За да спечелят пространство, предприемачите в Сингапур строят все по на високо с главозамайващи небостъргачи, в морето, а вече и под земята. Гъсто населеният островен град-държава е един от водещите финансови центрове в Азия. За да предотвратят хаотична урбанизация, пренаселване и чудовищни задръствания, властите и урбанистите насърчават разширяването под земята, пише AFP.
За целта Сингапур черпи вдъхновение от други големи градове, които са пионери в областта, като Монреал и неговата подземна пешеходна мрежа от 32 км и Хелзинки, където паркинги, търговски центрове и басейни се строят в тунели.
По-голямо строителство, но под земята
Във вътрешността си Сингапур вече има 12-километрова подземна магистрала, която е най-дългата в Югоизточна Азия, метро, склад за боеприпаси, петролни резерви, складирани в скалисти пещери, и система за климатизация. Но градът се стреми да побере още инфраструктура в дълбините си.
Според проекта за градско развитие, публикуван през март от властите, инфраструктура, транспортни средства и индустриално оборудване ще бъдат прехвърлени в подземия.
Амбициозният проект има и още едно предимство – намалява нуждите от охлаждане на инфраструктурата, разположена под земята. Това е интересна идея в град с тропически климат като Сингапур. Отвоюваното пространство ще бъде използвано за нови сгради и реновиране на съществуващи квартали. Благодарение на 3D технология са създадени карти на подземията в редица зони, за да помогнат на урбанистите при проектирането.
Разширяването под земята обаче създава редица предизвикателства за града-държава. „Обикновено при подземното строителство трябва да се взривяват скални масиви, но в центъра на града това не е възможно“, казва Чу Джиан, професор по инженерни науки в Технологичния университет в Наян. Градът обмисля също да инсталира лаборатории и класни стаи под земята.
След обявяването на независимостта си от Малайзия през 1965 г. Сингапур изгради полдери (участъци от сушата, образуващи изкуствени хидроложки обекти - бел. ред.), за да увеличи площта си до 720 кв. км. Но отвоюването на земя от морето се оказва много скъпо заради затрудненията на Сингапур да внася необходимия пясък.
Редица страни на практика спират износа на пясък поради екологични причини. Ограбването на бреговете за строителни нужди разваля пейзажа и поставя в опасност фауната и обитателите на крайбрежията при наводнения.


Недоволството продължава: Очакват се нови блокади по границата с Гърция
Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Край на кеша? Как дигитализацията ще промени плащанията в Европа
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Бурното море не позволява евакуация на екипажа на заседналия танкер край Ахтопол
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Инфлуенсър събра $1,7 млн. за 88-годишен касиер
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ