Норвегия планира да премахне основната субсидия за електрически превозни средства през следващите две години, с което скандинавската страна ще добави хиляди евро към цената на новите автомобили, задвижвани с батерии, съобщава Ройтерс.
Изцяло електрическите превозни средства представляват рекордните 98,3% от всички нови автомобили в Норвегия през миналия месец, което е в съответствие с дългогодишния стремеж на страната да прекрати продажбата на бензинови и дизелови коли до 2025 г.
„Имахме цел всички нови леки автомобили да бъдат електрически до 2025 г. и... можем да кажем, че целта е постигната“, заяви в министърът на финансите Йенс Столтенберг, цитиран от Ройтерс. „Следователно е време да се премахнат постепенно предимствата“, добавя той.
В продължение на години богатата на петрол Норвегия освобождаваше електрическите превозни средства от всички данъци, прилагани за превозните средства с двигатели с вътрешно горене, за да ускори електрификацията на пазара – политика, която струваше милиарди долари годишно загубени приходи за държавата.
През 2023 г. обаче беше въведен 25% данък добавена стойност (ДДС) върху електрическите автомобили на цена над 500 000 крони (49 508 долара), засягайки предимно модели от висок клас, като BMW iX, Tesla Model X и Porsche Taycan, като същевременно защитава автомобилите за масовия пазар.
За 2026 г. Норвегия планира да намали данъчните облекчения за електрическите превозни средства на цена до 300 000 крони, заяви правителството в своя прокет за бюджет за следващата година.
През 2027 г. облекченията по отношение на ДДС ще бъдат премахнати напълно, като всички електрически превозни средства ще бъдат обложени с пълния размер на данъка, ако парламентът одобри плана.
Същевременно правителството заяви, че планира да увеличи еднократната такса, начислявана при първоначална регистрация за превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива, за да запази общите стимули при покупка на електрически автомобили.
Норвежката асоциация за електрически превозни средства, лобистка група, подкрепяща електромобилите, нарече промените „прибързани“ и настоя за по-плавно намаляване на облекченията при ДДС.
Междувременно правителството предложи увеличаване на разходите от суверенния фонд до 579,4 млрд. крони през 2026 г., от ревизираните 534,2 млрд. през 2025 г., за да се покрият публичните разходи.
Министерството на финансите ревизира нагоре прогнозите си за икономическия растеж, изключвайки петролната индустрия, до 2% за тази година и на 2,1% за 2026 г., като предвижда основната инфлация да достигне 2,9% през тази година, като се охлади до 2,5% през 2026 г.


Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
Седмичен хороскоп 8 - 14 декември 2025
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа
Като робство е, нямаш права: Говорят дезертирали руски войници
Невероятен Никулден в Бургас: От ледено плуване до празнични сцени и рибен курбан