370 проптех решения са съсредоточени в региона на Югоизточна Европа, като България има 105, разпределени във всички пет фази от жизнения цикъл на проптех, сочат данни на PropTech Bulgaria.
Това поставя страната ни сред лидерите в региона. Чехия има 50 стартъп и скейлъп компании в проптех сектора, Румъния е родина на над 100 проптех компании, а Словакия изпъква със 117 технологични решения в строителството и недвижимите имоти.
Отговорът на въпроса в кое от направленията на проптех е специализирана България не е еднозначен, но все пак данните на Prop Tech Bulgaria очертават някои тенденции.
75% от българските проптех компании са съсредоточени върху технологичните решения в недвижимите имоти, а само 25 на сто предлагат контех (технологии в строителството – бел. ред.) решения. В това отношение страната ни леко изостава от Европа, където 30% от компаниите са специализирани в контех решения. И все пак предвид по-трудното създаване на контех решения България се представя добре на европейско равнище.
37,5% от българските проптех компании имат решения, обхващащи две или повече проптех области. Обичайно това са „Пазар и преход“ и „Управление и операции“, свързани с технологичните решения в областта на недвижимите имоти. За сравнение, 33,3% от европейските компании имат решение, покриващо две или три проптех области. Но в повечето случаи те включват „Инвестиране и финансиране“ и „Проектиране и строителство“, където обичайно има и градоустройствен аспект.
56,25% от българските проптех компании са стартирали и са затвърдили присъствието си със собствени средства. Останалите 43,75% разчитат повече на външно финансиране от участници в индустрията, отколкото на средства от фондове за рискови инвестиции.
В Европа два пъти по-малко проптех компании разчитат на собствено финансиране, което показва, че в останалите страни на Стария континент има повече възможности за външно финансиране.
По време на пандемията обаче фактът, че разчитат на собствени средства е помогнал на българските проптех компании, тъй като те не са били подложени на силен натиск да набират външни средства. 84,7% от компаниите у нас са имали паричен буфер, достатъчен за три до 12 месеца, а 54 на сто са разполагали с парични резерви за над 6 месеца.
68,75% от българските проптех компании избират да участват на местния пазар и нямат бизнес в други страни, но това равнище се променя значително през 2020 г. В същото време само 18% от европейските компании са съсредоточили дейността си само в родината.
Българските решения са предимно с B-2-B фокус (84%), показват още данните на Prop Tech Bulgaria.
Какво е бъдещето на България и Югоизточна Европа в PropTech? Отговор на този въпрос ще се опита да даде PropTech Bulgaria 2020 | The SEE Conference на 4-5 ноември 2020 г. Вижте повече тук.
Imoti.net е медиен партньор на събитието.


Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари