Няма икономическа логика горивата в България да са с по-висока цена, отколкото в ЕС, коментира в ефира на „Нова телевизия“ депутатът от Реформаторския блок Мартин Димитров. По негови данни в момента цената (без акциз и ДДС) е малко по-ниска от средната в общността, но тенденцията е да се повишава и приближава към средните нива в ЕС и според Димитров дори има вероятност отново цените да станат над средноевропейските.
По данни, цитирани от депутата, цената на дизела у нас на 21 юни е била 0,493 евро за литър, а средноевропейската – 0,497 евро. За него обаче ситуацията в момента е по-добра спрямо началото на годината. Причината за това е, че проблемът беше поставен остро в обществото.
В България ставките на акцизите върху горивата са най-ниските в ЕС и има предпоставка крайните цени на горивата у нас да са най-ниски в общността, поясни още Димитров.
Разликата в цената на бензина в отделните области на страната говорителят на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Марио Гаврилов, който също участва в дискусията за горивата, обясни с практиката за „напасване на пазара“.
Според проверката на регулатора, когато в даден регион се появи „играч“ с по-ниска цена, останалите на пазара също намаляват цената, за да могат да бъдат конкурентни. Такъв е примерът в Смолян, Варна и други области на страната.
Нормално е в София цените да са по-високи, защото има по-платежоспособно търсене и пазарът е по-голям, допълни още Гаврилов. В Бургас търсенето също е по-голямо и това обяснява „аномалията“ в града с най-ниските транспортни разходи за горивата, цената им също да е по-висока.
„В цената на една стока, освен стойността по нейното производство, има и елемента търсене“, обясни още той.
По негови думи проверката на пазара на горива е на финалната права и следващият състав на Комисията ще прецени какво да направи с данните, събрани от анализите. По-късно днес в Народното събрание ще бъдат изслушани кандидатите за членове на КЗК. Мандатът на сегашните членове вече изтече.
Говорителят на Комисията отново призова да бъде налагана наказателна отговорност за фирмите, които правят картел.


Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Облачно време на много места в страната днес
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България
Кметът на Враца ще съди протестиращи за издевателство над семейството му
преди 9 години Нямя никаква икономическа логика цените на горивата в България да бъдат по високи от средноевропеиските- Нефтохим купува и преработва най евтиния петрол тип Урал Цените на транспортните разходи са наи ниски -директно от Русия за нефтохим Бургас Някои страни обикалят половината свят за да доставят петрол от Близкия изток Много важно перо е условно постояните разходи на Нефтохим да преработи петрола и да произведе дизел и бензин Тези разходи -ток вода работници данъци са неколкократно по ниски отколкото на рафинерии в Западна европа Акциза е наи нисък в България На какво отгоре цените са толкова високи и еднакви Няма икономическа логика Никаква отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години То няма логика и Лукойл да е на постоянна загуба ама... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Що лъже?http://***.fuel-prices-europe.info/index.php?sort=3 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Как така от КЗК не се досетиха, че може да има друго икономическо явление, което в първи курс в университетите по иконимика се изучава и се нарича - "картел или олигопол" примерно...как така за последните 10-15 години се появи само 1 нов играч, който успя да повлияе на цените драстично в посока надолу, а всички други международни и местни вериги са доволни със "заетите си пазарни позиции"... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Има логика. Логиката е че сме пета колона на Русия, а последната винаги се възползва от подходящите моменти да издои до последно който и където може. Понеже управата е продажна, и въпреки че е уж със западна ориентация се подлага на "обработка". Единствента ни надежда бе ЕС и САЩ да натиснат нашите да затворят и тук руската хранилка, но запада си гледа интересите с вдигането на санкциите, а на бараците им е все тая за толкова малък оборот и печалба. отговор Сигнализирай за неуместен коментар