Норвегия се доближава до целта си за продажби единствено на автомобили с нулеви емисии от тази година, като 95,8 на сто от продадените нови автомобили в страната през януари са изцяло електрически. Това е безпрецедентно равнище в световен мащаб, съобщи AFP.
Електрическите модели миналия месец са били 8954 от общо 9343 продадени нови автомобила, обяви Норвежкият информационен съвет за сухопътен трафик (OFV).
От 50-те най-продавани модела в страната само два не са били електрически, а първият от тях е едва на 33-о място в класацията.
За сравнение, делът на електрическите автомобили в Европа е бил 13,6 на сто през 2024 г., което е спад за първи път, откакто продажбите на електромобили скочиха значително през 2020 г., според данни на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA).
"Това е нещо невиждано досега. Ако януарската тенденция продължи и през остатъка от годината, то ще се доближим бързо до целта си за 2025 г.", изрази задоволството си Ойвинд Солберг Торсен, директор на Норвежкия информационен съвет за сухопътен трафик, цитиран в комюнике.
Ако обаче искаме искаме да пресечем финалната линия и да имаме изцяло електрически автопарк, то е необходимо да поддържаме стимулите, които правят рентабилен избора на електрически автомобил спрямо други модели, добави той.
Норвегия си е поставила за цел 100% продажби на нови автомобили с нулеви емисии от 2025 г., или 10 години по-рано от ЕС.
За разлика от Брюксел, норвежките власти не прибегнаха към забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, а по-скоро към политика на щедри стимули.
Електрическите автомобили до голяма степен са освободени от данъци, докато превозните средства, задвижвани с изкопаеми горива са обложени със значителни налози, което прави покупката на електромобилите изключително атрактивна.
Електрическите автомобили се ползват и със специални привилегии в Норвегия, включително неплащане на градски такси и безплатно паркиране на обществени паркинги, както и правото да се движат в бус лентите.
По улиците на жилищно предградие на Осло се срещат много електрически автомобили Tesla, Audi и Volkswagen, както и все повече китайски марки, които често са на конкурентни цени. Почти всяка къща има гараж с пункт за зареждане.
Норвегия, която парадоксално е най-големият износител на въглеводороди в Западна Европа, е изградила на национално ниво и мрежа за ултрабързо зареждане.
Дори ако продажбите на изцяло електрически автомобили не достигнат изцяло 100 процента тази година, професионалистите в сектора са на мнение, че целта може да се смята за изпълнена.
В тази връзка данъчната тежест върху автомобилите с двигатели с вътрешно горене и плъгин хибридите – които са по-чисти, но все още частично работят с бензин или дизел, ще стане още по-голяма от 1 април.
Според Норвежкия информационен съвет за сухопътен трафик дизеловите автомобили са едва 1,5 на сто от новите регистрации през януари, бензиновите – 0,4 на сто, а плъгин хибридите – 1 на сто.
(БТА)
преди 2 месеца Дончо отрече Парижкото споразумение. Дончо подгони и убийците с ваксините за Ковид. Дончо признава само два пола. И още доста неща призна, в противоположност на изявените идиотидебили соросопитеци, които проповядват обратното срещу шепа дребни монетки. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 2 месеца Само кръгли идиотидебили могат да верват, че електрокарите ще изместят изцяло колите с ДВГ. Гейропата добре се подреди със "зелената сделка" и я докара до под крушата. "Зеленият хайвер" е скъпо удоволствие, но той носи огромни приходи само на новите Остап Бендеровци, които се сетиха да продават въздух за милиарди. СО2 и метанът никога не са били токсични газове, нямат и никакво отношение към глобалното затопляне. То и фреонът нямаше отношение, ама "запушиха" озоновата дупка, нъл тъй? отговор Сигнализирай за неуместен коментар