IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Европа vs Китай – накъде клонят везните за електромобилите?

Китайските електромобили са с 30% по-достъпни от съответния европейски бранд, но в бъдеще разликата ще намалее до 5-10%, каза Любомир Станиславов, „Аутомотив Клъстер България“

22:00 | 17.10.25 г.
Снимка: Bloomberg
Снимка: Bloomberg

В момента европейската автомобилна индустрия преминава през труден период, като една от причините за това е по-големият капацитет на европейските производители от пазарния им дял. Това коментира Любомир Станиславов, изпълнителен директор на „Аутомотив Клъстер България“, в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.

„Те имат достатъчно заводи, които обаче в общия случай са разположени на скъпи локации като Франция, Белгия, Германия, Англия. Ефективите заводи обикновено се намират в Източна Европа“, каза той.

Освен това в период на преход като сегашния пазарът е по-малък от обичайното, каза Станиславов. Обикновено продажбите в Европа достигат средно 14,5 -15 млн. автомобила годишно, докато сега цифрата е по-малка. Гостът обаче счита, че пазарът ще се възстанови, при това в близко бъдеще, тъй като много клиенти задържат покупката, за да преценят към коя технология да се насочат – дали да изчакат следващото поколение електромобили, или да заложат на класическата технология.

Европейските автомобилни компании изпитват затруднения и под натиска на китайските производители, които навлизат все повече на пазара, включително в България, каза Станиславов. Неотдавна беше обявено, че още една китайска марка – Zeekr, влиза на българския пазар. „До края на тази година и през първите шест месеца на следващата ще бъде официално обявено, че може би поне още две-три китайски компании навлизат на българския пазар.“

Към момента техният дял на европейския пазар не е чак толкова голям – общо между 5 и 7%, като си поставят за цел да достигнат 15% в следващите няколко години, което според Станиславов е реалистично. 

Той обаче отбеляза, че в Китай има „брутална конкуренция“ сред производителите на електромобили вследствие на стимулите от китайското правителство през последните десет години, като в страната вече съществуват над 200 различни марки електромобили. „Почти всички, ако не и всички, работят на загуба. Те не могат вечно да продължават ценовата война с европейските производители и ще трябва да увеличат своите цени“, коментира гостът.

„Ако днес можем да кажем, че китайските електромобили са с 30% по-достъпни от съответния европейски бранд, в бъдеще разликата вероятно ще намалее до 5-10% и тогава ще настъпи истинската конкуренция“, каза автомобилният експерт.

Как ще повлияе по-евтиният Model Y на Tesla на автомобилния пазар в Европа? Какво е бъдещето на компанията на Илон Мъск? Какво се случва в лусозния сектор на автомобилите в Европа?

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:08 | 17.10.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още