България има много голям потенциал да използва реки за плуване и плажуване. Това каза Юлиан Попов, бивш министър на околната среда и водите в предаването „Футуризъм“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Той посочи, че ползите са ясни от здравна гледна точка, а от гледна точка на градоустройство – околната среда става по-привлекателна.
Икономическото измерение също е важно. Попов отбеляза, че много от тези мерки изискват големи инвестиции, но те имат огромна възвращаемост. Тя обаче не е директна, а индиректна – през здравето, по-привлекателната среда, по-добрия психологическия ефект върху хората и, разбира се, промяната в цената на недвижимото имущество. Едно е да живееш край магистрала, друго е – край река, каза той.
„Ако направим една сметка, ще се окаже, че тази инвестиция от 100 млн. лв. се е изплатила многократно“, каза бившият министър на околната среда.
Попов коментира, че в България почти не се финансира наука на национално равнище в сферата на зелените технологии.
Разчитаме на примери от Западна Европа или интуиция. Решения не се търсят на база модели, изработени у нас, каза той и допълни, че има и сериозно непознаване на историята на нашите градове.
Например София е изградена с въздушни коридори, които охлаждат столицата. Сега ги застрояваме. Същевременно, реките на София трябва да бъдат отворени и залесени. Изследвания обаче няма. А инвестициите трябва да бъдат съпроводени от добри икономически анализи, които да покажат, че тези инвестиции имат много добра възвращаемост, каза още Попов.
Като примери за действия, които могат да се приемат, той посочи залесяването, изграждането на затревени покриви или промяна на цвета на покривите.
Друга голяма тема е промяната на транспорта. Електрифицирането като заместител на двигателя с вътрешно горене е добра алтернатива. В София електрифицираният транспорт е достигнал 85%, каза още Попов.
Към наводненията градовете се адаптират с отваряне на пространствата и премахването на асфалта. „Застрояването на Витоша в столицата запечатва естествената попивна площ на градските пространства. Вместо дъждът да попива в почвата, той се сурва по асфалта, влиза в реката и се стига до наводнения“, отбеляза бившият министър.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Футуризъм“ може да гледате тук.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Тимчо Муцунски: ЕС има желание да помогне за развитието на диалог, насочен към намиране на решение с България