Народното събрание прие Национална здравна стратегия 2030. Документът е внесен от Министерския съвет и прецизиран от работна група към Комисията по здравеопазване в парламента. Народното събрание взе решението за приемането на стратегията със 107 гласа „за“, 36 „против“ и осем „въздържал се“, предава БТА.
Национална здравна стратегия 2030 е водещият стратегически документ за сектор „Здравеопазване", който определя дългосрочната визия за развитието му, стратегическите цели и приоритети, както и конкретните политики за тяхното изпълнение. Документът посочва конкретните резултати, които трябва да бъдат постигнати до 2030 г. и индикатори за оценка на изпълнението на заложените цели и приоритети.
Документът залага три основни стратегически цели: устойчиво подобряване на здравето и средата, подкрепяща здравето; гарантиране на здравната сигурност и намаляване на неравенствата; ефективно управление на ресурсите с фокус върху здравните резултати.
В стратегическия документ са заложени и три основни приоритета: изграждане на по-здрава нация; създаване на здравна среда, ориентирана към потребностите на хората; прилагане на целенасочени стратегии за въздействие върху специфични проблеми на общественото здраве.
Стратегията ще бъде изпълнявана чрез План за действие за периода 2023-2026 г. и План за действие за периода 2027-2030 г., съдържащи конкретните мерки, действия, ресурси и срокове за изпълнение на всяка политика. Ангажимент за разработването на конкретен план за действие има изпълнителната власт.
Стратегията беше върната от комисията по здравеопазване през януари 2023 г., а през септември документът отново беше внесен за обсъждане в комисията. След решение за прецизиране на текстовете в стратегията през февруари 2024 г. беше създадена работна група, в която участваха представители на експертните съвети по медицински специалности.
Сред целите, поставени в документа, са по-добро общественото здраве чрез подобряване качеството на околната среда, като се намалят с 55 % случаите на преждевременна смърт, причинени от замърсяване на въздуха. Поставя се фокус по отношение на борбата със сърдечно-съдовите, онкологичните заболявания, развиване на донорството, намаляване на детската смъртност и подобряване на майчиното и детско здравеопазване, подобряване на психичното здраве и психиатричната грижа.
Залага се насърчаване на разкриването на лекарски практики в отдалечените и труднодостъпни райони, както и за закупуване на нова съвременна медицинска апаратура, позволяваща предоставянето на по-широк кръг от медицински услуги, включително с възможност за отдалечено консултиране и наблюдение (телемедицина).
С цел гарантиране достъпа на населението до медицински дейности ще се постави акцент върху развитието на системата и дела на извънболничната медицинска помощ.
Лечебните заведения ще бъдат класифицирани в пет основни нива. Първото и второ ниво, обхващащи населени места до 5000 души, ще гарантират достъп до първична извънболнична медицинска помощ и до спешна помощ, включително чрез потенциала на спешната медицинска помощ по въздух. В населените места с до 25 хил. души ще бъде осигурен достъп до т.нар. регионални лечебни заведения с легла за наблюдение и лечение до 48 часа (дневен стационар), наличие на 24-часов спешен кабинет и структури за дългосрочни грижи (хосписи). Регионалните лечебни заведения следва да разполагат и с медицински специалисти по профилни специалности. Съществуващите общински болници ще могат да допълват дейността на регионалните лечебни заведения.
Населението от цялата страна ще има възможност за равен достъп до високотехнологично лечение в 28-те областни града.
Държавата ще развива приоритетни болници с високо ниво на оборудване и разкрити структури по различни специалности (високотехнологични центрове на болнична помощ). Със средствата от Националния план за възстановяване и устойчивост и с подкрепящо държавно финансиране ще бъдат повишени възможностите и обхвата на най-квалифицираното болнично лечение.
Системата на достъп до болнична медицинска помощ ще се доразвива от "опорни болници" в областните центрове, които ще осигуряват четвъртото ниво на достъп до медицинска помощ, включително дейности по медицинска експертиза (ТЕЛК) и осигуряване на достъп при бедствия и аварии. Опорните лечебни заведения трябва да разполагат със структури по четирите направления на лечебната дейност – терапевтични, хирургични, акушеро-гинекологични и педиатрични, както и с действащо спешно отделение, което отговаря на утвърдения медицински стандарт „Спешна медицина“ и отделение по съдебна медицина и деонтология.
Ролята на общинските болници може да бъде запазена при ангажимент на общините за тяхното поддържане и при използване на ресурсите на държавния бюджет и на бюджета на НЗОК за осигуряване на медицински персонал в отдалечени и труднодостъпни райони.
Усилията ще бъдат насочени основно към намаляване на броя на леглата за активно лечение на остри заболявания, развитие на високотехнологични диагностични и лечебни услуги и на структури за рехабилитация, за продължително лечение и палиативни грижи.
Много малки и неефективни болници за активно лечение биха могли да бъдат преструктурирани в медицински центрове с легла за наблюдение и лечение до 48 часа и в структури за дългосрочни грижи – регионални лечебни заведения, които да осигуряват цяла гама от социални и медицински грижи: амбулаторни услуги, включително мобилни медицински грижи, физиотерапия, услуги за дневни грижи и в известна степен грижи за отдих и палиативни грижи, предоставяни както на място, така и в домашна среда. Там, където е възможно регионалните лечебни заведения могат да останат да функционират под статута на досегашните общински болници, с разкрити отделения и запазен болничен статут, съобразно потребностите на съответното населено място.
Относно Спешната помощ стратегията предвижда увеличение на броя на мобилните спешни екипи на смяна с не по-малко от 15%.
В областта на лекарствената политика се предвижда остойностяване, финансиране и отделяне на фармацевтичната услуга от цената на лекарствения продукт. Предвижда се да бъде продължена политиката по ограничаване на хоризонталната и вертикалната интеграция в областта на лекарствоснабдяването.
В документа са посочени и мерки срещу недостига на лекарства и намаляване доплащането за лекарствени продукти. За пациентите с множество хронични заболявания се предвижда увеличаване финансирането с публични средства и актуализиране на политиките за реимбурсиране на лекарствени продукти.
Създаването на предпоставки за въвеждане на прогенерична лекарствена политика с цел насърчаване на ефективната конкуренция и намаляване на публичните разходи и на доплащането на населението за лекарствени продукти е друга цел в стратегията.
Със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост и подкрепящо държавно финансиране ще бъдат осигурени условия за: модернизация на системата за педиатрична помощ на областно, регионално и национално ниво, в т.ч. изграждане на Национална детска болница и Национален център за лъчелечение с протонна терапия, с акцент върху лечение на деца. Инвестициите ще бъдат реализирани в съответствие с Националната стратегия за детско и юношеско здраве и педиатрична грижа 2030.
Ще се модернизира системата за диагностика и лечение на онкологични заболявания в страната и ще се изгради капацитет за прилагане на най-съвременни методи за диагностика, лечение и грижи за болните с онкологични заболявания в съответствие с Националния план за борба с рака 2027.
Предвижда се още модернизиране на спешните отделения към лечебните заведения за болнична помощ и изграждане на инфраструктура за авиомедицински транспорт между лечебните заведения за болнична помощ, модернизация на системата за психиатрични грижи, изграждане на интегрирана система за лечение на инсулт и други мозъчно-съдови заболявания чрез изграждане на високотехнологични мозъчно-съдови центрове (строук-центрове) и обучение на медицинските специалисти за прилагане на високо-технологични методи за лечение.


"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева