IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Адвокат: Обезпокоените от политическите послания хора купуват повече за всеки случай

Свободният пазар е баланс, а не ограничаване на цените, посочи Галин Попов, изпълнителен директор на Асоциация на търговците на нехранителни стоки

12:22 | 23.07.25 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Шумът около спекулативното поскъпване на стоките вече създава инфлационен натиск. Това мнение изрази адвокат Галин Попов, изпълнителен директор на Асоциация на търговците на нехранителни стоки, в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria.

„Клиентите, обезпокоени от политическите послания, купуват повече стоки за всеки случай, а чувствителното увеличение на заплатите излива повече средства на пазара. Еврото не е виновно – цените растат, защото расте търсенето“, коментира адвокатът.

Той предупреди, че прекомерната регулаторна активност може да доведе до изчезване на определени артикули, тъй като „нито един търговец няма да продава под себестойността“.

Адвокатът е категоричен, че административното фиксиране на цени е несъвместимо със свободния пазар. „Ако реалната себестойност и търсенето определят цена от пет лева, държавна намеса, която налага продажба за четири, ще доведе до дефицит“, предупреди Галин Попов, защото е убеден, че „пазарът винаги си намира пролука“ и добави, че „истинският регулатор е конкуренцията“.

„Когато някой продава прекалено скъпо, друг ще внесе алтернативен продукт на по-ниска стойност и ще върне баланса“, отбеляза адвокатът и добави, че в пазарни условия е почти невъзможно да се докаже спекула, ако зад повишената цена стои реално търсене.

Галин Попов посочи, че проектозаконът за въвеждане на еврото разширява правомощията на контролните органи да извършват проверки „абсолютно навсякъде“ – в магазини, складове и дори сървърни помещения. „Инспекторите биха могли да изземват договори, ценови листи и софтуерни алгоритми под предлог за разследване на злоупотреби. Ние не сме врагове на държавата и потребителите, но имаме дълг да пазим търговската си тайна“, заяви той.

По думите му опитът да се разкрият вътрешните механизми за логистика и динамично ценообразуване може да лиши фирмите от конкурентно предимство, градено с години.

Според Попов прибързаният начин, по който се прокарва законовата поправка, е вторият голям проблем. Проектът се внася без задължителното обществено обсъждане и без оценка на въздействието – процедури, които самият Закон за нормативните актове изисква. Той припомни, че експресни решения в миналото често са водели до хаос и прекомерни разходи.

Адвокатът припомни, че браншът на търговците на нехранителни стоки се готви за въвеждането на еврото вече повече от година и половина. „Асоциацията на търговците на нехранителни стоки, заедно със Сдружението за модерна търговия, работи в междуведомствената група за защита на потребителите и редовно внася експертни становища по Закона за въвеждане на еврото и по Наредба Н-18 за фискалните устройства. Чрез този диалог бизнесът помогна да се изчистят редица неясноти, което е от полза за потребителите“, поясни той.

Попов смята, че въпреки дългата подготовка в последния момент е внесен нов проектозакон, който не е препоръка, а законово задължение. Всички търговци трябва да използват абсолютно еднакъв дизайн на ценовите етикети, удължава се срокът за двойното обозначаване до 31 декември 2026 г. Новите текстове изискват съкращенията „лв.“ и „€“ да са с еднакъв шрифт, поставени непосредствено до цената и на точно определено място. „Практическите последици за големите вериги са огромни“, коментира Попов. В магазините с по 70 хиляди артикула всеки етикет е отделен запис в софтуера, PDF файл за печат и физически носител на щанда. Ако крайният срок остане 8 август, всички етикети трябва да се препроектират, разпечатат и подменят за броени дни. „Това не е сменяне на стикер, а пълномащабна производствена операция“, подчерта Попов и обясни, че за целта са ангажирани графични дизайнери, IT специалисти, складови работници и продавачи, които трябва едновременно да свалят старите и да поставят новите ценници.

Той обърна внимание и на друго предизвикателство, свързано с доставката на евромонети и банкноти, които трябва да стигнат до търговците едва на 15 декември. Попов посочи, че  логистиката ще съвпадне с Черния петък и коледните кампании – точно когато оборотът и нуждата от дребни пари са най-високи.

Адвокатът обърна внимание, че банките планираха още през август да сключват договори за стартови пакети евро, но една от водещите финансови институции вече е отложила процеса, позовавайки се на „неясна нормативна рамка“.

„Въпреки нормативната неяснота, асоциацията си е написала домашното. В магазините вече има разяснителни табла, калкулатори на конверсията, двойни цени в онлайн-платформите, а персоналът е обучен. Промоциите също ще продължат, защото „за търговеца е важно стоката да се движи, а не да стои на склад“, обясни Галин Попов.

Той отбеляза, че ако обаче новите изисквания бъдат приети, ще се наложи втори кръг разходи – актуализация на ERP системите, пренаписване на етикетите и физическа подмяна по щандовете.

Какви ще са последствията от крайни административни мерки? Как ще се опази търговската тайна? Ще окажат ли влияние евентуалните нови мита между ЕС и САЩ върху българския пазар на нехранителни стоки?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Светът е бизнес“ може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:34 | 23.07.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Икономика и макроданни виж още

Коментари

Финанси виж още