IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Европейците се насочват към по-малко известни места и пътуват повече в преходните сезони

Пътуванията са основно в рамките на континента, туристите не са склонни да се откажат от пътешествия заради икономическата нестабилност, според проучване

12:16 | 27.07.25 г.
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

Пътешествениците от Европа все по-често планират да посетят по-нестандартни места вместо традиционните туристически дестинации на континента, според ново проучване на Европейската комисия по пътуванията, цитирано от EuroNews.

Общо 77% от европейците възнамеряват да предприемат поне едно пътуване между юни и ноември тази година, според последния доклад на комисията. В анкетата са участвали туристи от Великобритания, Германия, Италия, Нидерландия, Полша, Швейцария, Белгия, Австрия, Франция и Испания.

Сред тях огромното мнозинство, 91%, планират да пътуват в рамките на континента. Бумът на нискотарифните авиокомпании на къси разстояния, по-добрите връзки и маршрути, както и продължаващата геополитическа несигурност извън Европа, особено в Близкия изток, допринасят за тази тенденция.

Средиземноморието продължава да бъде най-популярният регион, като 13% от европейските пътешественици избират Испания. Други 10% планират да посетят Италия, 8% - Франция, и 6% - Гърция.

Само 8% от европейските туристи разкриват, че обмислят пътуване извън континента през посочения шестмесечен период.

Наред с избягването на претъпканите туристически центрове, все по-голям брой европейци искат да пътуват и през преходните сезони – в месеците между пиковите и извънпиковите пътувания, обикновено през пролетта и есента.

Въпреки че пиковите летни месеци като юли и август все още се радват на силно търсене, като всеки от тях е избран от 25% от пътуващите, септември ги следва плътно с 22%, сочат данните. Това се дължи главно на факта, че месецът предлага по-меко време, а туристическите посещения не са толкова натоварени и дестинациите предлагат по-добри цени.

Европейците на възраст над 55 години са най-активната група в търсенето на пътувания. Общо 82% от анкетираните в групата планират пътувания, следвани от 79% от групата на възраст 45-54 години. Общо 78% от лицата на възраст 35-44 години също възнамеряват да пътуват между юни и ноември тази година.

Делът на най-младите пътешественици в групата 18-24 години с планове за пътуване до ноември е 66% заради ограниченията във времето и финансите.

Статистиката сочи още, че въпреки икономическата нестабилност 62% от европейците възнамеряват да продължат да харчат същите суми за пътувания през тези шест месеца, както при предходни пътувания. По-голямата част от участниците в проучването планират разходи между 1500 и 2000 евро на човек на пътуване през този период.

Разходите за настаняване обикновено заемат по-голямата част от бюджетите за пътуване - 32%. Храната и напитките представляват 24%, въпреки че това варира в зависимост от възрастовата група.

Пътешествениците над 45 години са по-склонни да харчат за качествено хранене и комфорт, докато хората под 35 години търсят пазаруване, дейности, подобрения в начина на живот и уелнес преживявания при пътуванията им.

Статистиката сочи още, че пътуващите са по-осъзнати относно свръхтуризма. Известни европейски дестинации като о. Санторини, Рим, Венеция и Барселона предприеха мерки срещу свръхтуризма и все повече европейски туристи полагат съзнателни усилия да намерят места, които не са на радара на масовия туризъм.

Според проучването 55% от пътуващите активно търсят нишови места за предстоящите си пътувания, което е увеличение спрямо 48% през пролетта тази година. Също така, 11% от участниците в анкетата разкриват, че изборът на по-малко пренаселено място сега е техен основен приоритет.

Мигел Санс, председател на Европейската комисия по пътуванията, посочва, че според данните европейците не са склонни да правят компромиси с пътуванията въпреки промените в икономическите и социалните реалности.

Той добавя, че дестинациите също се възползват от тази тенденция, ако предлагат по-малко пренаселени, извън утъпканите пътеки преживявания, особено през преходните сезони.

Пътуването с кола също отбелязва скок в популярността си – 32% от пътуващите са избрали да достигнат до по-отдалечени дестинации с автомобил. Въздушният транспорт остава най-популярният сред туристите главно поради съотношението цена-качество и бързината.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:16 | 27.07.25 г.
Най-четени новини
Още от Туризъм виж още

Коментари

Финанси виж още