IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Предлагат автокъща и заведение да напуснат Борисовата градина

Допуска се реконструкция на двата стадиона и покриване на трибуните, но само в рамките на настоящите им размери

08:22 | 06.06.19 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Wikipedia.org</em></p>

Снимка: Wikipedia.org

Няма да има ново строителство в Борисовата градина. Това каза пред журналисти ръководителят на екипа, който спечели националния конкурс за изготвяне на новия Подробен устройствен план на парка - арх. Атанас Ковачев. 

В сряда се проведе първото обществено обсъждане на проекта, на което присъстваха кметът Йорданка Фандъкова, главният архитект на София Здравко Здравков и стотици жители на столицата.

Арх. Ковачев обясни, че при разработването на проекта той и екипът му са се водили от няколко основни принципа – да съхранят целостта на парка, да осигурят превантивна защита на обекти с голяма стойност, които нямат статут на паметници на културата, и да ограничат застрояването до минимум. "Когато през 2015 г. екипът ми спечели конкурса, нашият проект беше определен като най-консервативния и аз приемам това като комплимент", каза той. "Проектът ни е щадящ към парковата територия, с най-малка намеса и желание да защитим обществения характер на парка, който е емблематичен за София и за България", допълни арх. Ковачев. 

Той обясни, че в хода на подготовката на проекта са проучени множество документи, стари фотографии и са интервюирани стотици хора. "Основните цели, които си поставихме, бяха да освободим парка от несвойствени обекти и дейности, да разтоварим функционално резерватната част от неприсъщи елементи и обекти, да спрем достъпа на автомобили и движение в парковата територия с изключение на линейки, полицейски и противопожарни автомобили, да осигурим пешеходен достъп до всички части на парка", каза арх. Ковачев. Лесопарковата част ще се поддържа, но никъде не се предвижда сеч, допълни той.

Архитектът посочи, че подробният устройствен план е само идея и задава макрорамката за развитие на територията, а когато бъде приет, ще се превърне в инструмент за кмета и Общинския съвет да управляват територията. Едва след това можело да се говори за паркоустройство или инвестиционни проекти.

Предлага се под автокъщата да се построи подземен паркинг, така че хората да могат да посещават безпрепятствено парковата територия

Автокъща "Капитолия" няма място в Борисовата градина, смята арх. Ковачев. Предлага се под автокъщата да се построи подземен паркинг, така че хората да могат да посещават безпрепятствено парковата територия. Покривът му ще има метър и половина почвен слой и това ще позволи засаждането на дървета. По този начин едновременно ще се разшири площта на парка и ще се осигурят места за паркиране. По отношение на собствеността арх. Ковачев обясни, че теренът на автокъщата е общинска собственост, а сградата – частна собственост, и настоя цялата територия да бъде върната на общината.

Заведението „Веселото село“ също се предвижда да бъде премахнато. Предлага се възстановяването на несъществуващата от 15 години лятна къпалня "Мария Луиза", като това включва само връщането на някогашните басейни без ново застрояване, подчерта арх. Ковачев. Той предлага на общината да си върне собствеността и на занемарения Летен театър, която сега е частна. "Ако този проблем не се реши, агонията ще бъде вечна", посочи архитектът. 

Друга идея в проекта е конната база да бъде изместена в Ловния парк, а Спортна София – на мястото на Гара Пионер, която по  Общия устройствен план е зона за спортни атракции. Тази идея обаче предизвиква полемика и арх. Ковачев заяви, че е готов да се съобрази с мнението на мнозинството. 

Последна актуализация: 07:20 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Имоти България виж още

Коментари

1
rate up comment 15 rate down comment 4
khao
преди 3 години
двата стадиона също са излишни ... в кой голям град стадионите са в центъра дето само правят само задръстване и шум
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още