IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как COVID-19 променя бизнеса с хранителни стоки?

Празните рафтове се превръщат в символ на обхватните последици от вируса за обществото и снабдителните вериги в света

17:20 | 25.04.20 г. 3
<p>
	<em>Снимка: Maika Elan/Bloomberg</em></p>

Снимка: Maika Elan/Bloomberg

„Над 60% от клиентите ни от търговията на дребно и финансовите институции в САЩ питат за инсталирането на акрилни стъкла и маркери за социално дистанциране в рамките на системите за изчакване на опашка в резултат на COVID-19“, казва Тод Бърнс, президент на отдел „Проекти и услуги за развитие“ в JLL. “Обичайно тези системи са много евтини за инсталиране и струват от няколко стотин долара до хиляда долара в зависимост от мястото на инсталиране и използваната система“, допълва той.

Много магазини допускат само определен брой клиенти едновременно. Target и Costco са сред тези, които ограничават броя на пазаруващите, за да се спазва подходящо социално дистанциране и да се следят често дългите опашки, които се образуват пред магазина, докато клиентите чакат.

Друг начин, по който помагат хранителните магазини, е като не позволяват на клиентите въобще да влизат в обекта. Все повече магазини дават възможност на пазаруващите да купуват онлайн и да вземат поръчката си в магазина, казва Емили Олбрайт Милър, вицепрезидент на отдел „Стратегии“ в JLL. Поръчките с възможност за вземане на място в САЩ са нараснали с 62% между 24 февруари и 21 март спрямо същия период на предходната година, сочи индексът за дигиталната икономика на Adobe.

В опит да предотвратят хаотичното пазаруване хранителни магазини като Costco, Target, Vons и Trader Joe’s, както и много платформи за електронна търговия, ограничават броя на някои стоки, които човек може да купи, следвайки примера на магазини в азиатски страни, които въведоха ограниченията по-рано. През февруари, например, най-голямата верига супермаркети в Сингапур FairPrice наложи ограничения на покупките, които не позволяваха на отделните купувачи да вземат повече от четири пакета тоалетна хартия или мокри кърпички, два пакета ориз и четири пакета полуготови спагети.

Много магазини въвеждат специални часове за пазаруване за хора от рисковите групи като такива с увредена имунна система и възрастни хора. Сред тях са големи търговци на дребно като Target, както и вериги магазини за хранителни стоки като Albertsons и ALDI. Подобна мярка е въведена и от местни и регионални вериги като Lassen’s в Южна Калифорния, която отваря един час по-рано за чувствителното население, след като магазинът е бил основно дезинфекциран. Веригата допуска само няколко души в обектите си едновременно, за да се осигури максимално социално дистанциране.

Друга верига магазини Publix въведе безконтактни системи за разплащане по време на пандемията, насърчавайки клиентите да използват методи като Apple Pay и Android Pay на личните си устройства, за да избегнат контакт с касиери и машини за кредитни карти.

Макар че рафтовете не са напълно заредени във всички региони на света, силата на снабдителните вериги започва да се проявява и дава надежда.

„Въпреки продължаващата епидемия във Великобритания, хранителните магазини вече съобщават за връщане на нормалността в пазаруването след периода на паническо купуване на стоки. Смешното е, че продажбите през април намаляват значително, тъй като Великобритания се приспособява към блокадата и осъзнава, че снабдителните вериги на хранителните магазини работят относително ефективно“, казва Валънс.

Необходимост от складови площи и креативност

Ръстът на електронната търговия и повишените очаквания за бързи доставки вече карат предприемачите да строят повече, но често по-малки и дори вертикални складове в градовете, по-близо до клиентите, казва Кронър. Коронавирусът ще ускори тази тенденция.

Доменико Марино, който е част от отдела за логистични и индустриални площи на JLL в Милано, наблюдава ръст на търсенето на складови площи в градове в Италия, която е една от най-силно засегнатите страни в битката с COVID-19, тъй като хората все повече разчитат на онлайн пазаруването.

„Доставчиците на логистични площи и веригите хранителни магазини търсят пространство, но посещенията на място са напълно блокирани. Насочваме се към редица съществуващи технологични инструменти и видеозаснемане с дронове, за да осигурим виртуални обиколки“, отбелязва Марино.

Важно е да се запомни, че снабдителните вериги са подложени на „най-тежкия стрес тест от Втората световна война насам“, казва Кронър. Очакванията са обаче те да останат устойчиви.

„Колкото повече клиенти избягват хаотичното пазаруване и вярват, че макар търсенето да е голямо, стоките ще стигат до физическите и дигиталните рафтове бързо и ефективно, толкова по-скоро ще достигнем идеала за преживяване в хранителния магазин днес – рафтове, заредени с тоалетна хартия, докъдето ти стига окото“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 2 rate down comment 1
Petar2015
преди 4 години
Ако клиентите са задължени да насят маски, какъв е смисълът да ги раздалечават на Х метра?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 2
ing5rov
преди 4 години
Всъщност , тая короноидиотия е тест за интелигентност на хомо сапиенс... има шанс да го премине единствено тая част , която въобще не гледа телевизия и не чете вестници .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 4 rate down comment 1
ing5rov
преди 4 години
ясно обозначени зони за разстояние от два метра, които държат клиентите раздалечени както вътре, така и извън магазина,Това е шизофрения на много високо ниво !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още