fallback

Автономните коли излизат по магистралите в САЩ

След като им беше позволено да се движат по улиците на Сан Франциско, сега роботизираните превозни средства се насочват към следващия етап на приемане

17:49 | 15.03.24 г.

Миналата година роботакситата завладяха градските улици. Сега те превземат и магистралите.

Waymo, американската стартъп компания за автономни превозни средства, собственост на компанията майка на Google Alphabet, наскоро започна да тества колите по основните пътни артерии на Финикс, като превозва служители на компанията, пише Wall Street Journal.

Това е важна стъпка за сектора. Осигуряването на зелена светлина за движение на тези превозни средства по магистралите може да намали времето за пътуване наполовина, изтъква Waymo, като същевременно ще помогне на компанията да разшири своята дейност.

Компаниите в тази област са инвестирали милиарди долари в разработването на технологията и ако не могат да предложат маршрути до летищата, пътят им към постигане на рентабилност става все по-несигурен.

Пътуванията по магистралите вероятно биха били най-полезни при превоз на пътници от и до летища, както и при придвижване в градове като Лос Анджелис, където тези пътища са неразделна част от градската мобилност.

Няколко компании също напредват с плановете си да доставят стоки с помощта на автономни камиони по магистралите, пазар, който според някои представители на индустрията ще доведе до по-бърза възвръщаемост на инвестициите.

Залозите са по-високи от всякога и търпението се изчерпва при грешки. Отне 15 години на Waymo – един от пионерите в пространството за автономни превози – да предприеме тази стъпка.

Cruise, друга компания за роботизирани коли, част от General Motors, загуби правото си да предлага транспортни услуги в Сан Франциско миналата есен, след като едно от превозните ѝ средства удари пешеходец. Фирмата спря всички операции в цялата страна малко след това.

Waymo разглежда Лос Анджелис като потенциален пазар за 2 млрд. долара, изтъкна съизпълнителният директор Текедра Мауакана по време на скорошна технологична конференция. По-рано този месец компанията получи одобрение от калифорнийските регулатори да стартира платена услуга за мобилност по магистралите в някои части на Лос Анджелис.

Засега Waymo ограничава своите превози до служителите, за да отстрани всякакви проблеми, преди да започне да превозва клиенти. Компанията отказа да каже кога ще се случи това.

Междувременно Aurora, компания за автономни технологии, фокусирана върху превоза с камиони, планира да пусне роботизирани превозни средства на магистралите в Тексас по-късно тази година.

Waymo е обучил превозните си средства за различни сценарии, с които могат да се сблъскат. Но е трудно да се предвиди всяко препятствие. По градските улици колите се сблъскват с неочаквани опасности, като хора, които умишлено притичват пред колите, за да видят дали ще спрат, и други, които поставят конуси на капаците на колите, за да пречат на техните сензори. Пътникът няма контрол върху колата, ако се случи инцидент.

Общественото мнение относно роботикситата в Сан Франциско е смесено, като хората критикуват превозните средства за грешки като внезапно спиране и причиняване на задръствания.

Евентуален инцидент може да постави под въпрос цялата дейност на Waymo или Aurora, както стана наскоро с Cruise и с Uber години по-рано. Последният продаде целия си бизнес с роботаксита, след като една от колите му блъсна и уби жена по време на тестване близо до Финикс през 2018 г. Миналия месец Waymo започна своята първа сервизна акция поради софтуерен проблем.

В някои отношения автономните превози по магистралите всъщност предлагат по-голямо облекчение, отколкото по градските улици, смятат експерти. Там няма пешеходци, нито кръстовища.

„Шофирането по магистралите в тази страна – дори и за хората – е едно от най-безопасните начини за придвижване“, посочва Дейвид Зуби от Застрахователния институт за пътна безопасност. „Но поради високите скорости, когато стават катастрофи, последствията са по-тежки. По-вероятно е да имате наранявания или смъртни случаи“, добавя той.

Едно от най-големите предизвикателства за превозните средства е преминаването по пътен възел, където колите трябва да вземат бързо решение на фона на постоянно променящата се околна среда.

Според Waymo до момента колите ѝ успешно са успели да преминат по подобни възли, без да спират по средата на пътя – друг проблем, който възниква по градските улици.

През последната година превозните средства на Waymo са участвали в няколко инцидента по магистралите. Миналия март една от колите в Сан Франциско се удря в парчета спукана гума, докато преминава от междущатска магистрала към друга, което ѝ причинява щети.

Базираната в Питсбърг Aurora прекарва първите няколко години след основаването си през 2017 г. в търсене на сензорна технология, която може да позволи на автомобилите да наблюдават случващото се до определено разстояние.

„Ако шофираме по магистралата и нещо се счупи при 120 км/ч, не можете просто да спрете в лентата“, изтъква изпълнителният директор на Aurora Крис Урмсън.

През 2019 г. Aurora закупи базирана в Монтана компания, наречена Blackmore, която разработва специална сензорна система. Технологията за самоуправление на Aurora вече може да открива обекти на повече от 400 метра, изтъква Урмсън.

Други представители на индустрията признават, че се намират на години от комерсиализирането на своята технология.

Cruise, преди да загуби разрешението си за роботаксита, не е планирала скоро да се качи на магистралата, споделят източници. Непосредствената пътна карта на компанията беше фокусирана върху разширяване в повече градове.

Междувременно във Финикс някои жители са развълнувани от перспективата да използват услугите на Waymo по магистралите.

Местен 23-годишен студент на име Джоел Джонсън е един от първите представители на обществеността, които използват роботакси в центъра на Финикс, когато компанията започна да предлага превози през 2022 г. Той следи Waymo от години и използва десетки пъти колите ѝ.

„Преминахме от добри, но несигурни автомобили с водачи към изключително гладки и празни коли“, коментира той в канала си в YouTube. „Ако те кажат, „Готови сме за магистрала“, тогава аз казвам, давайте“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:49 | 15.03.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още