMorgan прогнозира, че новата фабрика ще успее да произведе около 54 хил. превозни средства през 2022 г. и 280 хил. през 2023 г. Банката очаква през 2025 г. годишното производство да се увеличи до планираните 500 хил. броя.

По-малко от месец след церемонията обаче стана ясно, че американският концерн изпитва проблеми с увеличаването на производството в германската фабрика. Данните за дневната продукция показваха, че до края на април Tesla е планирала да доставя по 1000 електромобила на седмица. В крайна сметка компанията успя да завърши 350 броя Model Y през последната седмица на месеца, което прави по 70 броя на ден. Сред посочените причини за разминаването в целите изпъкват проблемите с качеството – готовите автомобили трябва да се преработят – както и липсата на достатъчно персонал.

Последна актуализация: 16:17 | 26.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още