През 2021 г. 83,5% от домакинствата в България имат достъп до интернет в домовете си, което е с 4,6 процентни пункта повече в сравнение с предходната година. Мобилен достъп до интернет чрез мрежата на мобилните телефонни оператори използват 75% от домакинствата, а с фиксирана кабелна връзка разполагат 62,7%, съобщи НСИ.
През 2021 г. с най-висок относителен дял на домакинства с достъп до интернет е Югозападният район (86,2%), а с най-нисък е Северозападният район – 73,5%.
От домакинствата, живеещи в градовете, 87,4% разполагат с достъп, а при тези, живеещи в селата, относителният дял е 71,5%. Домакинствата с деца използват по-активно глобалната мрежа, като 96,7% от тях имат достъп до интернет при 80% за домакинствата без деца.
Използване на интернет
През 2021 г. 73,9% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място, а 61,4% се възползват от ресурсите на глобалната мрежа по няколко пъти на ден. Най-активни потребители на интернет са хората с висше образование (92,7%), както и младежите на възраст между 16 и 24 години – 92,9%. Мъжете използват интернет повече от жените - съответно 75,1 и 72,8%.
Най-предпочитаното устройство за достъп до интернет e мобилният телефон (смартфон), който се използва от 71,8% от хората, следван от лаптоп (30,7%), настолен компютър (25,6%), таблет (10,8%), друго устройство (смарт телевизор, конзола за видеоигри, четец за електронни книги, смарт часовник) - 6%.
Потребителите най-често използват глобалната мрежа с цел комуникация, като 63,4% посочват, че извършват телефонни или видео разговори по интернет (чрез приложения като Viber, WhatsApp, Skype, FaceTime, Messenger, Snapchat), а 60% участват в социални мрежи (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, TikTok и др.).
Взаимодействие с публични институции
През последните 12 месеца 26,6% от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с органите на държавната и местната власт с цел:
- получаване на информация от уебсайт или приложение на публична институция – 19,1%;
- подаване онлайн на попълнени формуляри, декларации или отчети – 15,5%;
- изтегляне на официални документи, формуляри, декларации, отчети и др. - 13,4%.
При използването на предлаганите онлайн услуги от публични институции жените са по-активни от мъжете - съответно 27,8 и 25,3%.
Електронна търговия
Делът на лицата, които през последните три месеца пазаруват онлайн за лични цели, е 19,6%, като най-активни са лицата с висше образование (38,8%), както и хората във възрастовата група 25 - 34 години (34,3%). Жените пазаруват онлайн повече от мъжете - съответно 20,3 и 18,8%.
Стоките, които най-често пазаруват потребителите по интернет са дрехи, обувки и аксесоари – 76,4%, спортни стоки – 23,5%; мебели, стоки за дома, градински принадлежности – 22,2%; услуги, свързани с настаняване (от хотели, туристически агенции, туроператори или от частни лица) – 19,4%; доставки от ресторанти, вериги за бързо хранене, кетъринг – 18,9%; козметика, продукти за красота и здраве – 18,8%.
От пазарувалите по интернет през последните три месеца 96,1% купуват стоки и услуги от търговци от България, 29,7% от търговци от държави - членки на ЕС, а 16,5% пазаруват онлайн от други държави.
Основните причини, поради които лицата не пазаруват онлайн, са предпочитание към пазаруването на място, лоялност към магазините или просто навик (31,4%); липса на необходимост за пазаруване онлайн (14,3%) и недостатъчни умения за пазаруване онлайн – 7,6%.
Цифрови умения
През 2021 г. 39,1% от лицата умеят да копират или преместват файлове, 27,9% могат да работят със софтуер за обработка на текст, а 25% се справят със сваляне и инсталиране на софтуер или приложения.
нси1
Фалшиви новини
През 2021 г. 38,1% от лицата посочват, че са срещали в новинарски сайтове в интернет или в социалните медии информация, която считат за невярна или съмнителна. От тях 41,7% проверяват нейната достоверност чрез проверка на източниците или намиране на друга информация в интернет (71,1%), проследяване на коментарите или участие в обсъждане по интернет (46%), обсъждане на информацията извън интернет с други лица или чрез използване на източници извън интернет (41,8%).
Поверителност и защита на личната информация
През 2021 г. 47,1% от лицата извършват дейности, свързани с управлението на достъпа до тяхната лична информация в интернет, като:
- запознаване с декларациите за поверителност преди предоставяне на лична информация – 34,4%;
- ограничаване или отказване на достъпа до информация за географското местоположение – 19,7%;
- отказване от използването на лични данни с рекламна цел – 18,8%;
- ограничаване на достъпа до профил или до собствено съдържание в социални медии – 17,7%.
Притеснения, че дейностите в интернет се записват с цел показване на персонализирани реклами, имат 37,3% от лицата, а 9,1% използват софтуер за ограничаване на възможността за проследяване на действията им в интернет.
Повече от половината от хората (52,6%) са запознати с факта, че „бисквитките“ (cookies) могат да бъдат използвани за проследяване на уебсайтовете, които посещават, а 15,5% са променяли настройките на интернет браузъра си, за да ограничат броя на „бисквитките“, които се съхраняват на устройствата им.


Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Администрацията на Тръмп не смята Украйна за приоритет
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България