IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Митата на САЩ носят главоболие за по-малките японски автомобилни компании

Mitsubishi, Mazda и Subaru трябва да избират между партньорства с конкуренти и прехвърляне на разходите около митата върху потребителите в САЩ

11:28 | 15.09.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Американският президент Доналд Тръмп предостави известно облекчение за японските автомобилни производители, намалявайки митата върху вноса на превозните им средства, но актуалните налози все още гарантират големи проблеми за по-малките марки от островната страна, които ще останат притиснати на ключов за тях пазар, пише Ройтерс.

След месеци на дипломация Тръмп подписа заповед за намаляване на митата върху вноса на японски автомобили от 27,5% на 15%, което е добра новина за ключовата индустрия на Япония, която разчита на САЩ като свой основен пазар.

По-малки автомобилни производители като Mitsubishi, Mazda и Subaru обаче нямат тази гъвкавост и мащаб да абсорбират шока от митата спрямо по-големите конкуренти в лицето на Toyota и Honda.

Mitsubishi, Mazda и Subaru може да бъдат принудени да продължат да повишават цените, което допълнително ще засили инфлационния натиск върху американските потребители. В крайна сметка компаниите вероятно ще бъдат принудени да се стремят към по-тесни връзки с конкурентите си, да спрат да предлагат някои модели в САЩ или дори да се изтеглят от пазара, прогнозират анализатори.

Митата на Тръмп от 15% върху вноса на японски автомобили все още са шест пъти по-високи спрямо налога, който беше налице преди Тръмп да повиши таксите по внос през април.

На фона на това Mitsubishi понижи прогнозата си за печалбата с близо една трета, а износът на Mazda от Мексико спада с повече от половината, откакто Тръмп наложи автомобилни мита.

По-ниските налози не се отнасят за автомобили, изпратени до САЩ от ключовите производствени центрове в Мексико и Канада. Това означава, че японските автомобилни производители все още могат да се сблъскат с по-високи мита при вноса на превозни средства от тези страни, въпреки че автомобилите, отговарящи на условията на Северноамериканско търговско споразумение, ще бъдат облагани с данък само върху съдържанието им, чиито произход не е свързан със САЩ.

Миналата година Subaru продаде 668 хил. автомобила в САЩ, Mazda - 424 хил. броя, а Mitsubishi - 110 хил. броя, като общият обем е едва половината от продадените от Toyota на същия пазар 2,3 млн. превозни средства.

Mitsubishi е изправена пред най-голямото предизвикателство, защото не произвежда автомобили в Северна Америка и разчита на по-евтини модели, които са по-силно засегнати от покачването на цените.

„Ако цената на техните превозни средства се повиши, те губят пазарното си предимство и потенциално биха могли да се оттеглят от американския пазар“, изтъква Сам Фиорани, вицепрезидент на AutoForecast Solutions.

Справяне със ситуацията

Миналия месец главният изпълнителен директор на Mitsubishi Motors Такао Като заяви, че компанията обмисля най-правилния подход за потенциално сътрудничество между заводи в Северна Америка и Nissan след последните промени в екологичните разпоредби на Вашонгтон.

Базираната в Токио Mitsubishi е повишила най-много цените сред автомобилните производители в САЩ от началото на въвеждането на митата, като средно ръстът достига 2403 долара на превозно средство, показва проучване от юли на онлайн платформата CarGurus.

Subaru се нарежда на трето място в това отношение с ръст от 824 долара.

Доставките на Mazda от Мексико до САЩ са спаднали с 54% през лятото, което представлява най-сериозното понижение сред 12-те автомобилни компании, изнасящи коли от Мексико за САЩ.

В търсене на възходящ тласък в САЩ Mazda увеличава производството на своя кросоувър SUV CX-50 в завод, който управлява съвместно с Toyota в Алабама. Компанията свива доставките от Мексико за САЩ, за да запази маржовете, и ограничава стимулите за тези модели, заяви миналия месец главният изпълнителен директор Масахиро Моро.

Базираният в Хирошима автомобилен производител вероятно се надява, че потребителите ще приемат по-високите цени, коментира анализаторът Джули Буут от Pelham Smithers Associates.

Буут очаква Mazda да работи по-тясно с Toyota - например чрез обединяване в производството на автомобили в САЩ и в областта на снабдяването и дистрибуцията - като Toyota ще увеличи своя дял от приблизително 5% в партньора си през следващите две години.

Mazda успя да поддържа лек ръст на продажбите в САЩ през периода април-юли, подпомогната от решението на компанията за увеличаване на производството в страната.

Риск от повишаване на цените

Американските потребители, изправени пред по-високи цени на новите автомобили, може да изберат употребявани превозни средства, ако новите биха изчерпали бюджета им.

„Автомобилните производители ще започнат постепенно да повишават цените по модели, а новите предложения ще бъдат по-скъпи от по-старите“, прогнозира Коджи Ендо, ръководител на отдела за анализ в SBI Securities, посочвайки, че компаниите ще се опитат да сведат до минимум въздействието върху печалбите.

Миналия месец Mazda заяви, че повишава цената на базовата версия на своя седан Mazda3 до 24 550 долара за моделната 2026 година, което е само с 400 долара повече от цената за тази година, но с близо 20% повече, отколкото е цената на модела през 2022 г.

Subaru реши да премахне базовата версия на своя модел Outback за следващата година, след като през май обяви повишения на цените на няколко модела в отговор на „пазарните условия“.

Mitsubishi също е изправена пред трудния избор да поеме разходите около митата или да ги прехвърли върху потребителите, рискувайки по-нататъшна загуба на пазарен дял.

Фиорани от AutoForecast Solutions предупреждава, че американските потребители може да бъдат тласнати допълнително към пазара на употребявани автомобили.

„Когато имате купувач, който търси CX-30 за 30 000 долара или Mitsubishi Outlander, няма голяма конкуренция в техния ценови диапазон“, посочва той, добавяйки: „Това ще ги принуди да си купят тригодишен употребяван кросоувър“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:28 | 15.09.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още