Новите навици
Междувременно търговците на дребно наблюдават известни промени в потребителското поведение и създаването на навици за онлайн пазаруване.
„При нас има 12,5% ускорение в популацията на дигиталните купувачи“, уточни Стефан Ташев от eBay. Според него най-голям е бил ръстът в категории като бижута и техника, но най-важното е, че много хора, които преди не са пазарували онлайн, са се престрашили да опитат. „Най-голямата промяна при нас е, че има много голям ръст в трансграничната търговия”.
Въпреки това по време на пандемията най-предпочитани от българските потребителите са били родните онлайн магазини, където са пазарували 90% от пазаруващите в интернет, коментира Иво Тодоров, позовавайки се на изследване на Българската Е-комерс асоциация.
Според Ирина Лазова българският потребител продължава да е мнителен, що се отнася до алтернативните начини за разплащане, и предпочита физическите пари. Това обаче е много утежняващо и скъпо за бизнеса, допълни Стефан Ташев. От своя страна, Българската Е-комерс асоциация заедно с европейската асоциация работи по въвеждането на сертификат за доверени марки за електронните магазини, който се очаква да бъде приет до година-две. Магазините, които разполагат с такъв, ще се ползват с по-голямо доверие от потребителите, коментира още Иво Тодоров.
Повече инвестиции
Предвид огромната конкуренция в сектора участниците в дискусията са на мнение, че играчите в индустрията ще трябва да правят постоянни инвестиции в подобряването на услугите си и за създаването на иновации.
Броят на търговците в eMAG е нараснал с 20%, посочи Разван Бланита. За отношенията с търговците на платформата компанията залага на нюзлетъри, инструменти за търговците за по-голям акцент върху потока от поръчки и върху връщанията на стоки, за да си гарантира, че всичко, което правят, е максимално добро. Marketplace платформата продължава да е силно фокусирана върху това дали продуктите са достатъчно качествени, разглежда подробно оплакванията на потребителите, а през 2020 г. пусна платформата eMAGAcademy, която дава препоръки и съвети на търговците, така че да развиват продажбите си по-успешно.
„Ние сме длъжни да инвестираме постоянно, защото светът е изключително динамичен. Който не може да продължи да иновира, той автоматично ще отпадне“, категорична е Лазова. По думите на Ташев сега конкуренцията е много по-голяма, отколкото тази през 2018 г., а разходите за реклама са „космически“. Той самият не вижда смисъл от инвестиции в десктоп платформи, а по-скоро в мобилни такива.
Бъдещето
Според Бланита от eMAG българският пазар има огромен потенциал за растеж благодарение на засилването на онлайн търговията. „Броят на потребителите, ползващи интернет за пазаруване, продължава и ще продължи да стимулира пазара, както ще направи и диверсификацията на продуктите, които се предлагат“, допълни той.
По думите му изкуственият интелект и машинното обучение ще помагат на водещите онлайн търговци да предоставят персонализирано обслужване на клиентите, а това ще пренесе потребителското преживяване на едно изцяло ново ниво.
Ирина Лазова също смята, че персонализацията е изключително важна, а потребителите все повече се интересуват от това откъде идват стоките им и кой стои зад тях. В бъдеще тя очаква въпросът за устойчивостта на стоките да излезе на преден план в ритейл сектора.
Основни партньори на Investor 20 на Investor.bg са Bosh и eMAG. Събитието се провежда с подкрепата на А1, Финансов холдинг „Елана“, Proxiad Bulgaria и Aurubis Bulgaria.
Медийни партньори на Investor 20 са Bloomberg TV Bulgaria, Dnes.bg, сп. Business BGlobal, Manager.bg.


Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Авария остави район на Варна без вода днес в събота
Сашо Андреев и Ивелина Шенкова спечелиха „Златен пояс“ за най-добър спортист за 2025 г.
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Империята на китайските пристанища, част 2
Империята на китайските пристанища, част 1
Империята на китайските пристанища, част 3
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично
Путин и неговите роли: Какво са знаели германските тайни служби?
Генерациите в сблъсък: защо днешните различия са толкова остри
БСП включи задна скорост, остава в управлението