Европейският съюз (ЕС) се подготвя да принуди големите технологични компании да споделят огромните обеми от потребителски данни с по-малките си конкуренти, сочи ранна версия на ключовия Закон за дигиталните услуги, пише Financial Times.
Компании като Amazon и Google „не трябва да използват данните, събрани в платформата... за свои собствени търговски дейности..., освен ако не ги направят достъпни за бизнесите, които се занимават със същите търговски дейности“, гласи текстът.
Законът за дигиталните услуги, който се очаква до края на тази година, е първата съществена промяна в подхода на ЕС в регулацията на интернет от две десетилетия. Брюксел се надява да постави глобални стандарти за дигиталната икономика и да се справи с утвърдените в годините предимства, с които се ползват технологичните гиганти.
По-рано този месец Тиери Бретон, френският комисар, отговарящ за вътрешния пазар, коментира пред Financial Times, че ЕС подготвя черен списък на дейностите на платформите, които те ще бъдат принудени да премахнат от своите бизнес практики.
През февруари еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер предупреди, че доминиращите играчи ще бъдат принудени да отворят данните си за по-малки конкуренти.
Ранната версия на регулацията подсказва, че Брюксел е положил идеите си и на хартия и показва, че регулаторите се подготвят за битка със Силициевата долина. Технологичните гиганти вероятно ще бъдат разтърсени от мащаба на амбициите на ЕС за ограничаване на правомощията им в рамките на 30 параграфа забрани и задължения.
Другите части от текста включват правило, че големите платформи, които притежават огромна власт, защото управляват сайтове или онлайн магазини, които другите ползват, за да правят бизнес, трябва да могат да използват данните, които събират, за малко цели.
Проектозаконът предполага, че на големите технологични компании може да бъде забранено преференциалното отношение към собствените им услуги в техните сайтове или платформи, което е в ущърб на конкурентите. Освен това на тези гиганти няма да е позволено да инсталират предварително свои приложения на хардуерни устройства, като лаптопи и телефони, или да принуждават други компании ексклузивно да ползват техен софтуер.
Отделно от това Брюксел иска големите платформи да позволяват на потребителите да деинсталират предварително инсталираните приложения на устройства (компютри и смартфони), допълва текстът, който все още е в ранна версия.
Регулаторите искат да прекроят правилата за дигиталната икономика след обвинения, че онлайн платформите са „твърде големи, за да ги е грижа“, а антитръстовите случаи често продължават с години, без да се стига до решение, което да подобри конкуренцията в блока.
Вероятно технологичните компании ще окажат съпротива. В свое изявление във връзка със Закона за дигиталните услуги, Google предложи вече съществуващите правила да бъдат модернизирани, вместо да се създава нова регулаторна рамка.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?