Германската индустрия е съкратила 70 000 работни места само през 2024 г., показва проучване на консултантската фирма EY, цитирано от ZDF. Миналата година редица компании обявиха, че ще свият своята работна сила, за да наложат по-ефективен контрол върху разходите, включително Siemens, Continental и Audi.
„Трудно е да се прецени дали съкращенията на персонала са в обективно оправдан, „нормален“ мащаб“, коментира Мартин Лук, управляващ директор на Macro Monkey и бивш главен икономист за Германия в швейцарската банка UBS. „Толкова силно изразена, дълготрайна икономическа слабост никога не е имало в историята на Федерална република Германия“, категоричен е той.
За първи път от над 20 години германската икономика се свива две поредни години, което изигра основна роля при предпочитанията на избирателите на последните парламентарни избори.
Кризата с икономическия растеж продължава вече седем години и оказва все по-видимо въздействие върху пазара на труда. Тъй като икономиката не се развива, както се очакваше, Нюрнбергският институт за изследване на заетостта (IAB) прогнозира, че броят на безработните ще нарасне средно със 140 000 души годишно до 2,92 млн. души през 2025 г.
Досега компаниите многократно отлагаха болезнените съкращения. Твърде голямо е безпокойството, че при следващия подем на пазара на труда вече няма да има необходимите кадри.
Според Федералната агенция по заетостта почти 3 милиона души са били безработни през януари 2025 г. Нивото на безработицата се е повишило от 6 на 6,4% на месечна база.
„Съкращението на работни места вероятно ще продължи за момента“, изтъква Клаус Волрабе от института Ifo, който отговаря за анализа на заетостта. През март мярката продължи да пада, като сега достига 92,7 пункта, спад от 93 пункта през февруари. „Ситуацията на пазара на труда остава напрегната“, подчертава Волрабе.
Според ръководителя на изследователския в отдел "Прогнози и макроикономически анализи" в IAB Енцо Вебер съкращенията не са никак необичайни като мащаб. "Инвестициите намаляват от години“, изтъква той.
С изключение на оръжейната индустрия, Германия се бори със структурни промени. „Все още се генерират много пари с някои от утвърдените модели“, обяснява Волрабе, който има предвид предимно бизнеса с двигатели с вътрешно горене в автомобилната индустрия.
Анализ на ING показва, че през март безработицата в Германия е намаляла с 22 100 души до 2,967 млн. души. Това е най-ниската стойност за март след финансовата криза от 2008- 2009 г. Сезонно изгладеният показател за безработицата расте с 26 000 души до ниво на безработица от 6,3%.
В бъдеще постепенното отслабване на пазара на труда изглежда ще продължи. Плановете за набиране на персонал както в индустрията, така и в сектора на услугите продължават отчитат спад, а продължаващите новини за потенциални мерки за намаляване на разходите в автомобилната и други индустрии ще повишат безработицата. Това ще се случи постепенно в продължение на няколко години. Важно е също така да се спомене, че броят на банкрутите се увеличава значително от лятото на 2023 г. насам.
Според други проучване от 2024 г. само 13 на сто от потребителите в Германия биха предпочели електрическа кола, когато купуват нов автомобил – за разлика от тях делът на хората с интерес към покупка на бензинови или дизелови автомобили достига 49%.
Вебер от IAB не очаква пазарът на труда да се възстанови сам в скоро време. „Планираните фискални пакети обаче биха могли да стимулират икономиката в края на годината“, подчертава анализаторът, намеквайки за наскоро одобрената от федералното правителство програма за стотици милиарди евро. Това може да доведе до значително повече заетост през следващите години, категоричен е той.


Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Черно море потопи ЦСКА в дъжда на "Тича"
Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Манчестър Сити надви Съндърланд
Нова атомна централа няма да свали цените на тока
Българската икономика расте 2-3 пъти по-бързо, отколкото средната на европейско ниво
„Черно море” потопи ЦСКА в деня на моряците
Оставка на правителството няма да е заплаха за България в Еврозоната