В момента европейската автомобилна индустрия преминава през труден период, като една от причините за това е по-големият капацитет на европейските производители от пазарния им дял. Това коментира Любомир Станиславов, изпълнителен директор на „Аутомотив Клъстер България“, в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.
„Те имат достатъчно заводи, които обаче в общия случай са разположени на скъпи локации като Франция, Белгия, Германия, Англия. Ефективите заводи обикновено се намират в Източна Европа“, каза той.
Освен това в период на преход като сегашния пазарът е по-малък от обичайното, каза Станиславов. Обикновено продажбите в Европа достигат средно 14,5 -15 млн. автомобила годишно, докато сега цифрата е по-малка. Гостът обаче счита, че пазарът ще се възстанови, при това в близко бъдеще, тъй като много клиенти задържат покупката, за да преценят към коя технология да се насочат – дали да изчакат следващото поколение електромобили, или да заложат на класическата технология.
Европейските автомобилни компании изпитват затруднения и под натиска на китайските производители, които навлизат все повече на пазара, включително в България, каза Станиславов. Неотдавна беше обявено, че още една китайска марка – Zeekr, влиза на българския пазар. „До края на тази година и през първите шест месеца на следващата ще бъде официално обявено, че може би поне още две-три китайски компании навлизат на българския пазар.“
Към момента техният дял на европейския пазар не е чак толкова голям – общо между 5 и 7%, като си поставят за цел да достигнат 15% в следващите няколко години, което според Станиславов е реалистично.
Той обаче отбеляза, че в Китай има „брутална конкуренция“ сред производителите на електромобили вследствие на стимулите от китайското правителство през последните десет години, като в страната вече съществуват над 200 различни марки електромобили. „Почти всички, ако не и всички, работят на загуба. Те не могат вечно да продължават ценовата война с европейските производители и ще трябва да увеличат своите цени“, коментира гостът.
„Ако днес можем да кажем, че китайските електромобили са с 30% по-достъпни от съответния европейски бранд, в бъдеще разликата вероятно ще намалее до 5-10% и тогава ще настъпи истинската конкуренция“, каза автомобилният експерт.
Как ще повлияе по-евтиният Model Y на Tesla на автомобилния пазар в Европа? Какво е бъдещето на компанията на Илон Мъск? Какво се случва в лусозния сектор на автомобилите в Европа?
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.


Авария остави местност край Варна без вода
Денков: Сега е ясно е, че от това, което наричахме чалга политика, вече имаме рап политика
Румен Овчаров: В 21-и век България е първата държава в ЕС, която започва национализация
Опит за имотна измама осуетиха полицаите във Варна
Българите си купуват все повече вили в Кипър
Novo се обръща към следващите си цели, след като загуби Metsera от Pfizer
Орбан твърди, че Тръмп е предложил на Унгария "финансов щит"
Изкуственият интелект изяжда всички печалби
Shein продължава да оперира във Франция „под строг надзор“
Златото се консолидира, а криптото страда от липсата на ликвидност в САЩ
Малки размери, голямо предизвикателство – какъв градски EV да изберете?
Фарове с изкуствен интелект решават колко светлина е нужна на шофьора
Toyota съживява позабравена марка с приключенски офроудър
Червена разделителна лента намалява катастрофите
Шест ужасни коли с гениални хрумвания
Лодка с мигранти потъна, стотици са в неизвестност
Лавров е готов да се срещне с Рубио
Земетресение с магнитуд 6 разтърси Андаманските острови
ПСС: Условията за туризъм в планините не са идеални
Защо четящите хора са по-щастливи?