Софийският зам.-кмет Тодор Чобанов провери дейността по аварийното укрепване на „Царските конюшни". След пожара преди 6 месеца това са първите действия за опазване на сградата, която е със статут на паметник на културата, предава агенция Фокус.
Монтирано е скелето, за да се извърши възстановяване на покрива и да не се руши сградата, след като в края на ноември местната власт взе решение да ремонтира покрива на опожарената част от сградата.
Укрепителните дейности ще струват на общината 100 хил. лв., въпреки че собствеността върху сградата е 70% на МВР, а останалата част - на частна фирма. Причината е необходимостта от вземане на навременни мерки, защото лошите условия през зимата, снеговете и влагата могат да доведат до пълното разрушаване на покрива.
На първо време ще се ремонтира покривът на сградата, но според плановете след това ще се мисли за перманентно решение на проблема и качествено реставриране.
Все още не е ясно какво предизвика пожара през лятото. Сградите са върху терен, който е собственост на няколко министерства и през 2016 г. избухна скандал с продажбата им, след което областният управител на София беше сменен.
Сградата е построена по времето на княз Александър Батенберг. Службата в царските конюшни се е грижела за конете на царския дворец. Към конюшнята имало и специални сервизни работилници за ремонт на превозните средства, както и седларска работилница, в която са се поддържали седлата и украсата, която се слага в гривите на конете в празнични случаи. Съхранявали са се също и каляските на царското семейство. В началото на ХХ век е създадена и автомобилна служба. Княз Фердинанд не бил почитател на ездата, затова предпочитал каляските, а след това и автомобилите. Тази страст била споделена и от синовете му, които впоследствие увеличили числото на колите в гаража.
Гаражът е изпълнявал функциите на музей. Там можело да се проследи историята на колите на царското семейство от Освобождението до 1944 г. В царския гараж са се пазели и личните автомобили на княгините Евдокия и Надежда, а по-късно и на съпругата на цар Борис III - Йоана.
Освен това в тези царски конюшни са се намирали шейни, които са се използвали от царския двор зимно време за пързаляне по склоновете на Витоша и Люлин.
След 9 септември 1944 г. настъпва краят на царските конюшни. Целият царски гараж е одържавен. За известно време превозните средства и всички други атрибути, които са се помещавали там, са прехвърлени към Българската кинематография, която е днешният киноцентър "Бояна", а през 1953 г. са предадени в музея за историята на София.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате