IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо шефът на Stellantis остава оптимист за електромобилите?

Карлос Таварес залага много на гъвкавите платформи на компанията, докато пуска нови електрически модели за своите марки

12:30 | 31.03.24 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Главният изпълнителен директор на Stellantis NV Карлос Таварес направи интригуващо съобщение през февруари: Компанията-майка на Peugeot, Fiat и Chrysler ще запази своите смели залози относно електрическите превозни средства, дори когато конкурентите намаляват мащаба, а растежът на продажбите се забавя, пише Wall Street Journal.

„Ние сме готови“, каза той пред анализатори по време на представянето на финансовия отчет на компанията.

Гледната точка на 65-годишния португалец за превозните средства, задвижвани с батерии, представлява драстична промяна спрямо вижданията му само преди година, когато той алармира за високата цена на електромобилите. Сега Таварес е по-голям оптимист, воден от гъвкавите платформи за превозни средства на компанията и от това, че електромобилите на Stellantis вече са печеливши.

Таварес казва, че компанията продължава да поддържа курса с амбициозна цел, която си постави преди две години: да повиши дела на електромобилите от общите продажби в САЩ до 50% през 2030 г., подкрепена от популярните марки Jeep и Ram.

Докато Stellantis продава електрически модели в Европа през последните няколко години, САЩ бяха оставени на заден план за известно време. Ръководителите на компанията казаха, че забавянето им е дало време да разберат по-добре какво искат клиентите в САЩ - предимство, когато конкурентите харчат милиарди долари, за да представят бързо първите си електрически модели и да настигнат лидера на пазара Tes.a, въпреки че някои шофьори остават скептични към технологията.

Stellantis, създадена през 2021 г. чрез сливането на Fiat Chrysler Automobiles и PSA Group, контролира 14 марки. Компанията изпълнява агресивен план за завладяване на част от пазара на електрически превозни средства: тя цели да продава 48 електрически модела в глобален план до края на годината, включително осем в САЩ.

Сред тях изпъкват субкомпактният Fiat 500e, който се предлага в момента, мощният Dodge Charger Daytona и пикапът Ram 1500 REV, които се очаква да се появят при дилърите по-късно тази година.

Нови предимства

Таварес залага много на новите гъвкави платформи за превозни средства на своята компания. Те ще дадат предимство на Stellantis, позволявайки на компанията да превключва между производството на коли с двигател с вътрешно горене към електромобили въз основа на потребителското търсене.

Тези платформи по същество са общи структурни основи, върху които могат да се изграждат различни видове превозни средства.

„Стартираме в точното време с правилната технология и правилните продукти, покриващи няколко сегмента от пазара“, изтъква говорител на компанията.

Но Таварес казва, че има повече от една причина да бъде по-оптимистично настроен – разходите за суровини спадат, а електрическите модели, които Stellantis продава по света, вече са печеливши.

„Хората правят неща, ако вярват, че ще бъдат печеливши“, изтъква Таварес в интервю.

Таварес, който управлява Peugeot след няколко години, прекарани в Nissan, си изгради репутация на човек, който изисква ясни показатели за проследяване на напредъка и свръхфокусиране върху разходите . Понякога той лети с бюджетни авиокомпании вместо частни самолети, предпочитани от други изпълнителни директори.

Този фокус върху ограничаването на разходите се прехвърли и в Stellantis, който поддържа двуцифрени маржове на печалбата от създаването си през 2021 г., сред най-високите в индустрията.

Компанията постигна тези оценки под ръководството на Таварес, като намали броя на служителите в САЩ и като предприе мерки за продажба на някои от най-големите активи относно недвижимите имоти на групата, като нейния централен офис в Северна Америка.

Някои автомобилни производители изпитват затруднения да печелят пари от своите електромобили . Миналата година Ford загуби близо 5 млрд. долара от бизнеса си с електрически автомобили и предвижда още по-големи загуби тази година. General Motors забави модернизацията на фабрика в Детройт за 4 млрд. долара, както и изпълнението на целта да произведе 400 000 електромобила за период от две години до средата на 2024 г.

Междувременно Таварес заяви пред анализатори през февруари, че електромобилите на Stellantis в Европа са печеливши, включително новият хечбек, предлаган от марката Citroën, e-C3, който се продава в Европа за 23 300 евро.

Продавайте с печалба

Години наред Таварес казваше, че потребителите няма да преминат към електрически модели без значителни държавни субсидии и по-ниски разходи, и той рутинно критикуваше регулаторите, че изискват от компаниите да продават повече автомобили, захранвани с батерии.

Сега главният изпълнителен директор казва, че основните американски марки на компанията – Dodge, Jeep и Ram – се очаква да спечелят пари от първите си електромобили, които ще бъдат пуснати в продажба по-късно тази година.

Таварес е уверен, че стратегията му ще бъде плодотворна.

Главният изпълнителен директор смята, че компанията има достатъчно осигурени доставки на батерии, за да подкрепи амбициите си в САЩ. И производителят на автомобили се възползва от своя дългосрочен подход поради забавянето на потребителския интерес, тъй като стремежът към електрификация доведе до намаляване на общите разходи за производство, разкрива Таварес.

„Това оказва влияние върху цената на суровината, което означава, че цената на суровината намалява“, добавя той. В резултат на това достъпността за клиентите трябва да продължи да се увеличава.

Проблемите обаче продължават, като индустрията няма да има успех в продажбата на електромобили, освен ако компаниите не продължат да намаляват разходите, да увеличават достъпността и да изграждат стабилна зарядна мрежа, категоричен е Таварес.

Но дори и да има някои неравности по пътя, той вярва, че електрическият преход е неизбежен. През следващите години обаче Таварес очаква конкуренцията да бъде интензивна и само шепа глобални производители на автомобили ще оцелеят.

„Ще бъдат само пет“, посочва Таварес. „Сред тях ще бъде Stellantis“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:49 | 31.03.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още